Piaţa Unirii va fi brun-roşcat. Meşterii italieni au început miercuri lucrările de montare a plăcilor de porfir de pe viitoarea zonă pietonală din dreptul catedralei Sfântul Nicolae. Joi după-amiază, aceasta începea deja să prindă contur. Roca vulcanică de culori brun-roşcate, cu caracteristici naturale antiderapante, a fost tăiată în dimensiuni de până la 60-80 centimetri pentru ca doamnele să se poată plimba cu pantofi cu toc prin piaţa centrală a oraşului fără să rişte accidentări.

"Plăcile de porfir de dimensiuni mari sunt montate în şapă uscată, având rosturi între ele. La finalizare, fiecare tronson se spală cu furtunul, apa intră între pietre şi transformă şapa în mortar. Ulterior rosturile sunt acoperite cu o soluţie de silicon menită să lege şi mai bine structura, după care se pune ciment", a explicat viceprimarul Mircea Mălan în timpul unei vizite în şantier.

În paralel cu lucrările la zona pietonală, pietrarii montează piatra cubică pe viitoarea arteră rutieră care va lega Podul Ferdinand de strada Avram Iancu, cu trecere prin faţa Palatului episcopal greco-catolic. Până acum s-a montat piatră cubică în arc de cerc pe porţiunea dinspre strada Iuliu Maniu şi se fac pregătiri pentru turnarea plăcii de beton care va asigura stratul suport al carosabilului, pornind din dreptul ansamblului Duiliu Marcu.

"La piatra cubică rosturile vor fi acoperite cu spărtură din porfir de mici dimensiuni. Aceasta se compactează şi se impregnează cu o răşină care face ca umplutura să rămână între pietre şi să nu fie spălată de ploi sau dislocată la îngheţ", a spus Mălan.

Lucrările la carosabil au fost precedate de înlocuirea reţelelor din zonă. În zona centrală a pieţei, constructorii amenajează viitorul canal tehnic şi pregătesc înlocuirea conductelor de termoficare, operaţiune ce va fi declanşată săptămâna viitoare. Tot pentru săptămâna viitoare este programată finalizarea lucrărilor la linia de tramvai pe porţiunea aferentă din dreptul Pieţei Unirii, astfel încât pietrarii să poată trece la montarea pietrei cubice între liniile de tramvai. "Această soluţie oferă o rezistenţă şi flexibilitate sporită carosabilului astfel încât atunci când circulaţia tramvaielor va fi întreruptă, traficul de călători să poată fi preluat fără probleme de autobuze", a zis viceprimarul.

Pe porţiunea din faţa Palatului episcopal greco-catolic, constructorii vor amenaja o staţie de autobuz suficient de mare pentru a adăposti două garnituri şi locuri de parcare pentru taxiuri.

Lucrările de reamenajare a Piaţa Unirii, în valoare de 18,9 milioane lei, sunt realizate de o asociere de firme reprezentată de Drumuri Orăşeneşti, Electro Construct Sildac, Porfido Edarte Conzortio Stabile, Europorfidi, Imsaurisa şi Gardener.