Aflat la capătul celui de-al patrulea mandat la şefia Ministerului Transporturilor, Răzvan Cuc a făcut o ultimă vizită pe şantierul subsecţiunii 3C3 al Autostrăzii Transilvania, de care a spus că se simte "legat sufleteşte". El a declarat, nici mai mult, nici mai puţin decât că este "un lucru extraordinar de pozitiv" faptul că "am terminat înaintea ungurilor" porţiunea de autostradă din apropierea frontierei.

"Scriem istorie"

Pentru a patra oară în acest an, Răzvan Cuc a vizitat marţi şantierul subsecţiunii 3C3 Biharea - Borş, de doar 5,35 kilometri lungime, a Autostrăzii Transilvania, lăudând prestaţia asocierii de firme Trameco Bihor - Vahostav SK (Slovacia) - East Water Drillings (Bucureşti), care săptămâna trecută a trecut la asfaltare.

Însoţit de şeful PSD Bihor, Ioan Mang, de prefectul Ioan Mihaiu şi, bineînţeles, de Beniamin Rus, proprietarul grupului de firme Selina, din care face parte Trameco, Cuc a afirmat că "autostrada Transilvania prinde viaţă", deşi aceasta trebuia finalizată pe toată lungimea de 415 km între Borş şi Braşov încă de acum 11 ani.

Motivul bucuriei ministrului? Constructorii vor termina înaintea vecinilor maghiari porţiunea din apropierea frontierei:  "S-au turnat pe acest tronson aproape 4 kilometri de asfalt pe ambele sensuri. Eu aş spune că putem spune că aici scriem istorie. Toată lumea spunea că Ungaria va fi gata cu autostrada şi România nu va avea capacitatea să preia traficul. Iată o mare surpriză: România este gata cu autostrada, în proporţie de 65% stadiul fizic este finalizat, mai avem foarte puţin şi terminăm lucrarea, şi am terminat noi înaintea ungurilor, şi este un lucru, aş spune eu, extraordinar de pozitiv".

De notat, însă, că în Ungaria s-au făcut, în doar un an şi jumătate, peste 23 kilometri de autostradă, iar primii 4,5 kilometri din autostrada M4, care se va uni cu cei doar 5,35 kilometri ai Autostrăzii Transilvania dintre Borş şi Biharea, au fost inauguraţi încă în decembrie 2018.

De asemenea, Cuc a "uitat" şi că ciotul de autostradă dintre cele două comune nu are nicio relevanţă atâta timp cât pe celelalte tronsoane ale Autostrăzii Transilvania, inclusiv din Bihor, lucrările nu doar că nu înaintează, ci nici măcar nu au reînceput după abandonarea lor cu un deceniu în urmă.

"Baronilor asfaltului" sunt "oameni serioşi"

Răzvan Cuc a pus "reuşita" istorică potrivit căreia "România este gata cu autostrada" pe cei 5,35 kilometri dintre Borş şi Biharea pe seama faptului că execuţia ar face-o o firmă românească, deşi în realitate în lucrare este implicată şi o firmă străină. De altfel, el a lăudat constructorii autohtoni, chiar dacă ei au fost supranumiţi "baronii asfaltului".

"De remarcat este următorul lucru: dacă în 2011-2012 se pornise aşa o furie împotriva firmelor româneşti şi erau declaraţi anumiţi antreprenori ca baroni ai asfaltului de către anumite persoane, iată că aceşti baroni, cum au fost declaraţi, construiesc autostrăzi în România", a spus ministrul PSD-ist, amintind în context nu doar numele lui Beniamin Rus, ci şi pe cel al "regelui asfaltului", Dorin Umbrărescu, şi descriindu-i ca fiind "oameni serioşi care au trecut prin vicisitudinile istoriei".

Despre constructorii străini, Cuc a afirmat, în schimb, că "principala lor preocupare este să facă claimuri (n.r. – să formuleze solicitări de despăgubiri), să nu muncească şi să nu facă calitate".

"Să stea pe şantiere"

Ministrul demis a mai spus că va lucra "până în ultima zi de mandat", chiar dacă "unii funcţionari din Minister mă înjură", explicând că "trebuie să semnăm cât mai multe contracte pentru că vine un Guvern care nu are experienţă în autostrăzi".

El şi-a permis şi să dea sfaturi succesorului său, deşi la această oră numele viitorului ministru nu este cunoscut, spunând că "ar trebui ca cine va prelua acest portofoliu să menţină această presiune asupra constructorilor, dar şi să fie un aliat al constructorilor".

Cuc a afirmat că viitorului ministru îi va preda "un Minister «la cheie», cu multe proiecte, de peste 10 miliarde de euro", şi că "şantierele duduie", deoarece "m-am implicat şi am stat numai pe şantiere". "La Transporturi nu poate exista greaua moştenire, poate exista decât (sic!) incompentenţa celor care vin la guvernare. Atât. Mai mult nu poate fi vorba. Cine vine, să stea pe şantiere. Se lucrează, nu există autostradă pe care să nu se lucreze", a zis ministrul.

Restul e tăcere

Pe de altă parte, întrebat despre alte proiecte de infastructură rutieră de importanţă naţională din judeţ, Răzvan Cuc a vorbit despre şoseaua de centură Ştei, pentru care exista o licitaţie câştigată din 2008, dar care a fost anulată, şi pentru care un nou contract a fost atribuit unui alt constructor în 2017, fără însă ca acesta să fi primit vreodată ordinul de începere a lucrărilor.

În legătură cu acest obiectiv, ministrul PSD-ist a fost mai puţin volubil, dând de ştire doar că viitoarea conducere de la Transporturi va trebui să lanseze... o nouă licitaţie, iar asta fiindcă deja sunt alte preţuri decât la atribuirea contractului.

"A fost o discuţie şi probabil se va rezilia contractul, pentru că a fost un contract care a fost semnat cu mai bine de doi ani în urmă, preţurile ar trebui actualizate şi constructorul nu cred că mai are forţa să termine această lucrare. Contractul trebuie reziliat pe cale amiabilă şi se va licita, bineînţeles după ce se vor actualiza preţurile", a spus Cuc, fără să explice de ce în ultimii peste doi ani lucrările nici măcar nu au fost începute.

"Nu ne dă profitul afară"

Revenind la cei 5,35 km ai subsecţiunii 3C3 ai Autostrăzii Transilvania dintre Borş şi Biharea, patronul grupului Selina, Beniamin Rus, a afirmat că preţul de 134,221 milioane lei plus TVA nu este mare, deci nu câştigul l-a motivat, ci ambiţia de a demonstra că "suntem în stare".

Beniamin Rus, patronul Selina

"Am făcut un efort ca să fim în linie (n.r. – cu constructorii din partea maghiară). În acest moment putem spune că suntem un pic în faţă. Suntem în măsură să putem spune că vom finaliza înainte de sfârşitul anului. S-au folosit cantităţi mari de materiale, circa 1,4 - 1,5 milioane tone la terasamente, sunt cinci poduri... Vizavi de costuri, suntem chiar ieftini. Nu ne dă profitul afară din casă, dar am vrut să demonstrăm că suntem în stare", a spus Rus (foto).

În funcţie de evoluţia meteo, a mai precizat acesta, porţiunea de şosea ar putea fi dată în folosinţă înainte de finalul anului, mai devreme de termenul contractual, care expiră anul viitor.