Avocatul Poporului este o instituţie autonomă şi independentă de toate celelalte autorităţi ale statului, având menirea de a proteja drepturile şi libertăţile fundamentale ale oamenilor faţă de abuzurile şi erorile funcţionarilor publici. Creată prin Constituţia din 1991, Instituţia Avocatul Poporului a fost înfiinţată oficial abia din 1997, iar din 2006 are un Birou Teritorial şi la Oradea, condus, încă de atunci, de o orădeancă: Alina Olah-Avram.  

În vârstă de 43 ani şi absolventă a Facultăţii de Drept din Oradea, aceasta a hotărât din copilărie că va lucra în domeniul juridic, căci îi admira pe cei care puteau face dreptate oamenilor aflaţi la nevoie. Iniţial, a bătut-o gândul să intre în avocatură, dar a renunţat când, în 2006, a fost scos la concurs postul de expert coordonator pentru Biroul Teritorial al Avocatului Poporului. A ştiut că asta i se potriveşte, după cum a povestit ea în interviul acordat BIHOREANULUI, în care dezvăluie şi ce probleme întâmpină bihorenii cu autorităţile, dar şi cum îi poate ajuta Avocatul Poporului să evite îndelungatele şi costisitoarele procese cu instituţiile publice... 

Cu ce poate să ne ajute Avocatul Poporului? 

- Avocatul Poporului este echivalentul instituţiei ombudsmanul european, care investighează plângerile privind cazuri de administrare defectuoasă de către instituţiile şi organismele europene. La fel facem şi noi, pe plan naţional. Orice persoană lezată într-un drept al său de către o autoritate publică, cu excepţia autorităţii judecătoreşti, e bine ca, înainte să-şi caute dreptatea în faţa judecătorilor, să ceară sprijin Avocatului Poporului. Poate solicita o audienţă, ne poate trimite o petiţie, iar noi verificăm informaţiile şi contribuim la soluţionarea problemelor pe cale amiabilă, prin mediere, prin dialog. 

- Cum se fac sesizările?

- Sunt şi reguli, petiţia trebuie să fie asumată, să conţină datele persoanei lezate. În ea trebuie menţionate mai multe aspecte: drepturile şi libertăţile încălcate, autoritatea reclamată, descrierea faptelor, dacă petiţia face obiectul unei cauze aflate pe rolul unei instanţe judecătoreşti sau dacă a format obiectul unei judecăţi, dacă s-a făcut anterior vreo sesizare şi la alte autorităţi publice etc. Se anexează copii după actele doveditoare. Petiţiile sunt scutite de taxa de timbru. Se pot trimite prin poştă, prin e-mail, prin fax, se pot depune direct, cu ocazia unei audienţe. Aceasta din urmă este modalitatea cea mai rapidă prin care se pot identifica clar problemele, lacunele legislative sau reglementările abuzive la adresa drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor. 

În loc de decizii, recomandări

- Există aspecte care nu pot fi analizate de instituţie?

- Există unele limite stabilite prin lege. Vor fi respinse fără motivare petiţiile privind actele emise de Camera Deputaţilor şi de Senat, actele şi faptele parlamentarilor, ale Preşedintelui României, Curţii Constituţionale, preşedintelui Consiliului Legislativ, autorităţilor judecătoreşti, precum şi ale Guvernului, cu excepţia legilor şi ordonanţelor.

- Instituţia acţionează doar la petiţii sau are şi propriile anchete, acţiuni? Poate lua decizii Avocatul Poporului?

- Avocatul Poporului face verificări fie din oficiu, fie la cererea persoanelor lezate şi are dreptul să facă anchete proprii, să ceară informaţii sau documente, să audieze şi să ia declaraţii de la orice funcţionar, conducător de autoritate publică, pentru a primi informaţiile necesare soluţionării petiţiei. Constituţia obligă autorităţile publice să asigure sprijinul necesar pentru derularea procedurii. Avocatul Poporului nu emite decizii, ci recomandări, prin care autorităţile sunt sesizate cu privire la nelegalitatea unor acte sau fapte administrative şi rapoarte speciale, care se înaintează Parlamentului.  Acestea din urmă sunt întocmite ca urmare a problemelor întâmpinate în activitatea desfăşurată. 

Este important de spus că Avocatul Poporului nu are iniţiativă legislativă. Însă, atunci când constată lacune în legislaţie sau cazuri grave de corupţie ori de nerespectare a legilor, poate întocmi un raport special, care va fi prezentat preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului sau, după caz, prim-ministrului. Şi e important şi faptul că, în momentul în care cetăţeanul se adresează instanţei, aceasta este cea care îi va soluţiona cererea. În astfel de cazuri, instituţia nu poate interveni nici măcar în calitate de apărător în proces. Foarte multă lume confundă Avocatul Poporului cu avocatul din barou. Noi nu ne ducem niciodată în instanţă pentru a apăra interesele cetăţeanului, ci mediem conflictul dintre cetăţean şi autoritatea publică.

"În Bihor îşi fac treaba"

- Câte sesizări primiţi şi ce fel de probleme vizează ele?

Anul trecut am soluţionat 90 de petiţii, ne-am sesizat din oficiu în 89 de cazuri, au fost 250 de audienţe şi s-au înregistrat 442 de apeluri telefonice prin dispecerat. În primele 5 luni ale anului 2023 am înregistrat 72 de petiţii şi 56 de sesizări din oficiu. În total, din 2006, Biroul a avut, doar în Bihor, aproximativ 10.000 de petiţii soluţionate, iar peste 80% în favoarea cetăţenilor.

Problemele au fost diverse. Un petent a reclamat că nu i s-a plătit indemnizaţia pentru concediul medical, o orădeancă s-a plâns că la OCPI s-a făcut eronat menţiunea în Coala Funciară şi a fost "uitată" dintre moştenitori. Am făcut toate demersurile, iar problemele au fost rezolvate. Un alt bihorean s-a plâns că nu i-a fost calculată corect pensia; pentru el am cerut Casei Judeţene de Pensii să comunice grila de calcul, care s-a dovedit corectă. Alţi petenţi au reclamat întârzierea unor autorităţi în eliberarea adeverinţelor cu stagiul de cotizare; cu cei de la arhivele CFR am avut cele mai multe corespondenţe, dar după intervenţia noastră s-a rezolvat. Un alt petent, din Ştei, a reclamat că Primăria nu respectă drepturile chiriaşilor ANL şi nu afişează metoda de calcul a chiriei. Ca urmare a demersurilor noastre, Primăria a comunicat metoda de calcul şi a şi afişat-o. 

Ne-am sesizat din oficiu, în urma unor articole de presă, referitor la faptul că unii bihoreni nu au primit cardurile sociale şi tichetele de energie; am efectuat demersuri la Ministerul Investiţiilor, la Ministerul Muncii, care au fost soluţionate favorabil. Tot din presă ne-am sesizat şi referitor la cele două lacuri toxice de lângă Oradea. Am cerut Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor să comunice stadiul şi demersurile făcute pentru urgentarea închiderii depozitelor de deşeuri periculoase.

- O atenţie specială acordaţi copiilor...

Noi ne sesizăm din oficiu în toate situaţiile care privesc dispariţii ale minorilor, infracţiuni sexuale asupra minorilor ori de violenţă în familie în cazurile în care au fost implicaţi minori. Facem adrese scrise la Poliţie, DGASPC şi la compartimentele de asistenţă socială din primării, pentru a verifica dacă s-au făcut toate demersurile pentru clarificarea situaţiei, pentru protejarea minorilor, iar dacă se impune, mergem mai departe. Însă în Bihor nu a fost cazul, pentru că îşi fac treaba.

Controale inopinate şi sesizări din presă

- Când aţi avut ultimele acţiuni în centrele DGASPC, la azile de bătrâni, în Penitenciar? Aţi constatat nereguli şi, dacă da, care a fost finalitatea?

Începând cu anul 2014, în cadrul Instituţiei Avocatul Poporului îşi desfăşoară activitatea Mecanismul Naţional de Prevenire (MNP), cu centre zonale, judeţul Bihor fiind arondat Centrului Zonal Alba. Reprezentanţii MNP fac periodic vizite inopinate în centrele DGASPC, la azile de bătrâni, penitenciare; chiar recent a avut loc o astfel de acţiune la DGASPC Bihor. Constatările sunt cuprinse într-un raport de vizită care, dacă sunt sesizate neregularităţi, este însoţit de recomandări. În paralel, am avut şi noi, ca Birou Teritorial, petiţii trimise de deţinuţi, cum ar fi despre starea degradată a camerei de izolare. Am recomandat efectuarea unor lucrări de reparaţii, modernizare, igienizare şi înlocuire a instalaţiilor deteriorate, iar recomandarea a fost însuşită de către autoritate.

- Aţi avut acţiuni declanşate în urma unor articole de presă, cum a fost cazul unor dezvăluiri privind spitalele... Cum s-au finalizat?

Ori de câte ori în presă au fost semnalate cazuri privind încălcarea drepturilor constituţionale, Instituţia Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, efectuând demersuri la autorităţile implicate. În ce priveşte un caz de la Spitalul Judeţean, informaţiile apărute în mass-media indicau că tatăl unei persoane, internat în spital şi imobilizat la pat, se afla în imposibilitatea de a se hrăni, iar personalul nu s-ar fi preocupat să-l ajute. În urma verificărilor interne, comunicate de spital, a rezultat că atât asistenţii medicali, cât şi îngrijitoarele şi infirmierele au respectat procedura, adică au hrănit, igienizat şi hidratat corespunzător pacientul. Dar şi că s-a rediscutat cu tot personalul medical procedurile, s-au făcut noi instruiri, pentru se a evita problemele. Tot din presă ne-am sesizat că pacienţii din Beiuş sunt plimbaţi la Oradea fiindcă unii medici locali se feresc să trateze şi banale fracturi. Avocatul Poporului a emis o recomandare către primarul municipiului pentru a dispune măsuri în vederea asigurării funcţionării heliportului din Beiuş.

Premieră naţională

- Anul trecut, în premieră naţională, trei copii abuzaţi din Bihor au fost reprezentaţi în faţa instanţei de Avocatul Poporului. Cum decurge procesul?

În prezent, dosarul este pe rolul Judecătoriei Aleşd, în fază de cercetare judecătorească, nefiind finalizat, dar nu e singurul caz. Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la mai multe cazuri având ca obiect infracţiuni de natură sexuală săvârşite asupra copiilor. Până în prezent, la nivelul judeţului Bihor, cazul din Aleşd este totuşi singurul în care s-a făcut o acţiune de reprezentare a minorilor în instanţă.

- V-au fost sesizate vreodată nereguli în sistemul de învăţământ?

- Am avut sesizări că sunt elevi care nu îşi primesc bursele. În prezent avem în analiză un astfel de dosar, am efectuat demersuri la autorităţile implicate, am constatat că există unităţi de învăţământ care au întârziat cu plata burselor, în mai multe comune din judeţ. La finalul demersurilor vom lua măsurile care se impun.

- Ca urmare a unei sesizări, aţi avut o recomandare înaintată Primăriei Oradea privind regulamentul parcărilor de domiciliu. Ce nereguli aţi sesizat?

- A fost vorba despre un articol din Regulament care prevede că licitaţiile pentru atribuirea acestor locuri de parcare se vor organiza o dată la 3 ani. Petentul care ne-a sesizat a cerut în prealabil lămuriri de la Primărie, iar răspunsul l-a nemulţumit, fiindcă se arăta că pentru locurile rămase libere Asociaţia de proprietari poate organiza o procedură de licitaţie, nu că ar fi obligată s-o organizeze. O astfel de diferenţă între termeni este foarte importantă, motiv pentru care Avocatul Poporului a emis o recomandare către primarul municipiului, să întreprindă demersuri pentru clarificarea situaţiei. Pe 5 aprilie, Primăria ne-a comunicat că a iniţiat un proiect pentru modificarea şi completarea regulamentului. 

Fără anonime!

- În urma analizelor pe care le-aţi făcut, cum apreciaţi activitatea autorităţilor publice locale? Care ar fi câteva exemple de succes de soluţionări favorabile şi rapide ale unor situaţii care au necesitat intervenţia Avocatului Poporului?

Am apreciat faptul că autorităţile locale sunt deschise la colaborare, depun toate diligenţele pentru ca problemele ridicate să fie soluţionate favorabil petentului. Este de apreciat faptul că răspund prompt sesizărilor instituţiei Avocatul Poporului, cum a fost cazul Primarului Municipiului Oradea. Dar au mai fost situaţii asemănătoare, de pildă la Spitalul de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Ştei. În acel caz, ne-am sesizat ca urmare a informaţiilor apărute în mass-media  potrivit cărora, în februarie 2023, a fost sesizată dispariţia unui bolnav, iar ca urmare a demersurilor au fost luate măsuri pentru o mai bună protecţie a persoanelor internate. A fost făcută o instruire cu tot personalul cu atribuţii de supraveghere a bolnavilor - medici care efectuează gărzi, asistente şefe, infirmieri, supraveghetori bolnavi psihici şi agenţi de pază. 

- Are Avocatul Poporului competenţe în ce priveşte nerespectări ale drepturilor persoanelor de către entităţi din sistemul privat?

- Instituţia Avocatul Poporului are drept scop apărarea drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile publice. Dacă petiţia nu intră în sfera de competenţă a instituţiei noastre, îi comunicăm petentului un răspuns în acest sens.

- Cum vă găsesc cetăţenii?

Cetăţenii se pot înscrie în audienţă, pot trimite petiţii, însă reclamaţiile anonime nu sunt luate în considerare. Persoanele interesate se pot adresa Biroului Teritorial Oradea al instituţiei Avocatul Poporului, la adresa din Oradea, strada Roman Ciorogariu nr. 24, etaj 1 (număr interfon 12), prin e-mail la adresa avpbihor@avp.ro sau la telefon 0259.440 535. Programul de audienţe şi dispecerat este între orele 10 - 14 (luni şi miercuri) şi 12 - 16 (marţi şi joi).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!