Toţi comercianţii îşi laudă marfa, care este întotdeauna cea mai ieftină şi cea mai bună din câte s-au pomenit. Iar publicul intră în acest joc, consumatorii acceptând o anumită doză de exagerare, conştienţi, că energizantele, de pildă, nu îţi dau neapărat aripi, cum nici berea pe care o bei nu e făcută tocmai din apă de izvor...
Alta e situaţia, însă, atunci când publicitatea prezintă produsul ca fiind "the best" fără a avea nimic "la mână" care să o dovedească, ori promoţiile gen "1+1 gratis", "toate produsele la X lei", care îmbie orădenii să-şi deschidă portofelul, pentru a constata mai apoi că au "muşcat" la reclamă mincinoasă.
Numai în ultimul an, inspectorii Finanţelor bihorene au sancţionat cel puţin 10 societăţi comerciale pentru anunţuri publicitare cu caracter înşelător, trasând administratorilor găsiţi vinovaţi şi o pedeapsă suplimentară inedită: să recunoască public, în ziar, faptul că şi-au minţit clienţii!
Mea culpa
"Toate produsele peste 20 lei - 50%. Dacă ai noroc le iei pe gratis. Bijuteriile de argint sunt reduse cu 30%". Aşa suna anuţul publicitar afişat pe panoul cu care, în acestă vară, magazinul orădean de suveniruri Kingart îşi îmbia clienţii.
A fost o minciună! Aşa reiese dintr-un alt anunţ, pe care de astă dată administratorul firmei a fost obligat să-l dea săptămâna trecută în ziarul Crişana. Alături era publicat şi procesul verbal de sancţionare întocmit de inspectorii ANAF care, verificând veridicitatea susţinerilor de pe panoul publicitar, au sesizat unde era păcăleala: magazinul nu aplica reducerile de 50% şi 30% pentru produsele aflate în alte promoţii şi, evident, nu spunea nicăieri ce condiţii trebuiau să îndeplinească oamenii pentru a beneficia de gratuitatea trâmbiţată.
"În urma verificărilor efectuate a rezultat că anunţul publicitar are caracter înşelător, menit să inducă în eroare persoanele cărora li se adresează, fapt pentru care societatea a fost sancţionată contravenţional cu avertisment", se precizează în documentul întocmit de inspectorii Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice şi publicat integral. Anunţul a fost parte din "pedeapsa" dictată firmei de inspectorii din cadrul Compartimentului de ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în baza Legii 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă.
Controale doar din oficiu
Ce este publicitatea înşelătoare? Articolul 3 din actul normativ citat denumeşte astfel reclama care "în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent".
Concret, dacă o firmă se laudă că are produsul cu cel mai mic preţ de pe piaţă, deşi o altă societate vinde acelaşi lucru la aceiaşi bani, ori dacă susţine că vinde produsul cel mai bun, deşi alţi producători oferă acelaşi tip de produs cu aceleaşi caracteristici, se face vinovată de publicitate mincinoasă. Iar dacă denigrează produsul altei firme, susţinând că al ei "e mai bun", fără să aducă vreo dovadă, atunci poate fi sancţionată pentru "publicitate comparativă".
Potrivit lui Vasile Farc (foto), purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor, aici intervine rolul inspectorilor fiscali. În baza unor sesizări sau din oficiu, aceştia pot să verifice firmele suspecte de practici incorecte, solicitând să facă dovada afirmaţiilor, iar cele prinse cu minciuna sunt obligate să le retragă, dar şi să-şi ceară scuze, publicând într-un ziar de mare tiraj şi într-unul local o aşa zisă declaraţie rectificativă, plus procesul verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei. Dacă anunţul înşelător s-a făcut printr-un mijoc media (ziar, revistă, spot radio sau TV), atunci rectificarea trebuie făcută în acelaşi loc. Iar asta, pe cheltuiala "mincinosului".
Minciuni la promoţie
"Din 2008, de când e în vigoare legea, nu am primit nicio reclamaţie. Toate controalele au fost făcute în urma unor sesizări din oficiu", dezvăluie purtătorul de cuvânt al AJFP Bihor. Şi totuşi, nu au fost puţine. Doar în acest an, cel puţin 10 firme din Bihor au fost sancţionate pentru publicitate mincinoasă. Din toate domeniile. "Am avut un magazin care anunţa că are cel mai mic preţ la jucării. O firmă să lăuda cu cel mai mic preţ la RCA, alta că vinde cei mai ieftini ochelari. Alţii mergeau pe promoţii de genul 1+1 gratis", zice finanţistul.
În realitate, niciuna din promoţii nu era reală, încălcând flagrant regulile onestităţii publicitare. Un caz revoltător a fost cel al unei firme din Braşov care comercializa la Oradea panouri radiante cu infraroşu şi susţinea că are inclusiv beneficii pentru sănătate, vindecând toate bolile posibile, de la reumatism la cancer. "I-am solicitat să demonstreze acest lucru, să aducă dovezi ştiinţifice care să susţină afirmaţia. Evident, nu avea, motiv pentru care am dispus să oprească imediat publicitatea mincinoasă", arată Vasile Farc.
Cereţi scuze!
Cele mai multe sancţiuni s-au dat, însă, pentru păcălelile legate de preţuri. Aşa a fost şi cazul unui magazin orădean care avea produse cu ofertă "1+1" dar, în urma unor calcule, inspectorii Fiscului au stabilit că preţul pentru un produs era, de fapt, cât pentru două.
"Un alt magazin anunţa cu litere mari în vitrină că vinde orice produs cu 3,8 lei. Când ne-am dus să vedem, 70% din produse aveau alte preţuri". S-a mai găsit, de asemenea, un producător de saltele "cu cel mai bun preţ de pe piaţă", dar şi un magazin pentru copii care vindea "cele mai ieftine jucării" din România...
Asta doar până luna trecută, când respectivele firme au fost obligate să retragă anunţurile mincinoase şi să anunţe public faptul că au minţit poporul. E o lecţie pe care trebuie să o înveţe fiecare, comerciant şi client deopotrivă. O fi reclama sufletul comerţului, dar în limita legii...
RUŞINAŢI PUBLIC
Amendaţi cu... avertisment
Legea 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă stabileşte că firmele prinse cu astfel de practici pot fi amendate cu sume între 3.000 şi 30.000 lei. În cazul în care comercianţii refuză să pună la dispoziţia inspectorilor documentele solicitate ori nu publică procesul-verbal şi declaraţia rectificativă în mass-media, aceştia riscă o amendă dublă, între 6.000 şi 60.000 lei.
"În Bihor amenzi încă nu s-au dat, doar avertismente. Noi nu vrem să înecăm agenţii economici", a justificat purtătorul de cuvânt al Finanţelor blândeţea sancţiunilor aplicate în cazurile dovedite de anunţuri înşelătoare.