Primăria Oradea a ratat șansa de a începe marile lucrări peste vară, în perioada concediilor, când traficul auto este mai domol. Șantierele, anunțate la începutul anului, se amână.

„Lucrările la viitoarele pasaje subterane din zona centrală ar putea începe în septembrie în cel mai bun caz”, spune directorul tehnic al municipalității, Sebastian Marchiș.

Șantiere x 2

Primăria a programat pentru acest an de aproape două ori mai multe lucrări decât în 2024. „Dacă anul trecut am avut 1,3 miliarde lei alocați pentru investiții, în 2025 vom aloca 2 miliarde lei”, aprecia în martie primarul Florin Birta (foto).

Municipalitatea planificase pentru vacanța de vară demararea lucrărilor la cele două pasaje subterane din intersecția Republicii - Louis Pasteur și din fața Gării (150 milioane lei) și reabilitarea parcurilor 1 Decembrie, Brătianu, Louis Pasteur, 22 Decembrie și Șanțul Cetății (115 milioane lei).

Printre șantierele care trebuiau deschise în vară se mai numără cele pentru reabilitarea a 26 de școli și grădinițe (415 milioane lei) și a 23 de blocuri (67,3 milioane lei), regenerarea cartierului Nufărul (117,8 milioane lei) și altele.

Blocați în contestații

Dar socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Lucrările la cele două pasaje sunt blocate, fiindcă „procedura de achiziție a fost contestată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și se reevaluează ofertele”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto).

Licitația, atribuită către Freyrom și Procons Group, a fost contestată de Global Industrial și Selina, firme la rândul lor abonate la contracte publice. „În următoarele două săptămâni vom clarifica observațiile din contestații, după care va fi anunțat câștigătorul”, spune Marchiș. Dar rezultatul va putea fi contestat, la rându-i. Prin urmare, șantierele ar putea fi deschise cel mai curând în septembrie sau, și mai rău, anul viitor. Lucrările se vor desfășura cu sistarea circulației tramvaielor timp de o jumătate de an, după un calendar care va fi stabilit cu constructorii. „Nu avem de ales”, zice directorul.

În schimb, pentru august este de așteptat ca firma WeBuild să înceapă amenajarea pasajului subteran Theodor Neș, ca parte a proiectului de electrificare a liniei ferate Cluj Napoca - Episcopia Bihor (2 miliarde euro). „Șantierul va afecta traficul în zonă abia anul viitor. Întâi se vor săpa piloții forați”, spune Marchiș.

La loc cu verdeață

În lipsa unor lucrări mai mari, peste vară municipalitatea va începe reamenajarea parcurilor 1 Decembrie, 22 Decembrie, Libertății și I.C. Brătianu, prima atribuită către firma Nord Conforest, iar celelalte trei către Flodor Transcom. Lucrările vor începe în iulie cu revizuirea proiectelor.

„Mulți arbori maturi din Parcul Brătianu au fost dărâmați de furtuna din 2023. Traseele suspendate (din parcul de aventură - n.r.) trebuie revăzute”, afirmă directorul Sebastian Marchiș. Licitația pentru amenajarea parcului din șanțul Cetății a fost contestată, așa că lucrările vor întârzia.

În schimb, marile șantiere - de la amenajarea drumului de legătură dintre strada Ogorului și cartierul Velența prin strada Iancu de Hunedoara (53,5 milioane lei), precum și regenerarea urbană a cartierului Nufărul (117,8 milioane lei) - vor începe cel mai probabil doar anul viitor și abia acum sunt licitate. „Oricum, vor trebui rezolvate întâi rețelele din subteran”, mai spune directorul tehnic.

 „Va fi deranj”

Culmea, vara aceasta traficul din Oradea va fi afectat nu de municipalitate, ci de CJ Bihor. După 8 luni de dezbateri, CNSC a respins în urmă cu două săptămâni contestarea de către Procons a licitației pentru executarea pasajului din intersecția Oneștilor - Tudor Vladimirescu (foto sus), așa că lucrarea a fost atribuită săptămâna trecută firmei Global Industrial. „Execuția ar putea începe în două săptămâni”, spune președintele CJ Bihor, Mircea Mălan.

Tot atunci ar demara construirea celor patru pasaje rutiere de la ieșirile din oraș către Aeroport, Biharia și Oșorhei (100 milioane lei). Licitațiile s-au încheiat săptămâna trecută și, dacă nu vor fi contestații, șantierele s-ar putea deschide în iulie. „Pasajele se vor construi simultan. Va fi deranj în trafic, dar nu avem ce face, lucrările sunt finanțate prin PNRR și trebuie terminate până în vara anului viitor”, spune Mircea Mălan (foto).

Apoi, în august urmează să înceapă și lărgirea la patru benzi a DN 79 și DN 19, care leagă Oradea de Nojorid și, respectiv, de Biharia. Constructorii ar urma să înceapă în iulie relocarea rețelelor electrice, ceea ce de obicei durează.

Trimiși acasă de muncitori...

Marele deranj va începe în toamnă, după reluarea cursurilor, și va afecta copiii. „În iulie urmează să atribuim toate licitațiile pentru reabilitarea energetică a 26 de școli și grădinițe”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto).

Până acum, municipalitatea a atribuit doar 6 astfel de contracte, printre care cele pentru Colegiul Tehnic Constantin Brâncuși și Liceul de Arte, așa că executanții nu vor profita prea mult de liniștea din vacanță. Vor trebui să se grăbească pentru că, finanțate prin PNRR, și aceste lucrări trebuie finalizate până în august 2026. „La școlile care au o singură clădire cursurile se vor desfășura, probabil, în două schimburi, iar acolo unde nu se poate altfel nu-i exclus să se facă ore online o vreme”, spune Popa.

Modul de derulare a cursurilor va fi stabilit de reprezentanții municipalității și ai școlilor în toamnă, înainte de reluarea cursurilor.

La anul

Pe de altă parte, deși bugetate, multe lucrări vor începe doar anul viitor. „Avem zeci de licitații în derulare. Ar fi nerealist să spunem că vor și începe lucrările anul acesta”, spune șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș.

Este vorba despre realizarea Grădinii Termale Ioșia (214 milioane lei), a Grădinii Urbane Nufărul (125,5 milioane lei), reabilitarea Colegiului Mihai Eminescu (98,5 milioane lei) și altele.

La fel, nimeni nu știe când va începe Compania Națională de Investiții lucrările la viitorul stadion din strada Făgărașului (472 milioane lei). Lucrările au fost scoase la licitație, dar din cauza constrângerilor bugetare ar putea fi amânate. „Va fi o analiză și o decizie a noului Guvern”, spune ministrul Dezvoltării, orădeanul Cseke Attila (foto), care respinge ideea renunțării la proiect.

În acest context, nici Administrația Domeniului Public nu s-a grăbit să mute Grădina Zoologică în pădurea Nojorid. Deocamdată, abia a comandat studiile privind fezabilitatea investiției și modul în care Aeroportul și Zoo se vor influența reciproc. „La nevoie, Zoo s-ar putea restrânge pe actualul amplasament”, spune directorul ADP, Liviu Andrica.

Pentru administrația locală, amânarea deschiderii marilor șantiere în timpul vacanței nu e o dramă. În fond, lucrări cu termen de execuție de un an sau mai mult nu au cum fi încheiate până în toamnă, când începe școala. În schimb, pentru orădenii care se vor lovi de restricții de trafic va însemna consum suplimentar de timp, nervi și combustibil.


LUCRĂRI PE TERMINATE
Șantiere de vară

Pentru vara aceasta este anunțată finalizarea mai multor lucrări. Sâmbăta trecută, Consiliul Județean Bihor a dat în folosință Inelul Metropolitan pe tot traseul, inclusiv între Băile Felix și Oșorhei.

Pentru finele lunii august este anunțată și deschiderea parcării supraetajate de lângă Spitalul Județean (foto), investiție de 54,5 milioane lei. „Se lucrează la accesul la ultimul nivel și la terasa parcării”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa.

Tot atunci ar urma să fie finalizată și noua policlinică a spitalului (38,8 milioane lei), legată de parcare printr-o pasarelă. În prezent municipalitatea a scos la licitație achiziția aparaturii pentru ambulatoriu (44 milioane lei).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!