Aproximativ 300 de inspectori şcolari şi directori de şcoli din 13 judeţe din Transilvania, Banat şi Maramureş s-au reunit vineri la Hotelul Double Tree by Hilton din Oradea, la convocarea ministrului Educaţiei, Liviu Marian Pop, pentru a discuta despre o lege a manualelor şcolare şi modificarea legii educaţiei intrate în vigoare acum şapte ani.

Dezbatere cu "factorii"

În chiar ziua când Editura Didactică şi Pedagogică a intrat în subordinea Guvernului, cu intenţia de altfel mărturisită ca aceasta să fie singura care va mai scoate de acum înainte manuale şcolare, ministrul a afirmat, în faţa inspectorilor şi directorilor, iar apoi şi într-o conferinţă de presă, că "dialogul" a fost o "dezbatere internă cu factorii implicaţi", chiar dacă aceştia nici măcar nu primiseră un proiect al legii, aşa încât să ştie ce "dezbat".

Asta nu l-a oprit însă pe Pop să susţină că legea va fi elaborată "prin dezbateri reale", pe când legea educaţiei din 2010 a fost adoptată prin asumarea răspunderii Guvernului, deci mai puţin democratic.

"Cred că de azi în cel mult două săptămâni putem să iniţiem în Guvern proiectul legii, aşa încât apoi să intre în circuit parlamentar", a spus ministrul, precizând că alte două "dezbateri interne", deci tot cu circuit închis, vor mai avea loc şi în alte două regiuni ale ţării, la Iaşi şi la Râmnicu Vâlcea.

Cât despre cea de la Oradea, Pop a etichetat-o drept "o dezbatere serioasă, pentru că toată lumea îşi doreşte rezolvarea acestei situaţii, nimeni nu-şi mai doreşte să înceapă şcoala fără manuale".

Manual unic

Ministrul a dezvăluit că potrivit viitoarei legi va exista un "manual unic, de bază", pentru fiecare clasă de elevi, singura diferenţiere urmând să se facă după profilul claselor (teoretice, vocaţionale, tehnologice) şi a promis că anul viitor, la începerea şcolii, toate vor fi asigurate.

Pop a dezvăluit, de asemenea, că "pentru licee am început să rescriem toate planurile-cadru" de învăţământ, în conformitate cu o altă lege a educaţiei decât cea existentă din 2010, deja modificată oricum, după propriile spuse, în proporţie de 49%.

Ministrul a anunţat şi o schimbare în metodologia mişcării personalului didactic, deoarece "avem un număr nepermis de mare de profesori necalificaţi", astfel că de anul viitor transferurile de cadre se vor face numai după concursurile de titularizare.

„Vom digitaliza”

Pop a mai spus că Ministerul va face şi o "debirocratizare" a sistemului de învăţământ, pentru că "avem prea multe hârtii", ceea ce înseamnă că "vom digitaliza foarte mult", adică "toate actele, cu excepţia celor legate de inspecţia la clasă, le vom pune pe o platformă securizată".

Tot el a mai afirmat că le-a cerut inspectorilor să reflecteze asupra temelor de casă ale elevilor, care sunt "supraîncărcaţi nejustificat, în opinia mea, de foarte multe ori", arătând că acestea trebuie ori eliminate, ori să devină opţionale.

Întrebat de BIHOREANUL, la conferinţa de presă, de ce ar trebui să fie crezut, în condiţiile în care la Educaţie s-au perindat peste 30 de miniştri în ultimii 27 de ani şi toţi au spus că fac "reformă", Pop a răspuns că el va trebui evaluat după rezultate.

"Cei care îşi pun această întrebare trebuie să se uite nu la ce spun eu, ci la ce fac. Eu pun în aplicare programul de guvernare, la care am contribuit din plin şi eu, iar pentru mine, spre deosebire de ceilalţi miniştri, aceasta este o presiune suplimentară".