La o jumătate de an după ce a reziliat contractul pentru construirea celor 26,35 kilometri ai Autostrăzii Transilvania, între Suplacu de Barcău şi Chiribiş, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România a scos din nou lucrarea la licitaţie, pentru a patra oară.

CNAIR este dispusă să ofere constructorului aproape un miliard de lei.

Oferte, până în martie

"Miercuri, 4 ianuarie 2023, CNAIR a transmis spre publicare în JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) anunţul de participare aferent contractului de achiziţie publică pentru proiectarea şi execuţia, respectiv pentru finalizarea Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borş, Subsecţiunea 3C1: Suplacu de Barcău - Chiribiş (km 4+200 - km 30+550), în lungime de 26,35 km", a anunţat CNAIR joi, printr-un comunicat de presă, în care precizează că data limită pentru depunerea ofertelor este 15 martie.

Durata contractului ar urma să fie de 24 de luni, din care 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru executarea lucrărilor propriu-zise, iar valoarea estimată a contractului este de 937.532.814,55 lei fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Precedenta licitaţie organizată de CNAIR pentru proiectarea şi construirea susecţiunii 3C1 a Autostrăzii Transilvania, cea dintre Suplacu de Barcău şi Chiribiş, a avut loc în decembrie 2020 şi a fost câştigată de asocierea Construcţii Erbaşu (Bucureşti) şi Vahostav SK (Slovacia), pentru suma de 542,956 milioane lei.

O asociere concurentă, Drum Asfalt – Trameco, a contestat rezultatul licitaţiei, iar în decembrie 2021 Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestaţia şi a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câştigătoare. Ulterior, CNAIR nu a mai oferit alte informaţii pe această temă, dar în luna iulie a anului trecut a anunţat rezilierea contractului încheiat cu Erbaşu şi Vahostav.

Filmare realizată la finalul lunii decembrie 2022 pe tronsonul Suplacu de Barcău - Chiribiş (sursa video: Asociaţia Pro Infrastructură)

Biharia - Chiribiş, tot în licitaţie

Nici cealaltă subsecţiune a Autostrăzii Transilvania, 3C2, dintre Chiribiş şi Biharia (28,55 km), nu are un antreprenor după ce în luna mai a anului trecut CNAIR a reziliat contractul încheiat în august 2020 cu asocierea Trameco – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – Vahostav SK – East Water Drillings (Bucureşti) pentru suma de 326 milioane lei, pe motiv că firmele nu şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale.

De altfel, acestea au fost penalizate cu 4,6 milioane lei şi CNAIR le-a emis un aşa numit certificat negativ, care le împiedică să mai participe la licitaţii publice timp de 3 ani. Măsura a fost atacată în instanţă de grupul Selina, într-o primă etapă aceasta pierzând la Curtea de Apel Oradea un proces în care a cerut suspendarea aplicării măsurii certificatului negativ, însă pe fond litigiul se judecă la Curtea de Apel Bucureşti, unde Selina a cerut anularea măsurii şi a penalităţii.

Ulterior, în luna august a anului trecut, CNAIR a lansat o nouă licitaţie pentru această parte a autostrăzii, valoarea estimată a contractului fiind de 2,6 ori mai mare decât suma oferită asocierii firmelor din grupul Selina, şi anume de 877,799 milioane lei. Iniţial, data limită pentru depunerea ofertelor era 17 octombrie 2022, dar termenul a fost prelungit, mai multe firme cerând clarificări.

Din 2004, când compania americană Bechtel a început construirea Autostrăzii Transilvania, în judeţul Bihor a fost dată în folosinţă o singură subsecţiune a acesteia, de 3,35 km, construită între Borş II şi Biharia de aceleaşi firme din grupul Selina, care au dat în folosinţă drumul în anul 2021.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!