Bentley, Mercedes, Jaguar, Renault şi Fiat. Tot ce are un nume sonor în industria auto a fost gândit, fie şi în parte, şi la Oradea!

Inginerii orădeni ai firmei Comau România proiectează autovehiculele viitorului şi linii de producţie pentru cele mai tari mărci auto din lume. Iar de luna viitoare vor face în Şoseaua Borşului linii de sudură pentru acestea...

Jaguar orădean

12 Marco Busi.jpg85 de ingineri, 15 muncitori cu facultate şi zeci de angajaţi super-specializaţi lucrează pentru Comau România, de la conceperea de piese pentru industria auto şi crearea liniilor de producţie până la construcţia efectivă a acestora. "E o meserie care nu se învaţă în nicio facultate. Clientul ne spune cum vrea să arate maşina, cât trebuie să coste, unde va fi producţia, dacă vrea să lucreze cu roboţi sau cu operatori, câte maşini vrea să facă zilnic, iar inginerii noştri proiectează pentru el linia de sudură şi, la cerere, o predă la pachet", povesteşte Marco Busi (foto), administratorul Comau România.

Grupul italian de firme lucrează în domeniul proiectării şi producţiei pentru întreaga industrie auto şi are nu mai puţin de 26 de sedii în 15 ţări. "Aproape că nu există maşină, de la cea mai luxoasă limuzină până la cele mai banale, pentru care să nu fi lucrat ceva, orice". Comau România a preluat de la diviziile din Europa, SUA şi China, localizate lângă cei mai importanţi producători auto, comenzi din cele mai diverse. Orădenii au lucrat pentru Ford, Mercedes, Renault, Peugeot, Fiat şi multe alte mărci. "Noi am făcut linia de sudură pentru Jaguar XF, pentru Dacia Logan şi multe alte modele", spune Marco.

Investiţie în oameni

Administratorul Comau spune că toate acestea nu ar fi fost posibile fără talentul creator al orădenilor. "Am găsit aici, la un cost convenabil al forţei de muncă, angajaţi care ştiu să lucreze pe maşini cu comandă alfa-numerică. Puteam merge în Camerun, pentru că e mai ieftin, dar nu găseam specialişti". Compania mizează exclusiv pe competenţă. "Pentru o firmă obişnuită contează utilajele: să nu se strice, să nu consume mult, să nu risipească material. La noi importanţi sunt oamenii, pentru că noi vindem creier, câştigăm din creativitatea şi competenţa angajaţilor", zice directorul.

Acesta este şi motivul pentru care firma investeşte anual zeci de mii de euro în pregătirea salariaţilor. "Noi, de exemplu, nu producem aici linii de roboţi, asta se face în Italia, dar avem 20 de angajaţi specializaţi care, la cererea clientului, programează orice linie de roboţi. Au făcut cursuri în Italia, pentru că asta e o meserie care nu se învaţă nicăieri în România", povesteşte Marco.

Contra-cronometru

În contextul prăbuşirii industriei auto, profesionalismul orădenilor ţine firma pe profit. "Când nu s-au mai dat credite şi vânzările auto au căzut, primul lucru pe care l-au făcut producătorii a fost să stopeze investiţiile. Nimeni nu mai proiectează acum maşini pe stoc, pentru că până peste doi ani, când industria îşi va reveni, vor fi modele învechite. Din acest motiv, pe orice lucrare este o concurenţă dură", zice administratorul.

Iar concurenţa a diminuat drastic bugetul de timp şi de bani al firmelor de profil. "Dacă acum 10 ani pentru proiectarea unei linii de sudură aveam la dispoziţie 30 de luni, acum sunt doar 10 luni, iar banii pe care îi primim pentru aceeaşi muncă sunt cu 30-40% mai puţini".

Angajaţii firmei lucrează pe brânci, în două schimburi. "Nu e de joacă. În momentul când te-ai angajat că la o dată fixă clientul va începe producţia, dacă acest lucru nu se întâmplă plătim noi maşinile pe care le-ar fi produs în fiecare zi, ca şi cum le-ar fi vândut". Proiectele se lucrează contra-cronometru. "Când am venit în Oradea, inginerii aveau o problemă de cultură: dacă dădeau de o problemă, aşteptau să le spună cineva ce să facă, pierzând timp preţios. Mentalitatea aceasta a dispărut. Acum fac brainstorming şi vin cu variante, chiar dacă după aceea altcineva decide", spune Marco.

Din Anglia la Oradea

Profesionalismul orădenilor a determinat patronatul să mute linia de producţie din Anglia la Oradea, într-o hală închiriată pe Şoseaua Borşului. Comau a investit 420.000 euro în sediul botezat România II. "Începând de luna viitoare, producţia din Europa se mută la Oradea. E un pariu pe care l-am făcut în România şi eu cred că îl vom câştiga", zice Marco.

În hala nouă se vor produce linii de sudură pentru modele învăluite în cel mai mare secret şi vor fi testate aparaturi şi piese cu utilaje de înaltă precizie, în valoare de sute de mii de euro. Firma, care are 184 de salariaţi, va face noi angajări. "Noi nu doar proiectăm, dar şi producem de trei ani în Oradea, chiar dacă mai puţin, aşa că nu avem emoţii. Nivelul de competenţă al unui inginer Comau este acelaşi, indiferent dacă lucrează în România, SUA sau Anglia", se mândreşte administratorul.

Mai mult, românii au marele avantaj că, spre deosebire de colegii din Occident, specializaţi pe anumite mărci, au lucrat pentru mai multe firme, în funcţie de comenzile redistribuite de acestea. Altfel spus: sunt mai ieftini, la fel de inteligenţi dar, totuşi, un pic mai dibaci!


"Voi, românii, sunteţi foarte creativi, vă adaptaţi repede şi aveţi un nivel de competenţă ridicat. Aveţi, însă, şi idei ciudate. La voi absolvenţii de facultate nu vor să muncească într-o hală. E considerat un lucru ruşinos, chiar dacă utilajele de acolo cer cele mai înalte cunoştinţe tehnice"

Marco Busi


BANI "DEŞTEPŢI"
7,4

milioane de euro a fost anul trecut cifra de afaceri a firmei Comau România, în condiţiile în care piaţa auto începuse deja să se prăbuşească


IMPERIUL COMAU
Extinderea continuă!

Grupul de firme Comau, cu sucursale independente în întreaga lume, este deţinut de uzinele Fiat, dar face proiectare şi linii de producţie pentru întreaga industrie auto. Fondată în anii '70, compania s-a axat pe producţia de linii de sudură pentru caroseria maşinilor, linii pentru producţia de motoare, roboţi pentru producţia auto, sisteme ecologice de energie şi chiar aeronautică.

Istoria Comau România a început în 1992 cu firma orădeană Team Resources, care în 1998 a fost vândută companiei americane Pico. Doi ani mai târziu, firma a fost preluată de grupul italian, care a investit masiv în pregătirea angajaţilor.

Marco Busi a fost delegat la Oradea în ianuarie 2005, după un stagiu de doi ani la sucursala din Brazilia, şi a rămas aici. Începând din 2006, pe lângă proiectare, Comau România a început să producă şi linii de sudură.

Luna viitoare va fi inaugurat la Oradea un nou sediu de producţie, în Şoseaua Borşului. Zona se află la mijlocul distanţei dintre Spania şi Rusia, două pieţe importante pentru orice producător.