Cereţi-vă banii înapoi! Curtea de Apel a declarat ilegale prevederile reglementărilor municipalităţii privind blocarea roţii autovehiculelor parcate neregulamentar.

Irevocabilă, hotărârea instanţei a fost adoptată în urma unui proces intentat de avocata orădeană Florina Căpuş. "A fost mai mult o răbufnire de orgoliu. Nu stau în 120 de lei, dar poliţiştii locali nu aveau dreptul să îmi blocheze maşina!", spune avocata.

E ilegal!

Primăria e bună de plată. După modelul proceselor judecate în Bucureşti, Iaşi sau Cluj-Napoca, Curtea de Apel Oradea a declarat ilegale, printr-o sentinţă irevocabilă din decembrie 2012, prevederile Regulamentului parcărilor publice referitoare la blocarea autovehiculelor parcate neregulamentar.

Adoptat în 2006, prin Hotărârea de Consiliu Local nr. 640, regulamentul împuternicea Poliţia Locală să blocheze autovechiculele staţionate neregulamentar pe spaţiile verzi, pe locurile nesemnalizate din vecinătatea parcărilor cu plată, în staţiile de tramvai, autobuz sau taxi, ori aflate în alte situaţii similare. Atâta doar că a făcut-o nelegal!

"Consiliul Local nu avea competenţa de a reglementa şi stabili ca măsuri contravenţionale complementare măsura imobilizării sau a ridicării autovehiculelor", a hotărât Curtea de Apel.

Blocare egal imobilizare

Asimilând taxa de 120 lei amenzilor aplicate de Poliţia Rutieră, instanţa a considerat blocarea maşinii ca fiind o sancţiune complementară, similară celei privind imobilizarea unui autovehicul al cărui şofer a fost prins beat în trafic. Or, cum acest gen de sancţiuni se aplică doar pentru înlăturarea unei stări de pericol sau prevenirea altor ilegalităţi, şi sunt strict reglementate de lege, municipalitatea practic şi-a permis să adauge la OG 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, deşi acest lucru e posibil doar printr-o lege specială.

Deşi juriştii municipalităţii au insistat că măsura blocării autovehiculului parcat nu este acelaşi lucru cu imobilizarea aplicată în trafic de poliţiştii rutieri, judecătorii nu s-au lăsat convinşi: "Recurenta încearcă inducerea în eroare a instanţei, printr-un joc de cuvinte, afirmând că blocarea unui autovehicul ar fi cu totul altceva decât imobilizarea lui".

Banii înapoi!

19 Florina Capus.jpgScandalul a început în noiembrie 2010. Avocata Florina Căpuş (foto), care avea abonament plătit pentru tot oraşul, a parcat în Parcul Traian pe unul din locurile rezervate Tribunalului şi s-a trezit cu maşina blocată de Poliţia Locală. "Când i-am cerut agentului să îmi elibereze maşina mi-a spus "numai după ce plătiţi". Or, nu mi s-a părut corect ca acesta să dispună de un bun al meu fără ca măcar să pot face o contestaţie".

Avocata şi-a plătit taxa de deblocare, după care a atacat sancţiunea în instanţă. "Puteau să mă taxeze, dar fără să îmi blocheze maşina. Numai Poliţia Rutieră are dreptul să imobilizeze un autovehicul şi doar în condiţii speciale", zice avocata. Iar judecătorii i-au dat dreptate.

Florina Căpuş a câştigat atât procesul deschis la Tribunalul Bihor, cât şi recursul făcut de Primărie şi Administraţia Imobiliară la Curtea de Apel. Ambele instanţe au desfiinţat prevederile din regulament referitoare la blocarea autovehiculului şi au dispus returnarea celor 120 de lei plătiţi de avocată bugetului local. Plus dobânzile aferente.

Banii înapoi!

Situaţia se poate repeta oricând. Poliţia Locală a blocat anul trecut 4.695 de autovehicule, deci sute de orădeni amendaţi şi-ar putea cere banii înapoi. "Cei care fac, în termen de 30 de zile de la data blocării, cerere prealabilă pe contenciosul administrativ au toate şansele să îşi primească banii înapoi ca fiind încasaţi nelegal", zice Căpuş. Avocata spune că valul de contestaţii a şi început. "Două persoane, sacţionate în noiembrie şi decembrie 2012, care au aflat de sentinţa Curţii de Apel, au făcut deja procedura prealabilă împotriva Poliţiei Locale şi au fost invitate la Primărie pentru returnarea taxei".

19 Ovidiu Muresan.jpgOficial, însă, Primăria nu dă înapoi niciun leu. "Eu nu ştiu să existe cazuri de returnare a taxei, dar nu exclud varianta ca acest lucru să se întâmple", spune viceprimarul Ovidiu Mureşan (foto). De aceeaşi părere este şi directorul economic Eduard Florea: "La nivelul conducerii Primăriei nu s-a discutat această problemă dar, de principiu, dacă există sentinţe care ne obligă la returnarea unor sume pe considerentul că au fost încasate ilegal, nu putem decât să ne conformăm".

Blocarea blocărilor

În ciuda declaraţiilor liniştitoare ale reprezentanţilor municipalităţii, BIHOREANUL a aflat că Primăria a luat deja, în taină, măsuri pentru a preîntâmpina o returnare în masă a sumelor încasate. Neoficial, de la începutul acestui an Poliţia Locală a sistat blocările de roţi, până se liniştesc apele. "În prezent se mai fac blocări de autovehicule doar la cererea orădenilor care îşi găsesc locul ocupat în parcările de domiciliu, şi numai până la ridicarea maşinii", povesteşte un agent constatator.

În paralel, poliţiştii locali însărcinaţi cu atribuţiuni în domeniul circulaţiei au început în ianuarie un curs de formare profesională de trei luni, pentru a putea fi asimilaţi poliţiştilor rutieri, iar Consiliul Local a modificat joia trecută Regulamentul de parcări. Cu unanimitate de voturi şi fără comentarii, ca să nu atragă atenţia. Preventiv, în regulamentul care va intra în vigoare pe 15 februarie, termenul de "blocare" a roţii autovehiculului a fost înlocuit cu cel de "blocare în vederea ridicării", văzută ca o etapă premergătoare ridicării autovehiculului.

Teoretic, poliţistul local va bloca autovehiculul parcat neregulamentar doar câteva minute până la sosirea platformei însoţite de un agent de Poliţie Rutieră, care îl va transporta în parcarea din strada Tudor Vladimirescu. În cazul în care contravenientul apare înainte ca maşina să fie transportată, va achita pe loc doar jumătate din taxa de ridicare de 300 lei, adică 150 lei. Mai mult decât cei 120 lei cât datora înainte pentru deblocarea roţii, dar de această dată legal! Până când un alt avocat isteţ va găsi motiv de a desfiinţa şi găselniţa cu "blocarea în vederea ridicării"...


"Deşi era ilegal, regulamentul a funcţionat atât vreme doar pentru că nimeni nu s-a legat la cap să îl conteste. Pentru 120 de lei, cât era taxa de deblocare a roţii, celor amendaţi nu le-a rentat să plătească un avocat"

Florina Căpuş


MĂSURĂ NECESARĂ
"Nu blocăm de plăcere!"

19 Alexandru Laza.jpgDupă cum era de aşteptat, desfiinţarea de către instanţe a măsurii blocării autovehiculelor, din care Primăria a încasat 800.000 lei anul trecut, nu a fost pe placul Poliţiei Locale şi Administraţiei Imobiliare. "Să fie clar, noi nu blocăm de plăcere şi n-am blocat nicio maşină a unui om care îşi vede de treabă! Am blocat maşinile parcate pe spaţiile verzi, cele care au împiedicat spălarea străzilor sau cele lăsate pe locul altcuiva în parcările de domiciliu. Nu mi se pare normal ca un şofer să dispună după bunul plac de spaţiul public, sfidând oamenii corecţi care parchează regulamentar", zice şeful Poliţiei Locale, Alexandru Laza (foto).

Mai diplomat, directorul AIO, Cristian Beltechi, s-a limitat să invoce neclarităţile din sistemul legislativ. "Părerea mea este că am pierdut pentru că legislaţia este destul de neclară, nu spune expres că şi poliţistul local poate bloca roata unui autovehicul parcat ilegal, şi nu pentru că am fi făcut cine ştie ce ilegalităţi. Oricum, am modificat regulamentul, aşa că pe viitor sper să nu fie probleme", zice Beltechi, precizând că la această oră AIO are pe rol doar 2 procese împotriva unor şoferi care contestă ridicarea autovehiculului şi 8 procese împotriva unora care contestă măsura blocării roţii.