Şerban Chirilă e inginer auto, Ovidiu Cadar e inginer electrician, iar Cornel Dubleş este designer auto. Ar câştiga bani serioşi, deci, angajându-se la firme de profil. În loc de asta, cei trei orădeni au ales antreprenoriatul. Mânaţi de pasiunea comună pentru maşini, şi-au amenajat propriul atelier de design şi detailing auto, în care le recondiţionează şi le redau strălucirea.

Administratorul aerodromului din Ineu, client vechi al atelierului, i-a convins pe cei trei să-şi extindă serviciile şi la avioane de mici dimensiuni. Urmarea? Şerban, Cornel şi Ovidiu au acum primul atelier acreditat din domeniu în Bihor(Cornell inside design) şi o listă de aşteptare cu proprietari de avioane din toată Europa...

Detailing-ul nu-i spălătorie

Şerban Chirilă, Cornel Dubleş şi Ovidiu Cadar sunt colaboratori de mai bine de un deceniu, dar au decis să lucreze împreună de doi ani. Atunci şi-au amenajat atelierul din Oradea, iniţial doar pentru servicii de tapiserie şi detailing auto. Pentru profani, poate părea mai degrabă o fiţă, o curăţare interioară şi exterioară a maşinii având ca rezultat un pic de strălucire în plus. În realitate, însă, detailing-ul este o operaţiune laborioasă, ce presupune tratamente cu soluţii, spume, balsamuri şi creme speciale, care îmbunătăţesc aspectul şi rezistenţa materialelor atât din interior, cât şi din exterior.

Șerban Chirilă, restaurator de avioaneCând e vorba de exterior, "farmecele" le face Şerban (foto). "Suprafeţele se decontaminează cu o argilă specială care elimină impurităţile, apoi se face un polish, care îndepărtează zgârieturile fine ce duc la pierderea luciului. În final se aplică un tratament cu produse pe bază de ceramică, menit să împiedice materialele străine sau impurităţile să adere la suprafaţa maşinii. Când e gata, te vezi ca-n oglindă", explică el.

Serviciile nu sunt, însă, la îndemâna oricui. Pentru un polish, de pildă, preţul începe de la 100 euro, la fel şi pentru un tratament, tarifele crescând în funcţie de culoarea maşinii, starea lacului, mărimea caroseriei.

Interioare de lux

Cornel şi Ovidiu sunt "vrăjitorii" interioarelor, având "alifii" magice cu care alungă microbii, reînvie plafoane şi mochete îmbibate de praf şi fum, tapiţerii cu urme de îngheţată sau înnegrite de vreme. „Avem clienţi care îşi cumpără maşini de lux de la reprezentanţă şi vin cu ele direct aici”, spune Cornel (foto). Iar asta şi pentru că, atât el cât şi Ovidiu, au inclus în servicii şi personalizarea interioarelor, prin retapiţarea habitatelor şi a scaunelor în piele. .

Cornel Dubleş, restaurator de avioanePentru îmbrăcarea scaunelor, a banchetei sau a feţelor de uşi, preţurile pornesc de la 1500 euro, în funcţie de calitatea pielii, nuanţă, număr de cusături etc. Îmbrăcarea volanului în piele de calitate poate costa între 100 şi 300 euro. "În principal, retapiţez volane sau le tapiţez pe cele care nu au fost îmbrăcate în piele din fabrică. Sunt îmbrăcate în piele premium, fiecare personalizată în funcţie de cerinţele clientului", zice Cornel.

Cei trei au reuşit să dezvolte o afacere profitabilă. Numai pentru volane, de pildă, au avut aproape 200 de comenzi anul trecut. Printre clienţi se numără şi administratorul aerodromului din Ineu. "Sunt nişte artişti", îi laudă David Nagy Molnar, care i-a convins să-i fie parteneri şi să-şi extindă serviciile şi la avioane de mici dimensiuni.

Acreditaţi

Cum numărul bihorenilor care deţin astfel de avioane a crescut, ideea le-a surâs. Dar, deşi tratamentele şi operaţiunile sunt similare cu cele aplicate autovehiculelor, au avut nevoie de autorizaţii speciale. "Nu poţi face nimic fără autorizaţie de la Autoritatea Aeronautică. Vopselele, soluţiile, până şi pielea cu care îmbrăcăm scaunele trebuie să fie din rândul celor acreditate", explică tot Cornel. În final, însă, au trecut şi peste birocraţie, devenind primăvara trecută primul atelier acreditat pentru astfel de servicii în Bihor.

Operaţiunea nu e la îndemâna oricui, aşa cum poate părea la prima vedere, căci doar retapiţarea scaunelor durează cel puţin două săptămâni. Nu de alta, dar se desfac bucată cu bucată, operaţiune ce presupune migală şi atenţie la detalii deosebită, ca de ceasornicar. Ca atare, tarifele sunt pe măsura cerinţelor calităţii şi a costului materialelor. Chiar şi aşa, clienţii se înghesuie, cei trei meşteri având o lungă listă de aşteptare cu proprietari de avioane mici nu doar din ţară, ci şi din Germania, Anglia, Italia, Spania, Ungaria şi chiar Finlanda.

Nu degeaba au o deviză care i-a făcut celebri: "Nu-ţi place, nu plăteşti!". Iar până acum n-a fost cazul...