Managerul general al Grupului Lufthansa pentru România, Bulgaria și Moldova, Monica Dobruțchi, și președintele interimar al Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, au semnat miercurea trecută contractul pentru operarea în următorii 3 ani, cu începere din 1 iunie 2025, a câte 3 zboruri în fiecare săptămână între aeroportul orădean și München, în zilele de marți, vineri și duminică. Va fi un serviciu public obligatoriu, ceea ce înseamnă că administrația județeană ar putea asigura o compensare financiară echivalând cu un profit maxim de 4,2% în cazul în care compania nu îl va realiza exclusiv din vânzarea de bilete.

BIHOREANUL a aflat de la reprezentanta Lufthansa că acest lucru e considerat doar o plasă de siguranță, motivația interesului pentru Oradea fiind alta: cererea crescândă pentru cât mai multe conexiuni către Europa și alte continente. Monica Dobruțchi explică diferențierea Lufthansa față de companiile low-cost prin standardele ridicate de securitate, stabilitatea operațională și serviciile premium. Potrivit acesteia, Lufthansa mizează pe toate segmentele de public, de la oamenii de afaceri și turiști la diaspora, cărora le este oferită și o recomandare pentru a profita de cele mai bune tarife.

- Ce anume a determinat interesul Lufthansa pentru Oradea?

- Noi avem deja o experiență mare în România, oferind mai multe zboruri din Otopeni, Cluj, Sibiu, Timișoara și Iași. Am ajuns la concluzia că putem deschide încă o destinație, în Oradea, în baza analizelor care indică o cerere tot mai mare de a călători cu avionul de aici. Am fost aici anul trecut, am vorbit cu mediul de afaceri, avem un puls al vieții de aici, știm că sunt foarte mulți călători din zona aceasta de vest, care s-a remarcat prin creștere economică, și mulți investitori  ne-au spus că ar putea face mai mult dacă ar avea zboruri mai multe, deci am sesizat un potențial de creștere. În același timp, acest potențial favorabil s-a potrivit foarte bine și cu sprijinul local materializat prin contractul de Public Service Obligation, care nu este neapărat un element definitoriu pentru noi, dar este un element de stabilitate.

„Nu facem rabat”

- Ce legături cu lumea poate asigura Lufthansa din Oradea prin München?

- Lufthansa Group, cu o flotă de peste 700 de avioane și milioane de pasageri transportați anual, pe toate continentele, are în Europa peste 100 de destinații. Zborurile din Oradea vor acoperi majoritatea acestor destinații, iar prin hub-ul nostru premium de la München - singurul din Europa de cinci stele, cu cel mai ușor transfer între diferitele porți de îmbarcare - pasagerul poate continua în cele mai bune condiții spre alte aproximativ 100 de destinații din lume.

- Ținând cont că a fost obișnuit cu zboruri low cost, ce așteptări poate avea publicul local de la Lufthansa?

- Nu facem diferențieri între pasageri, dar Lufthansa nu e o companie low-cost. Ne prezentăm ca o companie serioasă, care își asumă tot ce spune că oferă: securitate - a aeronavelor și a pasagerilor -, personal bine pregătit, stabilitate operațională - ceea ce înseamnă că nu se anulează curse cu două ore sau cu două zile înainte -, asistență după coborârea în aeroporturi, care nu sunt niciodată aeroporturi subsidiare, ci centrale, acces exclusiv prin porți principale... Deci avem o etichetă de brand, cu standarde înalte de la care nu facem rabat, chiar dacă vin cu niște costuri.

În ce privește serviciile, aș sublinia că inclusiv în România avem o cerere din ce în ce mai mare de servicii premium. Oamenii sunt tot mai exigenți, crește cererea pe Business Class, First Class, Premium Economy.

De asemenea, am investit mult în digitalizare, avem o aplicație care funcționează ca un asistent de călătorie. Cumpărați un bilet Lufthansa de unde doriți, de pe site-ul nostru sau printr-o agenție, vă faceți check-in-ul pe aplicație, iar ajuns în aeroportul de destinație primiți toate indicațiile despre poarta de îmbarcare pentru zborul de continuare, așa încât să nu mai căutați panourile informative, când începe boardingul vă anunță... Toate acestea oferă confort din toate punctele de vedere.


SEMNARE. Contractul pentru operarea curselor Oradea - München a fost semnat, pe 23 aprilie a.c., de managerul general Lufthansa pentru România, Bulgaria și Moldova, Monica Dobruțchi, și președintele interimar al Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan

„Sunt importante toate segmentele”

- Cum ați descrie, pe scurt, o experiență Lufthansa?

- Experiența Lufthansa înseamnă predictibilitate, să știi că nu apar surprize neplăcute. Pasagerii asta ne și spun: alegem Lufthansa fiindcă știm la ce să ne așteptăm și livrați totdeauna. De asemenea, ne diferențiază investițiile majore pentru confortul în timpul zborului, investim miliarde de euro în aeronave noi și în reechiparea cabinelor. Orădenii se vor convinge, vor zbura de aici către München cu o aeronavă mai mică, Bombardier CRJ 900, un model destul de nou pe care îl folosim pentru cursele noi pentru că putem ajusta capacitatea, iar apoi, pentru zborurile lung-curier, intercontinentale, sunt deserviți cu aeronave Airbus A350, A380, Boeing 747 Dreamliner.

- Care este publicul țintă vizat pentru Oradea? Oameni de afaceri, turiști, diaspora?

- Pentru noi sunt importante toate segmentele, e important să fie atât oameni care vin în Oradea, cât și oameni care pleacă, pentru că există zbor in și zbor out, către și dinspre Oradea, și credem că există un potențial destul de mare și pe partea de turism, de incoming. Fiind responsabilă de operațiunile din mai multe țări, observ că Europa de Est devine tot mai interesantă pentru mulți oameni din Europa de Vest și Centrală. Europa de Est este o destinație încă nedescoperită în totalitate, iar Oradea s-ar poziționa bine pe nișa aceasta. 

„Dăm și un fel de garanție în zonă”

- Veți contribui inclusiv la promovarea orașului, împreună cu autoritățile locale?

- Noi vom oferi serviciul de transport, nu eforturi directe de marketing, dar pe de altă parte, astăzi, de exemplu, a plecat un newsletter Lufthansa către milioane de clienți, cu un paragraf care descrie Oradea. Acesta e modelul nostru de promovare. Pe lângă acest incoming, vizăm, de asemenea, diaspora românească din Germania, care este mare și are și o componentă din zona de vest a României.

Deci e foarte important un mix corporate - oameni din business care vin aici la parteneri și firme de aici care au nevoie să ajungă în lume -, dar și turiști și segmentul family, visit friends and relatives, asta fiindcă există o sezonalitate. Vara călătoresc mai mult turiștii, toamna și primăvara cei din mediul de afaceri.

Ce este sigur e că nu venim la Oradea să facem zgomot și să plecăm. Nicăieri nu am deschis ceva și apoi am închis, exceptând o singură rută, în pandemie. Mai mult, credem că dăm și un fel de garanție în zonă: unde Lufthansa deschide o cale, investitorii știu că se pot baza pe acel loc, că e atractiv.


BOMBARDIER. Zborurile pe relația Oradea - München vor fi deservite de Lufthansa cu aeronave Bombardier CRJ 900

„Încercăm să sfătuim oamenii”

- Cu ce argumente ați convinge pe cineva să aleagă Lufthansa din Oradea și nu o cursă low-cost dintr-un alt aeroport din regiune? Sau o altă companie, concurentă, care conectează Oradea de alt hub european?

- Cele mai importante argumente sunt durata și confortul călătoriei, prețurile competitive, transferul cel mai ușor și rețeaua de destinații cea mai mare. Pasagerii sunt cei care aleg, dar oamenii care înțeleg aceste avantaje optează pentru noi. În plus, este puterea grupului: dacă într-o situație se anulează o cursă, din motive independente de noi, putem re-ruta pasagerii foarte ușor. Fie așteaptă următoarea cursă, fie, dacă se grăbesc, sunt îndrumați către o altă cursă, la alegere. Aceste servicii sunt foarte apreciate, ca să nu mai spunem că una e să pornești de acasă cu o mașină la miezul nopții pentru un zbor din Budapesta dimineața la 5 sau la 7, și altceva e să călătorești cu avionul din orașul tău cam oriunde în lume.

- Vânzarea biletelor Oradea - München a început pe 25 martie, iar în acea zi prețurile păreau multora prohibitive, circa 250 euro dus-întors. Vor rămâne la astfel de valori?

- Prețurile diferă după destinații. Un preț Oradea - München dus-întors în acest moment este de 99 euro, aceasta e oferta zilei de azi, valabilă în funcție de disponibilitate, fiindcă, evident, nu toate locurile din avion pot fi la ofertă. Către Europa vorbim de prețuri de la 210 euro, cu toate taxele incluse, iar pentru destinații din America de Nord avem oferte și sub 500 euro.

Pe de altă parte, dacă din Oradea sunt pasageri pentru New York sau Amsterdam, prețurile diferă în funcție de cererea către aceste destinații, de încărcătura pe zborul de conectivitate. Noi încercăm să sfătuim oamenii că, cu cât se organizează mai din timp, cu atât au șanse să beneficieze de prețuri mai bune. Asta nu înseamnă, însă, că în rest prețurile nu sunt accesibile. Chiar nu sunt prohibitive.

Să mai spunem că nici la companiile low-cost prețurile nu mai sunt low-cost. Nu vreau să intru în nicio polemică, dar conceptul low-cost nu mai este cum îl știam în trecut. În plus, un alt element care ne diferențiază e că Lufthansa nu se rezumă la a transporta pasageri din punctul A în punctul B. 80% din oamenii care aterizează în hub-urile noastre merg mai departe, deci avem o altă amploare, dar și așa se întâmplă să avem prețuri mai mici decât ale companiilor low sau smart-cost.

„Gradul de încărcare nu e principalul indicator”

- De la ce grad de încărcare în sus ar fi rentabilă o cursă Oradea - München?

- Cum spuneam, situațiile sunt foarte diferite. Dacă avem din Oradea un grup de 50 sau 30 de oameni care merg la New York prin München, acea cursă poate fi profitabila și la o încărcare de 30% sau 40%. Gradul de încărcare nu e principalul indicator pentru noi. De altfel, media pentru cursele din România este de 80%, dar asta nu înseamnă că sunt atât de profitabile pe cât sună acest 80%.

- Mai zboară Lufthansa în regim de serviciu public obligatoriu și de pe alte aeroporturi din Europa Centrală și de Est?

- Nu vă pot răspunde decât pentru România, Bulgaria și Moldova: este o premieră.

(advertorial)