PNL-iştii din Consiliul Judeţean Bihor au obţinut sâmbătă, la şedinţa în care au cerut revocarea Consiliului de Administraţie al Aeroportului Oradea, prima victorie din ultimii trei ani, cu ajutorul celor doi reprezentanţi ai ALDE, care în premieră nu au mai votat alături de aliaţii din PSD şi UDMR.

Votul a survenit ca urmare a situaţiei grave a Aeroportului, lăsat fără curse externe, "sabotat", potrivit fostului director Gheorghe Pasc, de însuşi preşedintele CJ Pasztor Sandor, şi cu un Consiliu de Administraţie care a organizat un concurs nelegal pentru viitorul manager, ce urma să fie câştigat chiar de o membră a CA, pusă la propunerea UDMR, contabila Cristina Antik, soţia judecătorului Levente Antik de la Curtea de Apel Oradea.

"Pentru a pune pe butuci Aeroportul"

Aşa cum conducerea PNL Bihor anunţa încă de vinerea trecută, cei 16 consilieri judeţeni liberali au înregistrat la CJ proiectul de revocare a membrilor CA numiţi de PSD-UDMR-ALDE în mai 2017, invocând faptul că, după cum s-a exprimat consilierul Călin Gal, a existat din partea conducerii CJ şi a CA "o adevărată strategie" pentru a ruina Aeroportul.

"Am iniţiat acest proiect pentru că ne aflăm într-o situaţie extrem de gravă, CA nu şi-a îndeplinit criteriile de performanţă, au dispărut cursele externe, cele interne sunt la nivel minim, numărul pasagerilor a scăzut de la 220.000 anul trecut la 40 şi ceva de mii, este clar că activitatea CA este catastrofală".

În plus, Gal a arătat că CA-ul a declanşat o procedură de selecţie nelegală a viitorului manager după demisia fostului director Pasc, OUG 109/2011 privind guvernanţa corportativă a întreprinderilor publice fiind încălcată "flagrant şi repetitiv, în cascadă". "Cum să rămână în funcţie acest CA, când a încălcat toate prevederile legii?", a întrebat liberalul, mai vehement ca niciodată.

Doar "viciu de procedură"

Preşedintele Pasztor Sandor i-a cerut lui Gal să-şi măsoare vorbele şi i-a dat cuvântul preşedintelui CA, UDMR-istul Bimbo-Szuhai Tibor, pentru a-i da replica. Acesta a susţinut că încălcările legii reclamate de liberal au fost un simplu "viciu de procedură" şi că CA-ul Aeroportului din Oradea a interpretat OUG 109/2011 la fel ca la Tulcea ori Suceava, unde tot CA-ul a întocmit scrisoarea de aşteptare pentru selectarea managerilor, tot fără a avea Hotărâri de Consiliu Judeţean.

De asemenea, Bimbo s-a victimizat: "Aeroportul Oradea haideţi să nu fie o victimă colaterală a discuţiilor politice, pentru că este în interesul orădenilor să existe curse internaţionale", a spus el, ca şi cum nu ar fi şi răspunderea CA pentru inexistenţa acestora sau ca şi cum cei 6 membri nu ar fi fost numiţi tot politic, prin votul consilierilor UDMR-PSD-ALDE.

Alibiurile lui Pasztor

Şeful CJ a afirmat că fostul director Gheorghe Pasc nu l-ar fi acuzat de sabotarea Aeroportului dacă în 2017 i-ar fi semnat un mandat nu pe doi ani, până în octombrie 2019, ci mai lung, până în 2022. "Nici prin cap nu-i trecea să demisioneze", a zis Pasztor, după care şi-a repetat, într-un discurs de 20 de minute, "apărarea" expusă şi cu o zi înainte în conferinţa de presă.

ŞI anume: concursul pentru viitorul director ar fi fost "internaţional" fiindcă a fost publicat pe site-ul Aeroportului şi în limba engleză, "au fost oameni care s-au interesat şi din Germania, şi din Lituania", dar aceştia au renunţat fiindcă ar fi pretins salarii de 150-200.000 euro pe an, meritul construirii noului terminal aparţine UDMR, care "a adus" de la bugetul de stat banii necesari, iar fostul director Pasc este singurul vinovat de "scurgerile de informaţii" ajunse în presă, din cauza cărora Ryanair a comunicat că nu mai doreşte să aibă nicio întâlnire la care şeful CJ să fie prezent.

El a mai zis că "dacă CA-ul în această secundă pleacă, nimeni nu mai poate reporni concursul" pentru viitorul director şi a promis că "atunci când o să avem director, eu voi promova să avem alt CA".

Mang: Pasc, "singurul vinovat"

Vicele PSD-ist al CJ a sărit în ajutorul aliaţilor UDMR, demascându-l brusc pe Pasc - cu care lucrează de 7 ani - că ar fi fost securist.

"Dacă citiţi România liberă veţi vedea cu ce se ocupa înainte de 1989 şi ce a făcut la Revoluţie", a spus Ioan Mang, referindu-se la un articol în care Pasc era prezentat ca fiind fost responsabil cu învăţământul politic comunist în aviaţie până în 1990, iar în zilele Revoluţie a tras cu pistolul la Aeroportul Otopeni împotriva celor care îl "apărau".

"Vinovatul, ca norocul, şi-a dat demisia", a conchis Mang despre Pasc, dând de înţeles că problema trebuie închisă.

"Emanciparea" ALDE

La final, după aproape două ore de discuţii, s-a produs surpriza, girată discret chiar de preşedintele ALDE Bihor, Ciprian Blejan, prezent în sala CJ: cei doi reprezentanţi ai acestui partid, vicepreşedintele Traian Bodea şi consilierul Julien Mateiaş, au votat pentru propunerea celor 16 PNL-işti, aşa că revocarea Consiliului de Administraţie a fost decisă cu 18 voturi "pentru" şi 16 contra, ale PSD-iştilor şi UDMR-iştilor.

"Înseamnă că CA este revocat", a constatat, demoralizat, preşedintele CJ, Pasztor Sandor. Asta înseamnă că cei 7 membri ai CA-ului votat în 2017 (un funcţionar al Ministerului Finanţelor, 3 reprezentanţi ai UDMR, 2 ai ALDE şi 1 al PSD) ar rămâne în funcţii ca interimari doar până când CJ va desemna un alt CA.

Conform proiectului PNL, proaspăt adoptat, noul Consiliu de Administraţie va avea un mandat limitat la 4-6 luni şi va avea o componenţă mai puţin politizată, urmând să fie alcătuit din 2 reprezentanţi ai CJ, câte unul al Ministerului Finanţelor şi Primăriei Oradea şi 3 ai mediului de afaceri (câte unul din industrie, din turism şi din comerţ şi servicii).

"Va fi o procedură lungă şi anevoioasă, în 2017 a durat trei luni", a comentat prospătul fost preşedinte al CA, Bimbo-Szuhai Tibor, trăgând astfel nădejde să o mai lungească la cârma Aeroportului lipsit de zboruri...