Municipalitatea orădeană vrea să reducă numărul ambuteiajelor prin construirea de pasaje rutiere sub fiecare intersecţie importantă din oraş, începând din Centrul Civic şi strada Republicii până în bulevardele Tudor Vladimirescu sau Dacia.
"Peste 3-4 ani o maşină va străbate Oradea din Nufărul în Episcopia în mai puţin de 10 minute, fără să mai stea la cozi în intersecţii", promite primarul Florin Birta. Dar asta înseamnă tot atâţi ani de şantiere...
Gata cu giraţiile!
În primul mandat de primar al Oradiei, liberalul Ilie Bolojan a transformat principalele intersecţii semaforizate în sensuri giratorii. Aşa a apărut celebra "turbogiraţie" din Piaţa Gojdu, sensul giratoriu din intersecţia bulevardului Tudor Vladimirescu cu Oneştilor, cel de la intersecţia Pieţei Bucureşti cu strada Olimpiadei ş.a.m.d.
Zece ani mai târziu, Florin Birta (foto) pregăteşte desfiinţarea lor. După darea în folosinţă a pasajului rutier de sub bulevardul Magheru, noul primar vrea să aplice soluţia în tot oraşul. "Sensurile giratorii au fost o soluţie provizorie. Şi atunci ne-am fi dorit să facem în locul lor pasaje subterane, ca în Occident, dar nu ne dădea nimeni bani. Acum putem atrage fonduri europene", explică Birta.
Moda "subteranelor"
Municipalitatea plănuieşte investiţii de circa 100 milioane euro în amenajarea a 7 pasaje subterane şi a unei supratraversări peste şoseaua de centură. "Construirea primului pasaj subteran, din zona pieţei Cetate, va începe în martie, anul viitor", zice Birta. Încă în licitaţie, tunelul estimat la 8,5 milioane euro va subtraversa intersecţia bulevardului Cantemir cu strada Sucevei, cu două benzi pe sens, şi va trebui finalizat în termen de 15 luni.
Mult mai complex, pasajul de sub Piaţa Gojdu, unde se întâlnesc traseele a 80% din liniile de tramvai şi autobuz din Oradea, va cuprinde 5 tuneluri către toate direcţiile de mers. Cel mai mare dintre ele, pe direcţia Piaţa Gojdu - Cantemir, va avea 79 metri lungime şi va avea amenajată deasupra o piaţă pietonală.
Lucrările estimate la 21,3 milioane euro vor trebui finalizate în doi ani, cu începere, probabil, din luna mai. "Ne aşteaptă trei ani de lucrări care se vor desfăşura, pe cât posibil, fără închiderea traficului. Va fi greu, dar la final se va circula mult mai uşor", promite Birta.
Excepţia mai ieftină
Tot pentru primăvara lui 2021 este programată şi construirea pasajului suprateran din strada Meşteşugarilor, peste şoseaua de centură, linia ferată Oradea-Arad şi strada Corneliu Baba. Construcţia, cu o bandă pe sens, va fi flancată de două benzi de legătură cu şoseaua de centură.
Anunţată de Birta la finalul lui octombrie, lucrarea i-a luat prin surprindere pe locuitorii zonei, deoarece proiectul iniţial prevedea un pasaj subteran. "Terenul ar fi necesitat lucrări de consolidare care ar fi ridicat costurile cu mult peste cele 8,2 milioane euro, la cât este estimată lucrarea", zice Birta. Primarul este cu atât mai motivat să susţină varianta mai ieftină cu cât, până la atragerea de fonduri europene, investiţia va fi suportată din bugetul local.
"Nu suntem de acord"
În mod previzibil, locuitorii străzii se opun construirii unui pasaj care va transforma artera în principala legătură a oraşului cu viitorul drum expres spre Arad şi cu autostrada Transilvania. "Nu suntem de acord, dar pe noi nu ne-a întrebat nimeni. Dacă până acum era o zonă liniştită, în doi ani strada Meşteşugarilor va fi la fel de aglomerată ca şoseaua de centură", protestează Octavian Vuşcan, unul dintre locuitorii zonei. "Suntem 500 de familii în asociaţie. Vom discuta şi vom vedea ce vom face. Primăria trebuie să ţină cont şi de părerea noastră".
Demersul orădenilor va avea însă şanse minime. "S-a făcut inclusiv studiu de însorire pentru a ne asigura că locuitorii blocurilor nu vor rămâne fără lumină. Pentru a reduce deranjul provocat riveranilor, pe ambele părţi ale pasajului vor fi montate panouri fonoizolante transparente", zice Birta. Altfel spus, decizia a fost deja luată...
Pasaj după pasaj
De altfel, pentru anii următori, municipalitatea pregăteşte construirea a încă 5 pasaje subterane în diferite zone ale oraşului. "În următoarea perioadă de finanţare vor exista fonduri europene consistente pentru axa de mobilitate, aşa că pregătim proiectele", spune şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş (foto).
Astfel, pentru fluidizarea circulaţiei pe direcţia Piaţa Unirii - Meşteşugarilor, municipalitatea pregăteşte construirea a două pasaje subterane succesive la intersecţia străzii Tudor Vladimirescu cu străzile Decebal şi Oneştilor. "Lucrările, estimate la circa 25 milioane euro, ar putea începe în 2022 - 2023", spune Birta.
Concret, strada Tudor Vladimirescu va fi lărgită la două benzi pe sens şi flancată de piste pentru biciclişti şi de trotuare. Casele de pe cele două colţuri ale intersecţiei cu bulevardul Decebal vor fi expropriate şi demolate, pentru a face loc celor două benzi de ocolire a pasajului. "Actualul punct de conflict din trafic va fi eliminat", zice primarul.
Lucrări de desecare
Alte două pasaje succesive vor fi amenajate de-a lungul viitorului coridor Republicii - Magheru. Primăria plănuieşte construirea câte unui pasaj, cu două benzi pe sens, în intersecţia străzii Republicii cu străzile Louis Pasteur şi Olimpiadei.
Primarul Florin Birta spune că, până la deschiderea şantierului, Compania de Apă Oradea va rezolva problema apelor pluviale care inundau intersecţia străzilor Republicii şi Louis Pasteur la fiecare ploaie mai serioasă. "CAO va colecta apele pluviale care coboară de pe deal şi le va redirecţiona în Pârâul Paris, undeva în zona drumului expres", zice Birta.
Primarul spune că o soluţie similară a fost adoptată şi la construirea tunelului pe sub bulevardul Magheru, care, în ciuda ploilor din toamnă, nu s-a inundat. Cel puţin deocamdată...
Staţia de staţii
Cel de-al doilea pasaj din strada Republicii va fi amenajat în faţa Gării, în Piaţa Bucureşti, începând din zona intersecţiei cu strada Olimpiadei. Platoul va deveni un centru inter-modal de transport care va reuni staţii de tren, tramvai, autobuz şi taxi. "Împreună cu Consiliul Judeţean Bihor vom amenaja o autogară pentru transportul judeţean, astfel încât călătorii să aibă conectivitate cu orice mijloc de transport către orice direcţie", spune Birta.
Optimist, primarul este de părere că, dacă totul merge bine, lucrările la aceste pasaje ar putea începe în următorii doi ani. Singura necunoscută este deocamdată soluţia tehnică şi modalitatea de finanţare pentru cel de-al şaptelea pasaj subteran pe care Birta şi-l doreşte în intersecţia bulevardelor Dacia cu Decebal. "Deocamdată aşteptăm soluţiile oferite de proiectanţi", spune edilul. Nu ar fi exclus ca, dată fiind geografia locului, specialiştii să prefere, la fel ca în strada Meşteşugarilor, soluţia unei supratraversări peste bulevardul Dacia, probabil mai ieftină.
Pe sub şosea sau pe deasupra ei, important este ca municipalitatea să găsească soluţii pentru fluidizarea traficului rutier. Altfel, există toate şansele ca arterele oraşului să facă infarct...
AXA NUFĂRUL - CANTEMIR
Pregătiri de şantier
Lucrările la viitoarele pasaje din Centrul Civic se vor desfăşura în paralel cu cele pentru modernizarea bulevardului Dimitrie Cantemir, programate să înceapă luna aceasta. "Licitaţia este în curs de adjudecare. Constructorul ar putea începe în următoarele două-trei săptămâni", spune primarul Florin Birta. Reabilitarea bulevardului va începe cu reamenajarea carosabilului, pentru a avansa apoi spre linia de tramvai, trotuare şi viitoarele piste pentru biciclişti.
"În următorii 2-3 ani, axa de circulaţie Nufărul - Centrul Civic va fi afectată de şantiere, dar la încheierea lucrărilor acest bulevard va fi unul dintre cele mai frumoase din oraş", spune primarul.
Lucrările, estimate la peste 11 milioane euro, urmează să fie finanţate din fonduri europene.