Ministrul Răzvan Cuc s-a amorezat fie de tronsonul Borş-Biharia al Autostrăzii Transilvania, fie de Selina, care prin subsidiara Trameco face cei 5,35 km de şosea. Joia trecută, oficialul şi-a dat randevu nocturn pe teren cu patronul firmei, Beniamin Rus, şi cu cel al PSD Bihor, Ioan Mang, convocând la faţa locului şi nişte jurnalişti cărora avea să le recite, halucinant, că "este un şantier pe care vin să mă relaxez, pentru că toate lucrurile merg foarte bine". Iar asta "datorită unui antreprenor serios", nu ca ăia străini.

Cum ar veni, demnitarul vine pe micro-şantier cam ca reumaticii la Felix, să se destindă. Totuşi, el n-a vorbit de beteşugurile sale, ci despre ale altora: ca în epoca Dragnea, a acuzat companiile străine că, spre deosebire de cele autohtone, "în loc să închidă contracte în termenul contractual de 24, 36 de luni, îl închid în 5-6 ani". Să nu fi ştiut, însă, că Trameco lucrează în asociere tot cu nişte străini (de exemplu Vahostav SK)? Sau că Bechtel, primul antreprenor, alungat de predecesorul Dan Şova, a finalizat în America o capodoperă precum Barajul Hoover, iar în Europa faimosul Eurotunel, la 40 metri sub nivelul mării?

Nu insinuez că Selina nu ar fi o firmă serioasă. Împreună cu Gavella, în plan local, chiar este de top în construcţiile rutiere, fiindcă ambele au moştenit, păstrat şi dezvoltat specialişti, parcuri de utilaje şi tehnologii. Dovadă stau, pentru fiecare, lucrări de referinţă care au trecut de proba timpului: în Oradea, pe strada Transilvaniei, de pildă, lucrată de Drumuri Orăşeneşti, parte a Gavella, şoferii trec lin şi acum liniile de tramvai, după 20 de ani de la darea în folosinţă, iar drumul de Padiş, făcut de Selina cu un deceniu în urmă, e la fel de bun ca după inaugurare.

Nefirească, în şarada jucată la ceas de seară de Cuc, Mang şi Rus, e intersectarea dintre propaganda politică şi profitul privat, ambele cam forţate. Ce căuta ministrul acolo unde treaba merge ca unsă, nu pe restul celor 415 kilometri ai autostrăzii începute acum 15 ani? Dar şeful PSD Bihor, despre care nu ţin minte să se fi tras în poză şi pe selenarul drum judeţean DJ191B Popeşti-Suplac? Răspunsul poate ar trebui căutat nu în relaţia de amour-à-trois dezinteresat, ci în preţul piperat pentru cei 5,35 km dintre Borş şi Biharea: 28,5 milioane euro, adică 5,32 milioane euro/km, plus TVA. Spre comparaţie, în Bulgaria preţul mediu este de doar 3,1 milioane euro/km.

Sceneta celor trei mi-a amintit că anul trecut, prin OUG 85/2018, Guvernul a abrogat standardele de cost pentru autostrăzi, care erau de 3,8 milioane euro/km la câmpie, 5 mil./km la deal şi 6,1 mil./km la munte. La preţul pe care statul îl oferă acum pentru şoseluţa dintre Borş şi Biharia, întrebarea e nu doar unde duce ea, ci şi dacă şesul dintre cele două localităţi nu cumva s-a transformat, între timp, într-un ditamai muntele?