Consumă cam doi litri la suta de kilometri, nu are probleme cu parcarea fiindcă încape în ambalajul unei măsuţe TV şi, mai ales, poate fi condusă de oricine. Mopedul pe patru roţi nu necesită permis de conducere!

O adevărată modă în Occidentul ecologist, microcar-urile au fost repede adoptate în România de tinerii de bani gata sau de şoferii rămaşi fără permis. Printre proprietarii unor asemenea "jucării" se numără inclusiv Gheorghe Lupaş, celebrul ex-director al RAR Bihor rămas fără permis datorită unui accident cu victimă...

O maşină "model"

Microcar-urile sunt "anorexicele" autovehiculelor. Arată ca nişte maşini, dar sunt mai mult nişte drujbe cu roţi. Acesta este şi motivul pentru care noul Cod Rutier le-a inclus la categoria mopede, alături de scuterele cu două şi cu trei roţi. Caracteristicile sunt clare: viteza maximă de 45 kilometri pe oră, cilindreea sub 50 centimetri cubi pentru motoarele cu aprindere prin scânteie şi puterea de cel mult 4 kilowaţi în cazul unui alt tip de motor cu ardere internă sau electric. Construită din carton sau fibră de sticlă, maşinuţa cântăreşte sub 400 de kilograme.

În ciuda aspectului "subnutrit", microcar-urile au şi avantaje: se descurcă uşor în traficul urban, consumă cât o motocicletă dar nu te plouă în ele, impozitul anual este cam cât patru beri şi, mai ales, nu necesită permis de conducere! Româneşte spus, tinerii peste 16 ani care nu au făcut şcoala de şoferi, conducătorii auto rămaşi fără permis pentru că au fost prinşi băuţi la volan sau cei care au greşit în alte moduri îi pot râde în nas poliţistului. Aceştia pot şofa în continuare fără să încalce legea...

10 Gheorghe Lupas.jpgO "scumpete" de maşină

Microcar-urile nu se înmatriculează, ci doar se înregistrează la primării. Cum la categoria mopede intră toate "râşniţele" cu roţi, de la scutere până la biciclete cu motor, nu are nimeni o evidenţă clară a acestora. "Anul acesta Primăria a eliberat 74 de numere pentru mopede. Dintre acestea, cam zece sunt maşini", spune Eduard Florea, directorul economic al Primăriei. Autorităţile estimează, deci, la câteva zeci numărul maşinuţelor care circulă pe şoselele bihorene.

Pe undeva, e de aşteptat să nu fie foarte multe. Microcarul se conduce precum un scuter, dar costă ca o maşină. "Preţul este de circa 12.000 de euro pentru o maşină nouă, dar second-hand, în funcţie de stare, poate fi şi 1.500 euro", spune Gheorghe Lupaş (foto), proprietarul unui astfel de vehicul. Fostul director al RAR Bihor şi-a cumpărat maşinuţa "de nevoie" în urmă cu câţiva ani. Autor al unui accident cu victimă în 2007, Lupaş a rămas fără permis o bună perioadă de timp, în urma unei condamnări la închisoare cu suspendare.

Şi-a luat microcarul ca să poată ajunge la serviciu. "Dacă dintr-un motiv oarecare un şofer rămâne fără permis pentru că a greşit, omul acela trebuie să rămână fără loc de muncă pentru că nu mai poate face naveta, trebuie să îi fie distrusă familia?", întreabă retoric inspectorul RAR. Lupaş s-a servit de "maşinuţă" până şi-a recăpătat permisul de conducere şi chiar a dat-o cu împrumut şi altora. "Cam trei luni a fost la o cunoştinţă care a rămas fără permis. Nu ştiu ce a greşit, dar s-a folosit de ea până i-a încetat suspendarea", povesteşte bărbatul.

"Un scuter acoperit"

Microcarul aduce pe undeva cu maşinuţele de la bâlciuri. "Jucăria" se conduce doar din acceleraţie şi frână, aşa că şoferul poate să se concentreze mai uşor la trafic şi la semnele de circulaţie. "Poţi să te deplasezi în oraş fără probleme, să ajungi la muncă sau să îţi faci cumpărăturile. Nu are probleme de demaraj, dar nici nu merge cu mai mult de 50 de kilometri la oră", spune Gheorghe Lupaş, care adaugă că nu s-a încumetat cu ea în afara oraşului.

"Este doar un fel de scuter acoperit, în care nu te plouă, nu te ninge. Cu o persoană se descurcă dar, deşi are două locuri, dacă urcă încă un pasager, motorul simte imediat. Trage mai greu", explică bărbatul. Oricum ar fi, pentru el cel puţin, maşinuţa s-a achitat fără probleme de cea mai importantă sarcină: să îşi ducă stăpânul din punctul A în punctul B. Fără "evenimente"...


"Mopedele sunt o necesitate. În străinătate e plin de bătrâni care au rămas fără permis, dar conduc astfel de maşini ca să nu depindă de alţii pentru un drum la piaţă"

Gheorghe Lupaş


MAŞINĂ FĂRĂ PERMIS
Şoferie "instant"

Deşi mopedele nu necesită permis de conducere, Codul Rutier nu scuteşte conducătorii acestora de cunoaşterea regulilor de circulaţie. "Conducătorul de moped este obligat să urmeze un curs de două săptămâni, în urma căruia primeşte un certificat care atestă faptul că şi-a însuşit cunoştinţele teoretice necesare pentru a ieşi în trafic", spune Florin Luca, reprezentantul şcolii Auto Dorina. Cursul costă 100 lei, iar din experienţa anilor anteriori Luca spune că mulţi cursanţi sunt foşti şoferi.

 "În general vin oameni care au rămas fără permis, dar care nu se pot obişnui fără maşină. Nu sunt, totuşi, foarte mulţi, pentru că maşinuţele sunt scumpe. Un moped bun costă cât o maşină sadea şi, chiar dacă nu consumă la fel, are cam aceleaşi costuri de întreţinere", povesteşte instructorul. Luca apreciază la circa 100 numărul microcarurilor care circulă pe şoselele bihorene.