Inspectorul şcolar general Dorel Luca a anunţat vineri, într-o conferinţă de presă, că 1.056 de preşcolari bihoreni ar trebui zilele acestea să fie testaţi psihosomatic.

Această testare a fost introdusă de Ministerul Educaţiei drept obligatorie pentru copiii care împlinesc şase ani între lunile septembrie şi decembrie 2012 şi pentru care părinţii pot opta dacă să-i înscrie în nou-înfiinţata clasă pregătitoare, în clasa I ori îi mai lasă la grădiniţă. Această evaluare se poate face însă, şi pentru alţi copii ai căror părinţi doresc să ştie cât de pregătiţi sunt micuţii pentru şcoală.

Un copil, trei opţiuni

"Evaluarea psihosomatică se face în 15 centre din Bihor, iar până azi (n.r. vineri) au fost evaluaţi 248 de copii. Din aceştia, pentru 43 s-a făcut recomandarea de a accede în clasa întâi, pentru 194 în clasa pregătitoare, iar pentru 11 în grupa mare de la grădiniţă", a declarat Luca. Psihologii fac însă doar o recomandare, decizia finală urmând să fie a părintelui.

Potrivit Siminei Hinţ, director al Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Bihor, copiii sunt evaluaţi circa 30-40 de minute. "Se evaluează capacitatea de atenţie, de memorie, dacă cunosc elemente precum stânga, dreapta, culori, forme geometrice, gradul copilului de a se concentra, câteva deprinderi matematice. O altă componentă este evaluarea competenţelor social-emoţionale, modul în care copilul relaţionează cu educatoarea sau învăţătoarea, cu părinţii", a declarat Hinţ, în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă.

În urma evaluării, dacă micuţul răspunde cu succes la 75% din teste, evaluatorii consideră că va avea succes în clasa pregătitoare sau în clasa I, însă dacă nu reuşeşte acest lucru, părinţilor li se recomandă să îl mai ţină un an la grădiniţă.

Pe lângă copiii pentru care evaluarea psihosomatică este obligatorie, la un centru de evaluare au depus o cerere de testare şi părinţii unui copil care în toamnă va avea patru ani şi jumătate. "Părinţii vor să-l înscrie în clasa întâi. Vom vedea dacă este pregătit, după ce-l testăm", a spus Hinţ.

Recensământ cu şmecherii

Pe de altă parte, Dorel Luca a declarat că nu este mulţumit de modul în care au realizat recensământul elevilor unele şcoli din oraş, recensământ în cadrul căruia trebuiau număraţi toţi copiii care din toamnă vor forma clasele pregătitoare şi cele întâi.

Înscrierea la şcoală se va face în patru etape: prima etapă va fi dedicată exclusiv părinţilor care vor să-şi înscrie copilul la şcoala la care sunt arondaţi în funcţie de strada pe care locuiesc, a doua părinţilor care vor să-şi înscrie copilul la o altă şcoală decât cea la care sunt arondaţi, a treia dedicată iar înscrierilor la şcolile de circumscripţie, iar a patra copiiilor care nu au fost înscrişi la nicio şcoală.

"Unii directori nu au făcut recensământul cum am convenit. De exemplu, noi le-am dat liste cu 200 de copii de recenzat, ei au recenzat doar 100", a spus Luca, făcând referire astfel la o practică veche de-a dascălilor. "Unii au liste de înscrieri făcute de 2-3 ani, lungi. Au recenzat mai puţini elevi, ca să le rămână cât mai multe locuri pentru cei de pe aceste liste. Am chemat aceşti directori azi la mine, să rezolvăm această problemă", a spus Luca. Inspectorul a asigurat că fiecare părinte care va dori să-şi înscrie copilul la şcoala de care aparţine îi va găsi loc în această unitate de învăţământ.

Până la finalul lunii februarie, IŞJ va redimensiona planul de şcolarizare, înfiinţând în fiecare şcoală atâtea clase câte se arată necesare în urma recensământului elevilor, recensământ la care părinţii au trebuit să declare şi la ce şcoală doresc să-şi înscrie copilul.

Citeşte mai multe despre înscrierea elevilor la şcoală în articolul "Fără intervenţii!"