CFR recunoaște, în premieră, pentru BIHOREANUL: cel mai costisitor proiect de infrastructură feroviară din România, finanțat cu 2 miliarde euro, va fi gata mult după termenul limită.

Deși s-a scurs mai bine de jumătate din timpul stabilit pentru derularea lucrărilor la modernizarea și electrificarea liniei Cluj Napoca - Episcopia Bihor, stadiul de execuție n-a ajuns nici la 25%, proasta pregătire a proiectului, incapacitatea statului de a expropria terenuri și lipsa de mobilizare a firmelor angajate prefigurând pierderea unei părți din banii europeni.

Ceea ce trebuia să fie un succes pentru infrastructura feroviară din România devine un fiasco. Cu toate că a obținut o finanțare de 2 miliarde euro pentru modernizarea și electrificarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, CFR recunoaște în premieră, pentru BIHOREANUL, că lucrările nu vor fi gata la timp.

Cauzele, afirmă șeful Direcției de Implementare a Proiectelor cu Finanțare Externă din cadrul CFR, sunt insuficienta pregătire a proiectului, incapacitatea statului de a expropria terenuri și relieful dificil. Ce sumă va fi pierdută din banii europeni și cine va răspunde pentru eșec rămâne de văzut...

După mai mult de un secol

În noiembrie 2022, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA semna cel mai mare contract de finanțare din istoria sa, în valoare de 9,36 miliarde lei, echivalentul a 2 miliarde euro, după ce încă din anul precedent, tocmai pentru că finanțarea era asigurată din PNRR și din bugetul de stat, scosese la licitație atribuirea lucrărilor.

Obiectivul proiectului de modernizare și electrificare a căii ferate între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor era creșterea siguranței și vitezei circulației, așa încât pe cei 116,21 km trenurile de marfă să se poată deplasa cu până la 120 km/h, iar cele de călători cu până la 160 km/h, urmând ca un InterRegio să parcurgă traseul în 2 ore și 15 minute, iar unul Regio în 2 ore și 20 de minute.

Proiectul de modernizare a liniei construite între 1868-1870 de compania britanică Waring Brothers include reabilitarea a 78,04 km de linii simple și 88,16 km de linii duble, modernizarea unor stații de călători și a echipamentelor de comunicații, precum și introducerea unui sistem modern de siguranță a traficului ce permite, între altele, ca poziția fiecărui tren să fie cunoscută în timp real, nu doar atunci când trece de un așa numit punct de semnal fix.

Pe patru loturi

Atribuite în decembrie 2022 și începute pe 1 ianuarie 2023, lucrările au fost împărțite în patru loturi, câte două în Cluj și în Bihor.

Pentru lotul I, Cluj-Napoca - Aghireș (30,41 km), CFR a angajat o asociere formată din RailWorks, Alstom (Franța) și Arcada Company (Galați) contra sumei de 1,611 miliarde lei (fără TVA), pentru reabilitarea și electrificarea liniilor, modernizarea a 2 gări și 2 halte, reabilitarea a 13 poduri și 35 de podețe și construirea unui pasaj rutier.

Pentru lotul II, Aghireș - Poieni (36,53 km), CFR a semnat un contract de 1,535 miliarde lei (fără TVA) cu aceeași asociere, pentru reabilitarea a 2 gări și 2 halte, a 3 poduri, 67 podețe și 2 tuneluri (Stana 1 - 298 metri și Stana 2 - 320 m), plus construirea unui pasaj denivelat.

În Bihor, lotul III, cel mai lung, se întinde între Poieni și Aleșd (52,74 km), contractul fiind semnat cu asocierea FCC Construcciones (Spania), Gülemark și CNN Altyaopi (ambele din Turcia), care pentru 2,117 miliarde lei (fără TVA) trebuie să reabiliteze 2 gări, 7 halte și 2 tuneluri (Șuncuiuș - 191 metri și Peștera - 86 metri).

Pentru lotul IV, Aleșd - Episcopia Bihor (46,74 km), lucrările au fost contractate cu asocierea Webuild, Impresa Pizzarotti și Salcef (Italia), care în schimbul a 2,416 miliarde lei (fără TVA) trebuie să reabiliteze 4 gări, 1 haltă, 8 poduri, 17 podețe și 8 pasaje, și să dubleze linia pe 17,91 km între Telechiu și Oșorhei. 

Toate întârziate

Atât doar că, după 1 an și 5 luni de la începerea lucrărilor, când au rămas 1 an și 3 luni înaintea termenului fixat pe august 2026, execuția este mult întârziată. La mai mult de jumătate din perioada stabilită pentru derularea lor, sunt nici la un sfert din volumul proiectat.

„Pe unele șantiere s-a stagnat, pe altele s-a avansat subunitar”, adică sub grafic, informa în martie publicația de specialitate www.clubferoviar.ro. De altfel, întârzierea este confirmată și de site-ul oficial al CFR, potrivit căruia pe primul lot lucrările au ajuns abia la 28%, pe cel de-al doilea la 37%, în timp ce pe loturile din Bihor, care însumează 99,84 km din cei 166,21 km ai întregului tronson, situația e și mai proastă: pe lotul III Poieni - Aleșd stadiul lucrărilor este de-a dreptul catastrofal, de doar 5,57%, iar pe lotul IV Aleșd - Episcopia Bihor de 11,31%. Asta deși anul trecut, într-o vizită electorală făcută la Oradea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că lucrările merg cel mai bine în Bihor.

Două din patru 

BIHOREANUL a solicitat CFR informații privind încheierea la termen sau nu a proiectului, pentru fiecare lot în parte, iar șeful Direcției Implementare Proiecte cu Finanțare Externă din cadrul Companiei, Eugen Dedu (foto), a confirmat că până în august 2026 vor fi finalizate doar primele două, cele din Cluj. Pentru cele din Bihor, nicio șansă.

În ce privește lotul III, Poieni - Aleșd, conform responsabilului, sunt în lucru doar „aproximativ 15 km în zona Aleșd”, pe ceilalți 38 km dintre Aleșd și Vadu Crișului nefiind finalizat nici măcar proiectul tehnic. „Aici au fost probleme în proiectare, acum se lucrează la finalizarea proiectului tehnic și credem că lucrările vor începe în iulie, doar că vor fi finalizate în a doua parte a anului 2027. În august 2026 vor fi la circa 50-55%”, afirmă Dedu.

Potrivit reprezentantului CFR, dificultățile în proiectare au fost cauzate de relieful muntos și de proximitatea Crișului Repede, ceea ce ar fi îngreunat „determinarea nivelului de inundabilitate a liniei așa încât să fie protejată de revărsarea râului”, dar și de „asigurarea accesului riveranilor la proprietăți”, astfel că au trebuit reproiectate accesurile auto în Bulz și Bratca.

Oradea: cele mai multe probleme

Cele mai multe probleme sunt, însă, pe lotul IV, între Aleșd și Episcopia Bihor, unde lucrările ar putea fi finalizate doar în primul semestru al anului 2027, în august 2026 urmând să se ajungă, potrivit directorului, doar la 80%. Pe acest lot, spune Dedu, au fost probleme la exproprierea terenului pentru construirea pasajului rutier pe sub linii lângă gara Tileagd, care „ar putea fi finalizat până în august 2026”.

În Oradea, unde trebuie construită o nouă clădire pentru gara Velența, antreprenorii încă nici nu au finalizat proiectul tehnic, deși lucrarea este banală, fără nicio provocare tehnică. Tot în oraș, este întârziată înlocuirea celor două poduri feroviare peste Criș din zona Dragoș Vodă și a celui din strada Matei Corvin. Abia recent, spune oficialul CFR, „s-au adoptat noi tehnologii de execuție” care să grăbească ritmul de lucru, astfel că podurile vor fi gata în august 2026.

NICIO ȘANSĂ. Una dintre cele mai importante lucrări - înlocuirea podului Teodor Neș cu un pasaj rutier subteran între bulevardul Ștefan cel Mare, Calea Bihorului și strada Ecaterina Teodoroiu - nu are nicio șansă să fie finalizat la termen. Chiar dacă lucrările la terasament vor fi gata până în august 2026, pe aici vor circula, încă un an, tot garnituri cu locomotive Diesel

Un nou termen-limită

În schimb, va fi finalizat doar „în prima parte a anului 2027” pasajul rutier care va înlocui actualul pod Teodor Neș, insuficient de înalt încât sub el să poată fi montate liniile de contact pentru electrificare. Potrivit directorului din CFR, inițial proiectul tehnic prevedea un pasaj cu două benzi, câte una pe sens, care să lege doar bulevardul Ștefan cel Mare și Calea Bihorului, dar Primăria a impus ca el să aibă patru benzi și să conecteze și strada Ecaterina Teodoroiu, asumându-și cofinanțarea lucrării. „Deocamdată, antreprenorul lucrează la proiectul tehnic, sperăm să-l avem la finele lunii mai, pentru ca în iunie să înceapă lucrările”, spune Dedu.

Potrivit oficialului CFR, în august 2026 vor fi gata, practic, doar terasamentele cu noile șine, ceea ce înseamnă că până la finalizarea întregului proiect, în decembrie 2027, se va circula cu locomotive electrice doar între Cluj-Napoca - Poieni și Poieni - Aleșd, iar de aici doar locomotive Diesel, încă un an și jumătate după termenul-limită, august 2026.

Cu penalități

Directorul din CFR nu a putut răspunde la întrebarea BIHOREANULUI privind cine va răspunde pentru întârzierea proiectului și, implicit, pierderea unei mari părți din finanțarea de 2 miliarde euro. „În acest moment sunt discuții între Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană, nu știm dacă sumele stabilite pentru finanțare vor fi în integralitate folosite din PNRR și nu avem nicio certitudine cu privire la modul în care se va închide acest program”, spune Eugen Dedu.

Întrebat despre capacitatea firmelor de a „duce” contractele și eventuale penalizări, directorul a afirmat că nu capacitatea acestora este o problemă, ci mobilizarea lor. „Împreună cu supervizorii de pe fiecare lot, urmărim constant progresia lucrărilor și avem diferite notificări către antreprenori cu privire la mobilizarea în anumite momente. Ne-am declarat în multe momente nemulțumirea și vom aplica prevederile contractuale, unde va fi cazul vom aplica penalități de întârziere, dar credem că, în urma discuțiilor purtate cu antreprenorii la nivel de top management, se vor vedea progrese semnificative începând cu luna iunie, pe toată perioada caldă a acestui an”.

Progrese care, dacă se vor confirma, vor duce totuși la finalizarea abia a 80% din lucrări în august 2026. Restul nu se știe din ce bani vor fi plătite...


MINISTRU CU RĂSPUNDERE LIMITATĂ

La tăieri de panglici da, la explicații ba

Lentoarea lucrărilor pentru modernizarea liniei Cluj-Napoca - Episcopia Bihor a determinat-o pe deputata de Bihor Arina Moș să-l interpeleze pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (foto), cerându-i să explice cauzele și responsabilitățile, dar și să prezinte măsuri concrete pentru intensificarea ritmului.

La jumătatea lunii trecute, Grindeanu a afirmat că întârzierile au fost provocate de „necesitatea exproprierii unor terenuri, constrângeri generate de zonele înguste de defileu și necesitatea asigurării accesurilor pentru comunitățile din zonă”, ca și cum toate aceste probleme nu puteau fi prevăzute dinainte.

Cunoscut prin participarea sa la inaugurarea, anul trecut, a unor lucrări inițiate de Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, ministrul a evitat, însă, să precizeze când vor fi încheiate lucrările feroviare, afirmând doar că pe primele două loturi, cele din Cluj, ele sunt „avansate”, iar pentru loturile din Bihor „CFR va depune toate eforturile pentru deblocarea situației, astfel încât să avanseze cât mai mult posibil până la termenul de finalizare a proiectului”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!