La aproape trei luni de la precedenta vizită în judeţ, efectuată în 4 septembrie cu ocazia deschiderii lotului Biharia – Borş al Autostrăzii Transilvania, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a revenit luni în Bihor pentru a evalua stadiul a trei lucrări pe infrastructura rutieră: finalizarea centurii Săcueni după 11 ani de la semnarea primului contract de execuţie, 4 de la rezilierea lui şi un an de la găsirea unui nou constructor, reabilitarea DN 19 E Oradea – Marghita pe tronsoanele dintre Biharia şi Chiribiş, precum şi a DN 76 Oradea – Beiuş.

Un deceniu de "peticeli"

Prima oprire pe care ministrul a făcut-o în Bihor a fost pe DN 19E Oradea - Marghita, unde Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a reabilitat în regie proprie, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, două trosoane însumând 38 kilometri, din care unul, de 11 km, între Biharia şi Sălard, a fost acoperit inclusiv cu stratul de asfalt de uzură, iar celălalt, de 27 km, între Sălard şi Chiribiş, urmează să fie şi el acoperit cu stratul de uzură "când condiţiile meteo vor permite", după cum s-a exprimat Bode.

"Acest drum are o istorie interesantă în ce priveşte modernizarea, reabilitarea lui. Au fost aproape zece ani în care a fost doar peticit", a spus ministrul care, originar din Sălaj fiind, a afirmat că a gustat personal "chinul" de a-l străbate: "Eu am "beneficiat" de acest drum timp de 7 ani, între 1993-2000 l-am parcurs săptămânal din Sălaj la Oradea şi ştiu ce chin era pentru şoferi".

Un an bun pentru infrastructură

Flancat de prefectul Dumitru Ţiplea, de preşedintele Consiliului Judeţean, Ilie Bolojan, de şeful DRDP Cluj, Eugen Cecan, şi de directorul Secţiei Drumuri Naţionale Oradea, Traian Bulzan, ministrul a afirmat că "anul 2020 a fost un an bun pentru tot ce înseamnă infrastructură rutieră în Bihor", deoarece "din cei aproximativ 500 km cât însumează reţeaua de drumuri naţionale în Bihor am reuşit să avem în acest an în reabilitare aproape 200 km".

Bode a amintit că pentru întreţinerea DN din Bihor anul acesta Ministerul şi CNAIR au alocat suma de 42 milioane lei, "de aproape 3 ori mai mult decât guvernele dinaintea noastră".

Cu "hopuri" şi cu lipsuri

Reabilitarea celor două tronsoane ale DN 19E dintre Biharia şi Sălard au costat aproape 17 milioane lei, iar finalitatea este o şosea mult mai bună şi mai sigură decât era anterior.

Cu toate astea, este de remarcat că între Biharia şi Cauaceu, în urma lucrărilor, executate în momente diferite, şoferii simt, cum a experimentat şi BIHOREANUL, denivelări la depăşiri, cauzate de diferenţele de grosime ale straturilor de asfalt de pe cele două benzi de circulaţie.

De asemenea, este de notat că luni dimineaţă încă nu era finalizată executarea marcajelor rutiere dintre cele două sensuri de mers, lucrarea fiind încă în derulare, tot de către muncitorii SDN Oradea şi ai DRDP Cluj.

"O ruşine"

În schimb, carosabilul executat de constructorii de la firma ARL Cluj, parte a grupului Strabag, pe centura oraşului Săcueni, este de foarte bună calitate. Acesta a fost al doilea obiectiv inspectat de Bode luni dimineaţă, împreună cu ceilalţi oficiali.

Ministrul a făcut aici "o scurtă aducere aminte", recapitulând ceea ce a numit "o ruşine pentru cei care au administrat infrastructra rutieră" prin principalale momente care au făcut ca realizarea celor doar 7,6 km de şosea să fie făcuţi în nu mai puţin de 11 ani.

Concret, Bode a amintit că primul contract pentru executarea variantei ocolitoare a Săcuenilor a fost semnat în 2011, dar în 2015 a fost reziliat pentru că stadiul lucrărilor executate era abia la 53%, ulterior şantierul fiind abandonat până la sfârşitul anului trecut, când lucrarea a fost scoasă din nou la licitaţie şi adjudecată de ARL Cluj, contra sumei de 42,86 milioane lei.

"Şi istoria acestui obiectiv se confundă cu istoria multor altor obiective de infrastructură rutieră, cu semnare de contracte, nerespectări de contracte, rezilieri de contracte şi relicitări", a spus Bode, lăudându-se apoi că "după numai 12 luni de guvernare liberală lucrurile s-au schimbat, abordarea CNAIR s-a schimbat, iar ritmul lucrărilor a fost mult îmbunătăţit".

Fără parapeţi

Chiar dacă de marţi, 1 decembrie, şoseaua de centură a oraşului Săcueni va fi deschisă traficului, este de notat că nu este chiar 100% gata. De altfel, pe şantier lucrau luni zeci de muncitori şi utilaje, pentru finalizarea unor lucrări "colaterale", cum ar fi montarea parapeţilor pe podul realizat în apropierea intersecţiei cu DN 19.

"Acestea se vor finaliza în cursul zilei de azi, iar de mâine acest obiectiv va fi pus în circulaţie, cu mici intervenţii la terasamente, care vor fi realizate sub trafic", a spus ministrul Transporturilor.

Promisiune: de Ziua Naţională

Totuşi, şoseaua de centură Săcueni rezolvă problema blocajelor şi ambutaiajelor existente în ultimii mai bine de zece ani în zonă, pe DN 19 şi pe DN 19B, şi scoate circulaţia din centrul localităţii.

După inspecţia din nordul judeţului, ministrul Transporturilor, împreună cu reprezentanţii DRDP Cluj şi SDN Oradea şi oficialii din administraţia judeţeană, a evaluat şi stadiul de realizare a lucrărilor de reabilitare a DN 76 între Oradea şi Beiuş, despre care au promis că vor fi finalizate "la nivel de asfalt", ca de altfel şi cele de pe DN 19E şi centura Săcueni, la data de 1 decembrie, de Ziua Naţională.