Primăria stă atât de prost la capitolul terenuri încât, de câte ori vrea să lărgească o şosea sau să construiască un drum, ajunge la mila orădenilor.

"Nu prea avem ce face. Ne înfiinţăm la uşa omului cu căciula în mână şi îl întrebăm dacă nu vrea să doneze bucata de teren afectată pentru o utilitate de interes public. Unii acceptă, alţii nu!", povesteşte Cristian Beltechi, directorul Administraţiei Imobiliare Oradea.

Noi vrem pământ!

Primăria nu mai are teren nici măcar să întindă un trotuar nou. Dacă anul trecut municipalitatea a făcut demersuri pe lângă 40 de orădeni să le cedeze din terenurile pe care le deţin ca să poată amenaja utilităţi, anul acesta deja s-a ajuns la 83 de donaţii!

07 Gheorghe Carp_2.jpgPrincipalul "negociator", viceprimarul Gheorghe Carp (foto), spune că de regulă proprietarii acceptă destul de uşor să cedeze parte din teren la Primărie. Chiar şi gratuit! "Orădenii sunt oameni de bun simţ, care înţeleg că este vorba de un interes comunitar.  Nu cer terenul acela ca să îmi fac mie piscină, ci ca să le aducem utilităţile la uşă şi ca să le facem drumuri", spune viceprimarul.

După cum era de aşteptat, există şi excepţii. "Am întâlnit şi proprietari de teren care credeau că, dacă Primăria are nevoie de la ei de câţiva metri pătraţi de teren, o să se umple de bani. I-am sfătuit să fie rezonabili pentru că până la urmă preţul este stabilit de specialişti", zice Carp.

Primăria are în mânecă şi o măsură mai puţin ortodoxă de "convingere" a proprietarului. Obraznică, dar eficientă. "Le dăm asigurări oamenilor că dacă ei ne înţeleg, şi noi, ca Primărie, vom fi înţelegători atunci când vor veni să ceară un aviz, o aprobare", spune viceprimarul. Reversul medaliei se subînţelege. Dacă sunt "neînţelegători", vor aştepta după un act termenul legal: Paştele Cailor...

Târguieli edilitare

07 Cristian Beltechi_1.jpgCristian Beltechi (foto), directorul AIO, spune că Primăria poate ajunge proprietara terenului prin donaţie, cumpărare, schimb sau expropriere. "De cele mai multe ori oamenii dau terenul ca donaţie, bucuroşi că li se va face drum. Spre exemplu, anul trecut am fost o singură dată în situaţia de a cumpăra teren", spune directorul. AIO a plătit circa 21.000 de euro unei firme private pentru 71 de metri pătraţi din intersecţia străzilor Ogorului cu Calea Clujului. "Trebuia să lărgim intersecţia astfel încât TIR-urile care vin de pe şoseaua de centură să poată vira la dreapta fără probleme", povesteşte directorul.

Există însă situaţii în care orădenii preferă un schimb de imobile. "Aşa s-a întâmplat cu proprietarul clădirii de lângă Secţia de Boli Infecţioase care urma să fie demolată pentru construirea viitoarei parcări supraetajate. Acesta a refuzat să vândă imobilul, dar până la urmă a acceptat la schimb un apartament din fondul Primăriei", zice Beltechi. După doi ani în care a încercat să atragă un partener privat în construcţia parcării, municipalitatea a hotărât să investească din bugetul local circa 6,5 milioane euro pentru construcţia ei. Acum, că nu mai sunt probleme de proprietate, lucrarea va fi scoasă la licitaţie luna viitoare...

În numele orădenilor!

07 Eugenia Borbei.jpgExproprierea este doar soluţia extremă de rezolvare a problemei, dovadă că este şi cel mai rar folosită. "Primele exproprieri din ultimii ani se vor face toamna aceasta. E vorba de un teren din strada Henrik Ibsen, unde locatarii unui bloc nu au cale de acces spre stradă datorită unei retrocedări făcute greşit şi de cea din strada Principatelor Unite, unde Primăria vrea să construiască o şosea iar unii proprietari sunt întăbulaţi inclusiv pe drum", explică Eugenia Borbei (foto), şeful Direcţiei Juridice a Primăriei.

Borbei spune că exproprierea se poate face pentru lucrări de interes public, inclusiv construcţia de drumuri, aşa că se justifică în ambele cazuri. Pentru început Primăria a trimis la Ministerul Administraţiei şi Internelor documentaţiile pentru avizarea "coridorului de expropriere". Ulterior, o comisie formată din reprezentanţi ai Consiliului Local şi ai Consiliului Judeţean va stabili dacă exproprierea se justifică, iar municipalitatea le va vărsa proprietarilor într-un cont suma stabilită de evaluatori ca o "dreaptă despăgubire". Eventualele dispute cu privire la preţ se vor purta în instanţă. Dar măcar până atunci Primăria poate construi drumul chiar dacă nu este proprietarul terenului...

Greu de cumpărat

Aparent simplă, procedura e uneori greoaie. Spre exemplu, orădenii pe lângă care viceprimarul Gheorghe Carp a insistat în vara anului 2008 să permită extinderea şoselei de centură de la una la două benzi pe sens, lucrare executată în parte, nu şi-au văzut nici astăzi banii pe teren. "Centura este o lucrare a Companiei Naţionale Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Noi le-am trimis deja documentaţia, dar se mişcă foarte lent", spune şeful AIO, Cristian Beltechi.

În această situaţie viceprimarul Carp spune că este de partea expropriaţilor. "Oamenii ne-au înţeles când le-am cerut concursul şi le suntem recunoscători. Nu am acţionat ciocoieşte. Le-am montat reţele utilitare noi şi am făcut tot ce ţinea de Primărie. Din păcate, plata sumelor pentru terenurile afectate o face CNADNR, iar aici nu prea avem mijloace de intervenţie", spune Carp.

Negociem!

Pentru a evita astfel de blocaje, reprezentanţii municipalităţii fac eforturi să cadă la pace cu proprietarii de terenuri. În ultimele trei săptămâni, viceprimarul s-a întâlnit de mai multe ori cu orădenii care au teren sub drumul din strada Principatelor Unite. Şi se va întâlni din nou. Unii dintre ei trebuie convinşi să renunţe doar la câţiva metri pătraţi, alţii la o suprafaţă care se întinde de la casă până la malul Crişului Repede. "Până la urmă sunt convins că ne vom înţelege. În fond, nici acum nu se pot folosi de acel teren, pentru că este ocupat de drum şi trotuare. Noi nu vom face decât să le modernizăm", spune Carp.

07 Ilie Bolojan_1.jpgPentru exproprierea celor 737 metri pătraţi de teren municipalitatea şi-a rezervat în buget 314.699 lei. Între timp, lucrările au şi început. "Se lucrează pe porţiunea dinspre podul Decebal, unde nu există probleme de proprietate, şi se avansează spre podul de la Centrul de Calcul. Până se vor face formalităţile, vom ajunge cu drumul şi la porţiunea de proprietate privată", spune optimist primarul Ilie Bolojan (foto).

Nu de alta, dar drumul serveşte tuturor orădenilor, iar interesul general ar trebui să primeze înaintea celui particular. Dublat, conform legii, de "o dreaptă şi prealabilă despăgubire"...


CU SENS UNIC
Spre Ioşia, pe sub pod...

Lucrările de modernizare a drumului din strada Principatelor Unite au fost adjudecate de firma Drumuri Bihor pentru suma de 850.000 lei şi iniţial trebuiau finalizate în două luni de la predarea amplasamentului, care a avut loc pe 25 august. "Va exista o prelungire de termen de o lună datorită unor racorduri la canalele de apă menajeră şi pluvială, care trebuie corectate şi refăcute", spune Leontin Pătcaş, şeful Serviciului Drumuri şi Poduri.

După finalizarea lucrărilor, strada Principatelor Unite va face legătura, cu sens unic, între zona centrală şi Splaiul Crişanei, pe sub podul Decebal. Pe strada paralelă, Călăraşilor, vor circula, tot cu sens unic, şoferii care doresc să traverseze Crişul Repede pe podul Decebal. "În acest moment Primăria analizează varianta ca, după predarea străzii, pe Tudor Vladimirescu să se circule cu sens unic dinspre Ioşia spre centru pentru decongestionarea circulaţiei", spune Pătcaş.