Consilierii judeţeni ai PNL au fost eleganţi degeaba săptămâna trecută, când la cererea PSD-UDMR au acceptat să nu mai aibă loc şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Bihor pe care tot ei o ceruseră, pentru înfiinţarea unei comisii speciale care să analizeze şi verifice activitatea Consiliului de Administraţie şi a conducerii executive a Aeroportului.

Joi, când şefii CJ au pus pe ordinea de zi a şedinţei ordinare solicitarea lor, aceasta a fost respinsă fără drept de apel. Înainte de vot, însă, ambele tabere şi-au susţinut poziţiile cu privire la motivele pentru care să fie înfiinţată comisia şi, respectiv, pentru care Aeroportul a rămas fără curse externe.

„Vrem să ştim”

„Solicitarea noastră pentru înfiinţarea comisiei a venit după oprirea curselor, este o problemă majoră pentru bihorenii cu care am vorbit, dar şi pentru mediul de afaceri”, a argumentat liberalul Călin Gal, adăugând că „noi nu dorim neapărat să criticăm pe cineva, dar am dori să vedem modul în care şi-a desfăşurat activitatea Consiliul de Administraţie, pentru a putea să facem şi propuneri pentru a îmbunătăţi activitatea”.

Prezent la reuniune, preşedintele CA al Aeroportului, Bimbo-Szuhai Tibor, a replicat că „permanent ne-am consultat şi cu mediul de afaceri”, iar el şi colegii săi au adunat „bibliorafturi întregi de corespondenţă cu companii de specialitate, începând de la cele low-cost la cele de linie”.

Directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc, a afirmat că nu este împotriva înfiinţării comisiei, care va concluziona că au avut loc numeroase întâlniri cu companii. Chiar şi recent au fost iniţiate discuţii, iar o delegaţie a Aeroportului va participa în Germania la un „târg” unde reprezentanţii aeroporturilor din Europa vor putea avea contacte cu companii interesate să se extindă.

Pasc a subliniat şi câteva nuanţe, spunând că Ryanair doar şi-a suspendat, nu anulat zborurile de la Oradea, Blue Air a renunţat la cursele de Bucureşti pentru că este în proces de fuziune cu o altă companie, iar cursele charter estivale către Constanţa nu vor fi continuate deoarece nu există cerere din partea operatorilor de turism. „S-au făcut toate eforturile pentru a atrage operatori aerieni la Oradea”, a concluzionat Pasc, menţionând, însă, că discuţiile în curs nu pot fi făcute publice.

Mang: Vinovaţii, la Primărie, Universitate, patronate

Pe de altă parte, după ce vicepreşedintele Traian Bodea a anunţat că el şi celălalt reprezentant ALDE, Julien Mateaş, se vor abţine la vot (astfel contribuind, practic, la refuzul de înfiinţare a comisiei), omologul său PSD-ist, Ioan Mang, a criticat opoziţia care a catalogat drept o catastrofă încetarea zborurilor externe, când - de fapt - acestea s-au dovedit nerentabile.

„Era o catastrofă a conducerii CJ dacă ar fi fost curse externe şi ar fi venit aceşti trei domni (n.r. – adică el, Bodea şi preşedintele Pasztor Sandor) şi apoi n-ar mai fi fost cursele. Dar au venit aceştia trei, pe care i-aţi jignit, şi au făcut zboruri (...) Dacă ar fi fost un accident pe Aeroportul Oradea, Doamne fereşte, aş vota cu amândouă mâinile pentru o comisie de anchetă”, a spus Mang pentru a motiva de ce nu e de acord cu înfiinţarea comisiei.

PSD-istul a susţinut că, de fapt, Oradea nu are pasageri destui pentru Aeroport, deoarece salariile în Parcul Industrial sunt mici. „În Parcul Industrial e plin de showroom-uri auto, depozite de haine şi de pantofi”, a zis Mang, lăudând în schimb Parcul Industrial din Debreţin, specializat în industria farma şi, deci, cu valoare adăugată mare.

De asemenea, vicepreşedintele a spus că „vom apela la Federaţia Patronilor, la Camera de Comerţ, la Primărie, să găsim cât mai mulţi oameni care să cumpere bilete". "Şi presa să cumpere!”, a indicat vicele.

În fine, Mang a povestit că vinerea trecută, un grup de oameni de afaceri interesaţi de Aeroportul Oradea „a pus mai multe întrebări” la care toţi factorii de decizie ar trebui să găsească răspunsuri: „Care sunt regiunile din Europa cu care Bihorul are colaborări economice, schimburi de studenţi, culturale şi de sport din Oradea? Cât e de pregătită Universitatea din Oradea să aducă studenţi străini, câte locuri are pentru studii în limba engelză? La toate aceste întrebările răspunsurile nu le are Consiliul Judeţean”, a absolvit el de responsabilitate instituţia din a cărei conducere face parte.

Pasztor: Ne trebuie 400.000 călători pe an

După ce consilierul PNL Gheorghe Neag a reproşat puterii că dacă nu va vota înfiinţarea comisiei „înseamnă că aveţi ceva de ascuns” şi a imputat conducerii CJ şi Aeroportului că nu a discutat cu firme din Parcul Industrial Oradea care trimit săptămânal angajaţi la cursuri în străinătate, concluziile le-a tras preşedintele Pasztor Sandor.

Acesta a afirmat că, deşi criticat de presă şi de opoziţie că a tăcut după dispariţia zborurilor, tăcerea sa a fost motivată doar de dorinţa de a nu periclita discuţiile în derulare pentru noi curse. Pasztor a sugerat că înfiinţarea comisiei ar fi inutilă în condiţiile în care hotărârile Consiliului de Administraţie al Aeroportului „sunt transparente, afişate pe site”, dar mai ales că operatorii care au sistat zborurile internaţionale au făcut-o pentru că în Bihor nu există numărul minim de pasageri anual - 400.000 - începând de la care zborurile sunt rentabile.

„Ce putem face noi în continuare, autorităţile judeţene şi autorităţile locale, este să vedem ce putem face noi pentru a compensa diferenţa (n.r. – de la 220.000 pasageri anul trecut) la 400.000 călători”, a spus Pasztor.

În final, propunerea PNL-iştilor de înfiinţare a comisiei a fost votată doar de ei, insuficient în faţa celor 16 voturi împotrivă date de consilierii PSD şi UDMR, plus cele două abţineri ale reprezentanţilor ALDE.