"Absolut în grafic"
Împreună cu directorul general al Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, cu managerul de proiect Marian Ghitea, cu reprezentanţii firmei austriece Porr Construct, care răspunde de executarea lucrărilor, precum şi cu dirigintele de şantier din partea firmei Kappa A&E, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa, a susţinut miercuri o conferinţă de presă la Aeroport, pentru a prezenta bilanţul lucrărilor la încheierea primei etape a modernizării infrastructurii acestuia.
"Azi se încheie o primă etapă, în care s-a construit o nouă cale de rulare şi o nouă platformă de îmbarcare-debarcare, şi s-a prelungit pista de decolare-aterizare, cu 150 de metri, în capătul dinspre nord (spre oraş), iar alte 350 de metri din vechea pistă au fost complet înlocuiţi. La ora 15 începe prima şarjă pentru turnarea asfaltului pe cei 500 de metri ai acestei porţiuni noi ai pistei", a explicat preşedintele CJ, Cornel Popa, adăugând că, în ciuda unei opriri a lucrărilor în primăvară, de către Inspectoratul de Stat în Construcţii, "suntem absolut în grafic".
ISC impusese oprirea temporară a lucrărilor deoarece în planşele întocmite de proiectant nu erau evidenţiate toate detaliile de execuţie a sistemelor de drenaj şi canalizare a apei pe sub platforma de îmbarcare-debarcare Bravo, adică cea nouă.
O premieră
Pe de altă parte, directorul tehnic al firmei austriece Porr Construct, Harald Braun, a specificat că oprirea temporară a lucrărilor la noua platformă de îmbarcare-debarcare nu a însemnat oprirea activităţilor, în acea perioadă fiind aduse pe şantier toate materialele de construcţii necesare, peste 200.000 metri cubi, precum şi utilajele companiei din Austria, între care o staţie de betoane cu o capacitate de producţie de 200 metri cubi pe oră şi un ansamblu de finisoare de betoane complet automatizat, care va turna stratul de beton final pe pistă.
"Pentru prima oară în activitatea mea avem în şantier toate materialele necesare", a spus inginerul companiei care a mai lucrat la construirea şi modernizarea unor aeroporturi inclusiv în Austria şi în Germania. Braun a explicat, de asemenea, că începând de miercuri se poate spune că Aeroportul din Oradea are 500 de metri de pistă complet nouă.
De săptămâna viitoare, însă, Aeroportul va fi închis, timp de 59 de zile, pentru continuarea lucrărilor la restul pistei, în condiţiile în care până acum au aterizat şi decolat la şi de la Oradea, pe doar o porţiune din aceasta, avioane care executau fie misiuni militare, fie transportau oameni de afaceri.
De altfel, un avion de tip Hawker, de 18 tone, cu 8 locuri pentru pasageri la standard business, venit din Franţa, ar putea fi ultimul avion care a folosit actuala infrastructură aeroportuară a Oradiei, el urmând să decoleze de aici în a doua parte a zilei.
Conform oficialilor prezenţi, Aeroportul din Oradea va rămâne închis până în 2 septembrie, când vor fi reluate în primul rând cursele Tarom interne, suspendate deoarece pe perioada lucrărilor nu sunt în funcţiune toate sistemele de navigaţie şi balizaj.
În liga mare
"Vom avea primul aeroport din România construit după cele mai noi reglementări europene", a spus la conferinţa de presă managerul proiectului de modernizare, Marian Ghitea, care a explicat că, deşi proiectul a fost pregătit în urmă cu trei ani, dat fiind că anul trecut Comisia Europeană a emis un nou regulament pentru certificarea aeroporturilor din UE, varianta iniţială a fost actualizată în conformitate cu noile reguli.
Lucrările de modernizare a infrastructurii aeroportuare din Oradea valorează 79,9 milioane lei şi fac parte dintr-un proiect finanţat cu fonduri europene în valoare de 129,70 milioane lei (din care 81,60 milioane sunt nerambursabile). Acesta prevede înlocuirea pistei actuale, lungă de 1.800 metri, cu una nouă, de 2.100 metri, şi lată de 45, faţă de 30 metri cât avea de la darea în funcţiune până acum.
Proiectul prevede şi reabilitarea căii de rulare şi platformei de îmbarcare-debarcare existente, construirea a încă unei căi de rulare şi platforme de îmbarcare-debarcare, aptă să deservească şase avioane, inclusiv de mari dimensiuni, de tip Airbus 320 şi Boeing 737. În cadrul proiectului se realizează, totodată, noi sisteme de balizaj luminos de categoria II de operare (cu lumini inclusiv pe axul longitudinal, nu doar pe marginea pistei), sisteme de alimentare cu energie electrică de bază şi de rezervă, sisteme de telecomandă pentru sistemele de balizaj, sisteme de iluminat pentru platforma de îmbarcare-debarcare şi chiar şi o uzină electrică nouă, care să asigure consumul de bază şi de rezervă pentru sistemele de balizaj.
Mega-şantier
Inginerul Dan Nistor, reprezentantul firmei Kappa A&E, care asigură dirigenţia de şantier, a explicat că lucrările pentru modernizarea Aeroportului orădean sunt de o anvergură mare chiar şi pentru profesioniştii din domeniu.
Pentru ca publicul "profan" să înţeleagă complexitatea lucrărilor, dirigintele de şantier a prezentat cronologia acestora, de la A la Z. "Vechea pistă a fost demolată, iar terenul a fost excavat până la o adâncime de 1,4 metri, iar apoi a fost îmbunătăţit terenul de fundare cu lianţi hidraulici, ceea ce înseamnă că pe suprafaţa excavată s-a împrăştiat un ciment special, după care acesta a fost amestecat cu terenul, compactat şi nivelat. Dedesubt au fost făcute drenaje transversale şi longitudinale pentru scurgerea apelor, din 30 în 30 de metri, iar din 60 în 60 de metri s-au realizat cămine de vizitare. În total, sub pistă şi platforme vor fi peste 10 kilometri de conducte cu diametre între 15 şi 1.000 centimetri. Peste terenul de fundare a fost aşezat un strat de balast cu o grosime minimă de 50 centimetri şi o grosime medie de 85-87 centimetri, care a fost de asemenea compactat, iar peste acest strat s-a pus un altul, de piatră spartă, gros de 20 centimetri. Deasupra acestuia s-a pus încă un strat, de agregate stabilizate cu ciment, ca un fel de şapă, gros de 15 centimetri, iar apoi emulsie specială peste care, de astăzi, se toarnă un strat de asfalt de 2 centimetri, care va avea rol de liant cu stratul următor, care va fi realizat din plăci de beton turnate pe teren, groase de 37-43 centimetri, armate şi cu rosturi de dilataţie longitudinale şi transversale. La sfârşit, pe pistă vor fi introduse corpuri de iluminat şi se vor face marcajele", a explicat dirigintele de şantier.
În căutarea curselor externe
Întrebat de jurnalişti în ce stadiu se află demersurile pentru stabilirea viitoarelor curse externe şi pentru desemnarea companiilor care să le opereze, preşedintele CJ Bihor a amintit că a avut deja discuţii pe această temă cu reprezentanţii Tarom, Blue Air şi Carpat Air, dar la procedura de selecţie de oferte care urmează să fie anunţată vor participa şi alte companii, străine.
Conform studiilor făcute până acum, dar şi potrivit reprezentanţilor mediului de afaceri, cel mai probabil ar urma ca Oradea să fie legată pe calea aerului de destinaţii din Marea Britanie, Irlanda, Germania, Italia şi Spania.
Aeroportul din Oradea a obţinut din partea Comisiei Europene dreptul de a subvenţiona noile curse externe, oferind reduceri la tarifele aeroportuare, cu excepţia celor pentru serviciile de operare a bagajelor.