O mică porțiune din cei peste 166 kilometri de cale ferată dintre Cluj Napoca și granița cu Ungaria, la a cărei modernizare și electrificare se lucrează în cadrul unui proiect finanțat cu 2 miliarde euro, este aproape finalizată.
Un prim tren de marfă a circulat pe noua linie dintre Episcopia Bihor și granița cu țara vecină, fără însă ca aceasta să fie electrificată.
7 din 166
Un marfar s-a deplasat, joi seară, pe cei 7 kilometri de cale ferată dintre Episcopia Bihor și granița cu Ungaria, unde, potrivit CFR Infrastructură, s-a redeschis circulația.
Pe această mică porțiune au fost refăcute terasamentele, s-au înlocuit șinele și s-au instalat stâlpi pentru ca ulterior calea să fie electrificată. De asemenea, au fost construite două podețe și au fost realizate 13 subtraversări.
„La ora 20:20, pe linia nou-construită a circulat primul tren de marfă de la Episcopia Bihor la Biharkeresztes”, a anunțat vineri CFR Infrastructură pe contul de Facebook al companiei. Deocamdată, viteza de circulație este limitată la 50 km/h.
După finalizarea lucrărilor, pe acea porțiune trenurile de călători vor putea circula cu maximum 160 km/h, iar cele de marfă, cu 120 km/h.
sursa foto: Facebook / CFR Infrastructura
Întârzieri uriașe
După cum BIHOREANUL a mai scris, cei 166,216 km de cale ferată dintre Cluj Napoca și frontiera cu Ungaria fac obiectul unor lucrări de modernizare și electrificare finanțate cu 9,36 miliarde lei, echivalentul a 2 miliarde euro, prin PNRR.
Lucrările au fost împărțite pe patru tronsoane: Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km), atribuit în decembrie 2022 asocierii RailWorks, Alstom Transport (Franța) și Arcada Company (Galați); Aghireș – Poieni (36,53 km), unde contractual a fost atribuit aceleiași asocieri; Poieni - Aleșd (52,74 km), unde lucrările sunt executate de asocierea FCC Construcciones (Spania), Gülemark și CNN Altyaopi (ambele din Turcia), și Aleșd – Episcopia Bihor – frontiera cu Ungaria (46,74 km), unde lucrările le execută asocierea Webuild, Impresa Pizzarotti și Salcef (Italia).
Conform contractelor, toate lucrările trebuie finalizate în luna august a anului viitor, însă pe lotul Cluj Napoca – Aghireș au ajuns abia la 33%, pe lotul Aghireș – Poieni la 43%, pe lotul Poieni – Aleșd la numai 6,42%, iar pe lotul Aleșd – Episcopia Bihor – frontiera cu Ungaria la 14,20%.
Încă din luna mai a acestui an, reprezentanții CFR Infrastructură recunoșteau pentru BIHOREANUL că lucrările nu vor fi încheiate la termen.
În prezent, în ce privește tronsoanele din Bihor, constructorii lucrează la construirea noii gări din Velența și la înlocuirea podului peste Crișul Repede din zona Dragoș Vodă, dar încă nici nu au început realizarea pasajului rutier subteran care trebuie să înlocuiească podul Teodor Neș dintre Bulevardul Ștefan cel Mare și străzile Bihorului și Depoului.