Oradea ţinteşte sus şi cu bătaie lungă! Consiliul Local se întruneşte sâmbătă, chiar de Ziua Oraşului, în şedinţă extraordinară pentru a aproba demararea procesului de pregătire a unui proiect strategic integrat la nivelul Oradiei şi al întregii zone metropolitane care să fie finanţat în perioada de programare 2014-2020.

Estimat la nu mai puţin de 75 milioane euro, proiectul susţinut de municipalitate şi de comunele limitrofe vizează construirea unei şosele de centură pentru întreaga Zonă Metropolitană Oradea, îmbunătăţirea transportului în comun în reşedinţa de judeţ şi extinderea acestuia în comunele vecine, amenajarea de parcuri industriale în proximitatea inelului metropolitan şi calificarea forţei de muncă pentru a putea fi angajată pe noile platforme industriale.

Centură metropolitană

"Conform proiectului, cea mai mare sumă, de circa 50 milioane euro, ar urma să fie alocată către infrastructura de transport. Este vorba de circa 35-40 kilometri de şosea de centură nouă care să pornească din DN 1 Oradea - Cluj. Centura va ocoli localitatea Oşorhei pe undeva prin Alparea, va ocoli Băile Felix undeva între staţiune şi Hidişel, va trece pe lângă Nojorid şi va înainta spre Sântandrei, urmând să traverseze pe un pod Crişul Repede undeva spre Sântion şi să înainteze pe lângă Comau cu ieşire la Biharia astfel încât traficul greu să ocolească în totalitate cartierul Episcopia", a declarat primarul Ilie Bolojan, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Inelul metropolitan ar urma să se conecteze la viitoarea autostradă Transilvania undeva în zona comunei Biharia. Traseul şoselei de centură este deocamdată doar orientativ, acesta urmând să fie stabilit de specialişti.

Terenuri pentru dezvoltare

Ca un prim efect, centura metropolitană va scoate traficul greu din cartiere precum Episcopia, Rogerius şi Ioşia şi va genera noi zone de dezvoltare imobiliară şi industrială.

"Interesul nostru strategic este să extindem Oradea către câmpie, pentru că acolo avem zone de dezvoltare, infrastructură adecvată şi pregătim cinci pasaje peste actuala şosea de centură. Municipiul reşedinţă de judeţ ar putea oferi potenţial de dezvoltare oricăror companii care vor să vină în această zonă", a spus edilul.

Potrivit primarului Bolojan, ringul metropolitan va genera dezvoltare atât municipiului reşedinţă de judeţ cât şi comunelor limitrofe. "De-a lungul centurii vor apărea noi zone de dezvoltare pe care s-ar putea dezvolta parcuri industriale. Vor apărea nu mai puţin de 80 de hectare de teren pe care se pot iniţia dezvoltări industriale numai pe terenurile delimitate de linia ferată şi intravilanul comunei Sântandrei sau în cartierul Episcopia", a spus edilul.

Transport în comun integrat

Construcţia noii centuri metropolitane va creşte calitatea transportului în comun în plan local. Prin intermediul acestui proiect, OTL ar putea beneficia de finanţări în valoare de circa 5 milioane euro pentru îmbunătăţirea parcului auto prin achiziţionarea de autobuze noi, performante şi puţin poluante.
Noile garnituri ar urma să asigure legătura între Oradea şi comunele limitrofe având în vedere că începând de anul viitor societatea de transport local va deservi inclusiv localităţile Sânmartin şi Borş şi are planuri de extindere în întreaga zonă metropolitană.

Numai cu sprijinul Consiliului Judeţean...

O componentă importantă a megaproiectului o mai constituie instruirea forţei de muncă locale pentru a putea performa în aceste parcuri industriale. "Având aceste parcuri industriale şi posibilitatea de transport rapid astfel încât elevii să poată studia direct în fabrică s-ar putea pune bazele unui învăţământ aplicat, bazat pe şcoli profesionale care să răspundă cererii de pe piaţa forţei de muncă", a declarat Bolojan.

Potrivit primarului, noul proiect ar avea un impact major asupra întregii zone, acesta urmând să afecteze nu mai puţin de 250.000 de locuitori şi să genereze cea mai mare concentrare economică la nivel regional. "Sper ca acest proiect să primească sprijin inclusiv de la Consiliul Judeţean, pentru că este un proiect fezabil şi corect pentru dezvoltarea judeţului Bihor", a declarat edilul.

Pentru a putea obţine finanţare în următorul ciclul bugetar, megaproiectul ringului metropolitan susţinut de Oradea şi localităţile învecinate va trebui aprobat în cadrul Consiliului de Dezvoltare Regională, organism de format din reprezentanţii celor şase judeţe deservite de Agenţia de Dezvoltare Nord-Vest.