Prefectul Claudiu Pop, şeful Secţiei Judeţene Bihor a CNADNR, Octavian Balog, şi adjunctul acestuia, Felix Buzgău, au fost prezenţi, marţi, pe şantierul DN 76 Oradea-Beiuş-Deva, la ieşirea din cartierul Nufărul spre comuna Sânmartin, acolo unde lucrările de reabilitare fuseseră oprite la începutul toamnei de către Inspecţia Teritorială de Stat în Construcţii, deoarece asflatul proaspăt aşternut se şi sfărâmase.

De data aceasta, cei trei oficiali au vrut să vadă la faţa locului modul în care lucrează, începând de marţi dimineaţă, aşa-numitul tren rutier, un ansamblu de utilaje care aplică o nouă soluţie tehnică pentru reabilitarea drumului. Ea presupune, pe scurt, frezarea asfaltului existent (pe o adâncime de 20-25 centimetri), măcinarea acestuia, amestecarea cu aşa numitul bitum fluxat şi cu alte ingrediente, iar în final reaşternerea lui pe carosabil.

Teoretic, aşa cum a prezentat în premieră BIHOREANUL încă în cursul lunii septembrie, această soluţie, ce poate fi aplicată cu ansamblul de utilaje tren rutier, ar permite reabilitarea a până la 2 kilometri de drum pe zi.

"În mai puţin de două ore, azi a fost frezat asfaltul pe o lungime de 400 metri, iar dacă lucrurile merg conform planului s-ar putea lucra până la 1.300 metri de drum pe zi", a explicat pentru BIHOREANUL şeful Secţiei Judeţene a Drumurilor Naţionale, Octavian Balog.

Potrivit spuselor acestuia, într-o primă fază, drumul va fi reabilitat prin această metodă pe distanţa între ieşirea din Oradea şi intrarea în Sânmartin, urmând ca în primăvară, în funcţie şi de starea vremii, lucrările să fie continuate spre Beiuş.

Trenul rutier poate revalorifica asfaltul existent, prin amestec cu alte ingrediente, doar în condiţiile în care fundaţia drumului va fi suficient de solidă pentru a fi pus asfalt direct peste ea. "Din kilometru în kilometru se vor face măsurători pentru a se afla rezistenţa drumului şi implicit pentru a se şti dacă această soluţie poate fi aplicată peste tot", a spus Balog.

Soluţia tehnică ce prevede reutilizarea asfaltului existent pe DN 76 a fost decisă deoarece stadiul lucrărilor este în prezent de numai 5,54% din necesar pe tronsonul Oradea-Beiuş, în condiţiile în care reabilitarea trebuie încheiată până cel târziu la începutului toamnei anului viitor. Pe acest tronson, lucrările sunt executate acum de firma RMT Cluj-Napoca, angajată ca subantreprenor de CCCF Timişoara, titularul contractului cu CNADNR.

Citiţi pe această temă şi articolul "Second hand HI-TECH"