Adio, facturi umflate pe parcursul lucrărilor! În urma dezvăluirilor făcute de săptămânalul BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan a ordonat săptămâna trecută angajaţilor municipalităţii să nu mai accepte majorarea lucrărilor cu mai mult de 15% peste preţul stabilit prin licitaţie.

"Am avut lucrări ale căror costuri au crescut cu 45%, "întâmplător" chiar sub pragul maxim admis de lege. Astfel de lucruri ar trebui să ne dea de bănuit. Aşa că am dispus coborârea nivelului cu care pot fi modificate costurile lucrărilor", a declarat Bolojan.

Amnezii costisitoare

Metoda e simplă, legală, dar costisitoare pentru bugetul Primăriei, pentru că stoarce bani în plus faţă de preţul lucrărilor stabilit iniţial prin licitaţii. "E ca atunci când omul vrea să-şi ridice o casă. Proiectantul îi face schiţele, îi desenează casa scărilor dar "uită" să o treacă la costuri. Dacă beneficiarul negociază cu doi constructori, cel de bună credinţă o calculează la preţ, că doar o vede acolo, iar celălalt nu, şi câştigă lucrarea. Omul semnează contractul la preţul mai mic, după care află că mai are de plătit în plus pentru casa scărilor", explică primarul Ilie Bolojan.

Pentru că, potrivit Ordonanţei de Urgenţă 34/2006, administraţia locală nu poate majora costurile lucrărilor cu mai mult de 50%, ca din întâmplare, majorările faţă de preţul licitat urcă de obicei undeva la 45%. Iar exemplele nu sunt puţine. Numai anul acesta municipalitatea s-a trezit cu majorări de costuri, chiar sub pragul legal, la lucrările de reabilitare a străzii Matei Corvin (adjudecate de Drum Construct Pericei), a străzii Oneştilor (atribuită firmei Drumuri Orăşeneşti), sau a DN 79 la ieşirea spre Arad (licitaţie adjudecată de Selina).

11 Gheorghe Carp.jpgProiecte "expirate"

Reprezentanţii municipalităţii spun că motivele pentru care costurile lucrărilor cresc brusc după licitaţii sunt multiple. "În primul rând e vorba de proiectele vechi de câţiva ani. Faci licitaţia şi, când să te apuci de lucru, te blochează Inspecţia în Construcţii, care cere actualizarea proiectului, se schimbă STAS-urile pentru că între timp strada s-a mai distrus, iar costurile suplimentare se teleportează în valoarea finală a lucrării", spune viceprimarul Gheorghe Carp (foto).

Aşa s-a întâmplat în cazul reabilitării tronsonului intravilan al Drumurilor Naţionale 76 şi 79 de la ieşirea din Oradea spre Deva şi respectiv Arad, care au fost licitate după proiecte făcute de Proiect Bihor în 2006 şi actualizate în februarie 2010. Firmei Selina i s-au atribuit în noiembrie 2009 lucrările la DN 76 Oradea-Deva pentru 1,4 milioane lei, iar la actualizarea proiectului costul acestora a crescut la 4 milioane. La fel, costurile reabilitării DN 79 Oradea-Arad au crescut de la 3,8 milioane, la cât s-a adjudecat licitaţia, la 9,7 milioane, valoarea recalculată de proiectant. Deşi costurile finale ale celor două investiţii nu vor fi cele calculate de proiectant, ci doar "indexate" cu lucrările suplimentare, Primăria tot va trebui să plătească cu 45% peste preţul iniţial.

Calcule "din burtă"

De parcă nu era de ajuns, nici proiectanţii nu îşi dau prea mult silinţa atunci când adjudecă o lucrare. "Costurile lucrărilor la strada Oneştilor au crescut pentru că proiectantul nu a făcut un studiu geo cum trebuie, nu a văzut că sub carosabil este un strat de mâl şi ne-am trezit că strada se vălureşte. A trebuit să schimbăm soluţia tehnică, iar asta a majorat preţul lucrării", spune viceprimarul.

La reabilitarea străzii Matei Corvin, adjudecată la 5,3 milioane lei, proiectantul a uitat să ia în calcul realizarea unui zid de sprijin pentru dealul ce susţine podul de cale ferată de la ieşirea spre Episcopia, să lărgească banda de intrare în sensul giratoriu de la intersecţia cu strada Ion Bogdan, pentru a uşura accesul TIR-urilor, şi să ridice la cotă nu mai puţin de 200 de capace de canal. Lucrări suplimentare care, din nou, se vor reflecta în costul final!

"Să plătească!"

Revoltat că preţurile lucrărilor "dospesc" după licitaţii, primarul Bolojan a dat săptămâna trecută o dispoziţie prin care a scăzut valoarea suplimentară cu care poate fi majorat preţul lucrărilor, de la 50% cât spune legea, la doar 15%. "Înţeleg că atunci când sapi la fundaţia unei străzi pot apărea lucrări neprevăzute, dar nu încât să majoreze costurile cu jumătate din preţul de la licitaţie!", spune primarul.

Dispoziţia, care afectează în primul rând constructorii, va fi urmată săptămâna aceasta de o a doua, care va viza proiectanţii. "Toate contractele viitoare vor menţiona clar că proiectantului i se impută orice cheltuială suplimentară cauzată din vina sa, dacă depăşeşte 10% din valoarea lucrării. Sunt convins că dacă va fi pus să plătească, proiectantul n-o să mai "uite" ridicarea la cotă a niciunui capac de canal", zice Bolojan.

Cele două prevederi se vor regăsi în caietele de sarcini ale tuturor lucrărilor care vor fi scoase la licitaţie, cum ar fi construcţia podului peste Crişul Repede din zona podului de pontoane, a pasarelei peste calea ferată din zona străzii Teodor Neş sau prelungirea străzii Vaporului cu un pod peste Peţa.

11 Calin Roman.jpgToată lumea câştigă

Aparent paradoxal, constructorii salută iniţiativa primarului. "Măcar aşa o să ne putem organiza mai bine, pentru că n-o să ne mai trezim cu lucrări suplimentare. Dacă proiectul e greşit, să răspundă cel care l-a făcut!", spune Călin Roman (foto), directorul firmei Selina. Roman crede că măsurile anunţate de primar vor duce la responsabilizarea proiectanţilor, care vor calcula de două ori înainte să îşi pună semnătura pe un act. "Vor avea un stres în plus. Nu le iau apărarea, dar nu întotdeauna sunt ei de vină. Când vorbeşti cu deţinătorii de utilităţi, ei îţi spun că nu au nicio reţea în zonă, iar când începi să sapi dai peste cabluri şi conducte", zice Roman.

Oricum ar fi, directorul spune că executanţii nu au nimic de pierdut. "Noi facem ce ne-am asumat prin contract, dacă apar lucrări suplimentare şi Primăria ne achită până la un prag de 15% ne încadrăm în această limită. Ce va apărea suplimentar, probabil se va scoate la o nouă licitaţie", zice Roman, încrezător.

Şansele ca preţul lucrărilor să fie "indexat" ulterior pentru că apar lucrări suplimentare vor fi, însă, mult mai mici decât înainte. Nu de alta, dar dacă depăşesc o zecime din valoarea licitată, proiectantul va trebui să bage mâna în propriul buzunar. Şi n-o va face cu uşurinţa cu care a făcut-o Primăria până acum...


VA FI LEGE!
Prag de 20%

Iniţiativa primarului Ilie Bolojan de a reduce pragul de 50% cu care poate fi majorat costul lucrărilor în urma licitaţiei se va aplica şi la nivel naţional. Cristina Trăilă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că intenţionează reducerea pragului la doar 20% din valoarea contractului iniţial. "Doar în cazuri excepţionale va mai putea fi atins acel prag de 50%", a declarat Trăilă. Proiectul de modificare a legii a şi fost afişat pe site-ul ANRMAP pentru a fi supus dezbaterii publice. Un ordin similar au dat miniştrii de Interne, Vasile Blaga, de Finanţe, Sebastian Vlădescu, şi al Dezvoltării, Elena Udrea, care au coborât pragul la doar 10%, tot cu varianta "excepţională" de 50%.