Sâmbătă, parcarea Oradea Arena s-a transformat, preț de câteva ore, în punctul zero al unei nemulțumiri care mocnește de luni bune. Peste 100 de șoferi Bolt au ieșit în stradă, nu pentru a prelua comenzi, ci pentru a atrage atenția asupra condițiilor tot mai greu de suportat: comisioane ridicate, tarife mici și lipsa unui dialog real cu platforma.

Protestul a început timid, în jurul orei 13, însă numărul mașinilor a crescut rapid, ajungând până la ora 14 la peste 100. Unii șoferi și-au chemat colegii folosind chiar aplicația, comandând curse ca simpli clienți, doar pentru a-i convinge, odată ajunși, să se alăture acțiunii. „Ți-am plătit cursa”, i-a spus, mai în glumă, mai în serios, un protestatar unui coleg „recrutat” astfel.

Majoritatea celor prezenți sunt înregistrați direct pe platformă, fie ca persoane fizice autorizate, fie prin microîntreprinderi.

Printre ei, şi o tânără, Ioana (foto jos), care lucrează de ani buni ca şofer, iar de o vreme şi-a extins afacerea cu o flotă de 10 maşini. „Plătesc impozite, contribuții, taxe la zi. La mine poate veni mâine ANAF-ul, că sunt în regulă cu toată contabilitatea. Dar, cu tot ce se întâmplă, riscăm să tragem pe dreapta”, spune ea. 

„Nu mai rămâne nimic!”

Problema Ioanei este, de fapt, problema tuturor celor care au ieșit în stradă. Protestatarii reclamă comisionul de 25% perceput de companie, pe care îl consideră exagerat, mai ales în contextul în care, spun ei, anul trecut acesta era de doar 10%.

La nemulțumiri se adaugă și modul de calcul al distanței de preluare a clienților - făcut „aerian”, nu în funcție de traseul real parcurs pe șosea - ceea ce înseamnă, în practică, curse mai lungi decât cele plătite.

În același timp, șoferii atrag atenția că taxele către stat au crescut semnificativ în ultima perioadă, afectând suplimentar veniturile deja diminuate.

O altă sursă majoră de frustrare este valoarea tarifului minim, care se ridică acum la doar 13 lei - o sumă care, spun protestatarii, nu acoperă nici măcar costurile de bază. „Firmele de taximetrie au tarife duble. În plus, majoritatea clienților Bolt beneficiază de promoții de 50% pentru cinci curse pe săptămână. Din 13 lei, cât face o cursă, clientul plătește 6,5 lei. Efectiv, nu mai rămâi cu nimic”, a declarat un șofer prezent la protest.

Pe lângă aspectele financiare, participanții la protest cer și îmbunătățirea calității serviciului. Una dintre solicitările lor vizează scăderea pragului de vârstă pentru mașinile acceptate în platformă. „RAR-ul permite și mașini mai vechi de 15 ani. Noi ne-am dori un prag de maximum 10 ani, pentru a crește calitatea serviciului oferit clienților”, a spus un alt conducător auto.

„Fără șoferi, nu există platformă”

În timp ce protestatarii claxonau în parcare, în oraș aplicația Bolt intra în „criză de mașini”. Algoritmul a reacționat imediat - tarifele au crescut brusc, uneori chiar s-au dublat. Paradoxal, chiar și așa, cursele rămâneau mai ieftine decât cele ale firmelor de taximetrie locale.

„Clientul plătește dublu, platforma încasează mai mult, dar noi, șoferii, tot cu restul rămânem”, a spus un bărbat trecut de 40 de ani, care trăiește exclusiv din condus. „E o afacere bună, dar nu pentru noi”.

Șoferii au transmis un set clar de revendicări către conducerea Bolt, solicitând măsuri care să restabilească echilibrul între volumul de muncă și veniturile obținute. Printre principalele cereri se numără reducerea comisionului perceput de platformă la maximum 15%, majorarea tarifului minim pe cursă la 17 lei brut, precum și actualizarea tarifului per kilometru în funcție de realitățile din teren.

Pe lângă aceste solicitări punctuale, șoferii cer inițierea unui dialog autentic cu reprezentanții Bolt România și așteaptă un răspuns concret, care să conțină soluții aplicabile și nu doar promisiuni vagi. „Fără șoferi, nu există platformă. Cerem respect, condiții corecte și o colaborare echitabilă”, a declarat unul dintre protestatari.

Aceștia avertizează că, în lipsa unor măsuri, protestele ar putea escalada la nivel național. „Deja au fost proteste și în alte orașe - Botoșani, Cluj-Napoca, Piatra Neamț și Sibiu”, a spus un alt șofer.

După patru ore petrecute în soare, „boltiştii” s-au urcat din nou în maşini. Unii au pornit imediat aplicaţia şi au intrat iar într-o cursă, plătită poate la promoţie sau la jumătate de preţ.

Potrivit datelor oficiale, în Oradea sunt înregistrați aproximativ 3.000 de șoferi Bolt, dintre care circa 1.500 sunt activi în platformă.

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!