Orădenii vor plăti mai mult pentru mizeriile depuse la groapa ecologică. Reunit în şedinţă extraordinară Consiliul Local a hotărât vineri cu unanimitate de voturi, la cererea societăţii Eco Bihor, indexarea tarifelor cu inflaţia euro la servicii pentru anul 2013, de 1,4%.

Ca urmare a indexării, începând din luna mai, tarifele pe tona de deşeuri menajere şi deşeuri amestecate cu moloz vor creşte cu 20 de eurocenţi. Astfel, tariful pentru tona de deşeuri menajere sau de deşeuri cu moloz vărsată în deponeu va creşte de la 14,57 euro la 14,77 euro. Preţul pe tona de deşeuri din construcţii şi demolări va rămâne tot de 2,32 euro în vreme ce deşeurile colectate selectiv precum şi pământul vegetal vor fi preluate fără plată la fel ca până acum.

Anul trecut, în luna aprilie, tarifele pe tonă au fost majorate la cererea Ecobihor tot cu 20 eurocenţi pe tonă. Acestea s-au regăsit în facturile orădenilor abia la începutul toamnei, după ce operatorul de salubritate RER Ecologic a cerut la rândul său indexarea tarifelor.

Grădina Ciuperca

Tot în şedinţa de vineri aleşii orădenilor au aprobat indicatorii tehnico-economici ai investiţiei privind construirea viitoarei grădini publice de pe Dealul Ciuperca. Lucrările au fost estimate la 1,6 milioane euro plus TVA, din care contribuţia municipalităţii se ridică la circa 900.000 euro, diferenţa fiind acoperită din fonduri europene.

Spre deosebire de prezentările publice anterioare, noua lucrare este cu totul nouă. Dacă studiul de fezabilitate cuprindea iniţial o cascadă în trepte cu un mic lac de nuferi la bază, o exploataţie viticolă de 9.000 metri pătraţi cu soiuri Bacator alb, Riesling italian, Muscat de Hamburg sau plantaţii de arbori impresionanţi precum sequoia gigant sau ginkgo biloba, în proiectul tehnic aprobat nu se mai regăseşte nimic din toate acestea.

Să fie ieftin...

Din raţiuni de economie, municipalitatea a renunţat la cascadă şi lac, pentru că, pe versantul alunecos ar fi întâmpina probleme de fundare iar costurile cu consolidarea versantului nu erau eligibile, a păstrat din mini-podgoria de Bihor doar câţiva butuci pe considerentul că nu are personal de specialitate şi a hotărât să planteze arbori ceva mai mici.

În schimb, de-a lungul aleii principale a apărut un amfiteatru cu o capacitate de 130 de locuri, iar pe lângă punctul de informare turistică din studiul iniţial s-a strecurat şi un punct de alimentaţie publică care să deservească trecătorii. Lucrarea va fi scoasă la licitaţie în următoarele săptămâni, având un termen de predare de circa zece luni.

Noi exproprieri

Potrivit proiectului, accesul la viitoarea grădină publică se va face pe pasarela CFR de peste linia ferată la capătul căreia va fi amenajată o trecere de pietoni peste viitorul drum rapid.

Pentru construirea viitorului drum expres consilierii locali au aprobat noi exproprieri de terenuri. Astfel, pe tronsonul din fosta remiză CFR delimitat de străzile Ana Ipătescu şi Calea Bihorului municipalitatea va expropria 129 metri pătraţi de teren fără construcţii şi două garduri în valoare de circa 42.000 lei, iar pe viitoarea bretea de legătură între străzile Adevărului şi Piatra Craiului va expropria 222 metri pătraţi şi o pivniţă, proprietăţi estimate la circa 28.000 lei.

Publicitatea la licitaţie

Tot în şedinţa de vineri consilierii locali au mai hotărât închirierea prin licitaţie a amplasamentelor pentru panourile publicitare din oraş. Panotajul din oraş va fi licitat pe zece pachete de amplasamente, fiecare pachet având câte cinci loturi de teren situate pe străzi diferite. Preţul de pornire al licitaţiei a fost stabilit la 1.400 lei pe pachet de amplasamente pe lună.

Chiriaşul va datora suma la care s-a obligat începând din data de întâi a lunii următoare de la amplasarea panourilor dar nu mai târziu de 90 de zile. Plata chiriei se va face trimestrial, în tranşe egale.

Hotărârea privind licitarea panotajului a fost adoptată cu un singur vot împotrivă din partea consilierului Laszlo Ritli, noul şef al grupului UDMR din Consiliul Local. Ritli a propus ca atribuirea amplasamentelor să se facă prin licitaţie cu strigare şi nu în plic închis pentru a stimula concurenţa.

Primarul Ilie Bolojan s-a opus. Edilul a arătat că la licitaţia cu plic închis firmele vor avea un control mult mai bun asupra costurilor, în vreme ce la procedura cu strigare ar putea oferta mai mult decât pot plăti, iar în condiţiile în care vor avea chirii exorbitante nu se vor mai putea achita de sarcina întreţinerii panourilor. "Municipalitatea a mai făcut astfel de licitaţii, s-a ajuns la preturi aberante şi nu s-a mai putut face nimic", a spus Bolojan.

Campusul şcolar trece la Primărie

În şedinţa de vineri, consilierii locali şi-au mai dat acceptul pentru mutarea lucrărilor la campusul şcolar din spatele parcului Bălcescu de pe alocările de la Ministerul Educaţiei, stopate deja de câţiva ani, pe Programul Operaţional Regional (POR), domeniul de intervenţie privind modernizarea infrastructurii educaţionale.

Această axă de finanţare este dedicată tocmai proiectelor începute şi rămase fără fonduri, care trebuiesc finalizate înainte de 31 decembrie 2015 aşa că municipalitatea vrea să depună o cerere de finanţare. Pentru ca proiectul orădean să fie eligibil Consiliul Local a trebuit să modifice beneficiarul acestuia din Administraţia Imobiliară Oradea în Primăria Oradea.

Construcţia campusului orădean a fost câştigată prin licitaţie de firma Selina pentru suma de 37,5 milioane lei cu TVA inclus, sumă din care s-au efectuat până acum lucrări în valoare de 8,3 milioane lei. Proiectul implică ridicarea a două corpuri de clădire, construirea unui internat cu 300 de locuri şi garsoniere pentru cadrele didactice. Printre altele campusul şcolar va mai fi dotat cu cantină şi club, ateliere şcolare, sală de sport, bază sportivă şi punct termic.