Dacă bătaia e ruptă din rai, atunci mănăstirea Voivozi este lift spre mântuire. Maica Teodora, fosta stareţă a mănăstirii, reclamă că a fost bătută cu pumnii de trimişii lui Sofronie pentru că s-a opus înlocuirii sale din funcţie, iar protosinghelul Ioachim, fostul preot al lăcaşului, se plânge că oamenii episcopului i-au smuls barba fiindcă nu a vrut să se lase alungat.

Cel mai recent scandal declanşat în Episcopia Ortodoxă a Oradiei şi Bihorului scoate la lumină brutalitatea din spatele zidurilor mănăstirilor şi intrigile ţesute la adăpostul imaginii smerite a Bisericii. Şi vai celor învinşi!

Un şef necruţător

Om de aleasă cultură şi excelent orator, dar pe de altă parte vanitos, iubitor de preamărire şi de lux, episcopul ortodox al Oradiei şi Bihorului, Sofronie Drincec, conduce eparhia pe principiul bicicletei, cu capul plecat în faţa superiorilor şi călcându-şi în picioare subalternii. În vădită antiteză cu atitudinea smerită faţă de ierarhii care l-ar putea ajuta să ajungă mitropolit de Banat, cum îşi doreşte, Preasfinţitul este un şef dur.

Sofronie s-a închis în Palatul Episcopiei, unde refuză să-i primească pe preoţi în audienţă, şi-a numit fideli în conducerea eparhiei pentru a curma orice crâcnire şi numeşte preoţi fără concurs. Iar zvonurile acreditează ideea că nu pe ochi frumoşi. Orice candidat trebuie să treacă pe la Izbuc, unde e "cercetat" atent de stareţul Mihail, mâna dreaptă a episcopului, înainte de a fi numit pe post. Tot Mihail, de dragul căruia Sofronie a şi blocat postul de arhiereu vicar, în ideea că-l va lăsa succesor, se ocupă şi de înlăturarea incomozilor. Aşa au fost alungaţi călugării Eftimie de la Huta şi Macarie de la Stâna de Vale. Acum a venit rândul stareţei Teodora, de la Voivozi...

Manager în sutană

Însoţită de preotul Ionel Munteanu, călugărit Ioachim, şi de şase călugăriţe, maica Teodora, pe nume mirean Maria Dorohoi, a venit la Voivozi în 1997, de la schitul Sub Piatră din judeţul Alba. Oficial, strămutarea s-a făcut pentru înfiinţarea unei mănăstiri de maici pe vatra unui aşezământ de călugări datând din secolul XII. Neoficial, măicuţa a plecat urmărită de acuzaţii că şi-ar fi bătut călugăriţele şi ar fi avut lipsuri în gestiune.

Manager inspirat şi neobosit, stareţa a ştiut să cultive sponsori cu dare de mână, precum şeful sindicaliştilor din Petrom, Liviu Luca, şi să îşi apropie companii puternice, cum ar fi grupul de firme Repcon, iar rezultatele se văd. Construită de la zero, mănăstirea are astăzi zeci de chilii pe două niveluri, sală de mese, bucătărie, grupuri sanitare, cămări, beciuri, un atelier de pictură în ulei pe lemn, un paraclis pentru slujbe şi o biserică în construcţie. Aşezământul mai deţine o fermă cu vite, porci, capre şi găini, grădină şi solarii cu legume. Stareţa a lucrat alături de muncitori, împreună cu călugăriţele. Până ce acestea au cedat...

Vai de maica lor...

04 aurica pintea.jpg"Toate astea nu s-ar fi făcut dacă maica stareţă n-ar fi fost oleacă mai aspră", spune Maria Pop, credincioasă apropiată mănăstirii. "Asprimea" Teodorei a făcut însă ca la mănăstire să mai rămână doar trei măicuţe, dintre care două au fugit primăvara aceasta, în noaptea de 16 mai. Elena Pintea, în vârstă de 29 de ani, având un uşor retard, e şi acum dispărută. Familia a declarat presei că surorile au fugit pentru că erau muncite până la epuizare, umilite şi bătute cu furca sau cu vătraiul. "Stareţa a vrut să-i bage mâna în tocătorul de sfeclă", a acuzat Aurica Pintea (foto), mama călugăriţei dispărute.

Maica stareţă neagă, însă. "Nici vorbă! Să vină, să îmi spună în faţă că le-am bătut!", zice Teodora, argumentând că mănăstirea nici nu are tocător de sfeclă, iar familia n-a fost niciodată acolo, ca să ştie cum trăiau călugăriţele. Maica susţine, în schimb, că surorile au fugit ispitite de duşmanii mănăstirii. "Dacă le-aş fi bătut, nu m-aş fi dus în capul nopţii la Poliţie să reclam că au dispărut", spune Teodora.

"Să o pedepsim!"

Lucrurile au degenerat peste vară, când controalele Episcopiei au scos la iveală şi nereguli în contabilitatea mănăstirii. Teodora gestiona sume mari de bani prin propriul cont, în loc să le păstreze în contul aşezământului, încasa în continuare salariul călugăriţei dispărute şi nu ţinuse niciun inventar. Mustrată într-o şedinţă ţinută în septembrie, stareţa a făcut imprudenţa să comenteze în faţa episcopului Sofronie. "Trebuie s-o pedepsim!", a tunat atunci Preasfinţitul.

Călugăriţa a primit poruncă să predea ştampila şi actele contabile, finanţele aşezământului urmând să fie gestionate de Protopopiatul de Marghita. Revoltată, maica le-a predat abia după trei zile, şi atunci cu scandal. La întâlnire, Teodora l-ar fi făcut pe Ioan Şugar, protopopul de Marghita, beţiv şi în toate felurile, spunându-i să-şi lase nevasta şi să se mute la mănăstire dacă tot a preluat conducerea. Aflând, episcopul l-a pus pe vicarul Mihail să o sune pe stareţă şi s-o anunţe că a fost demisă. Călugăriţa povesteşte că atunci când i-a auzit protestele, Sofronie s-a enervat şi a luat telefonul: "Urla la mine: Bată-te Dumnezeu, maică! Soră obraznică, măgăriţă, să te certe Maica Domnului!".

A doua zi, o echipă de la Episcopie a şi inventariat bunurile mănăstirii, iar la începutul lunii noiembrie, la propunerea Prea Sfinţitului, Sinodul Mitropolitan a transformat aşezământul în mănăstire de călugări.

Izgonirea Teodorei

Pe 18 noiembrie, un alai condus de Mihail l-a instalat la Voivozi pe noul stareţ. Născut în Săldăbagiu de Barcău, deci om al locului, Chesarie, până atunci călugăr la mănăstirea Izbuc, a fost adus pentru a reconcilia mănăstirea cu sătenii, aşezământul având zeci de procese cu localnicii, care voiau să-şi ridice în vecinătate case de vacanţă.

Descinderea s-a făcut, însă, în forţă. "Au venit seara, pe întuneric, şase maşini cu clerici şi mireni. Nu m-au mai lăsat în chilia mea, m-au mutat într-o cameră de jos, mi-au spus că dacă mai vreau să rămân voi fi portăreasă în mănăstirea construită cu mâna mea", plânge fosta stareţă. Femeia a dat faţă singură cu "uzurpatorii". "Părintele a fugit, de teamă că va fi caterisit", zice Teodora.

Mănăstirea şi-a schimbat toţi locatarii. "Sora Cosmina a fost alungată, ca să nu fie pricină de sminteală pentru călugări, iar mie mi-au spus: Ai termen să pleci până mâine seară la ora cinci, că altfel te executăm!", povesteşte femeia.

"M-au bătut cu pumnii în cap"

Teodora şi-a "înghesuit" în bagaje bunuri personale, dar şi... 6 vaci, 14 porci, sute de litri de vin, compoturi, murături, mobile şi odoare. "A dus plasmele, maşinile de spălat, orga, până şi măturile! Numai am văzut locul gol", povesteşte un mirean.

Scandalul a izbucnit când călugăriţa a încărcat două icoane de mari dimensiuni, valorând mii de euro, cu Sfânta Fecioară şi Sfântul Ierarh Nicolae, şi o raclă cu moaşte aduse de Teodora din Rusia. "Când m-am băgat în chilie, a intrat după mine părintele stareţ Chesarie, părintele exarh Mihail, un bărbat şi o femeie. M-au trântit pe jos şi m-au bătut cu pumnii în cap", plânge călugăriţa.

04 maria pop.jpgO săteancă, Maria Pop (foto), a auzit totul de afară. "Maica a intrat în chilie şi numai ce am auzit-o zbierând. Am vrut să merg după ea, dar un bărbat m-a împins afară", zice femeia.  Una peste alta, de la Voivozi au plecat mai multe camioane cu animale şi bunuri. Fugarii şi-au burduşit cu lucruri cele trei maşini proprietate personală: un Renault Megane, o Skoda Fabia şi o Lada Niva cu remorcă. Despre dobitoace, localnicii povestesc că preotul şi stareţa le-ar fi vândut deja sub preţ, în graba mare, cu 3.000 de euro, ca să aibă bani să treacă peste iarnă.

"Mi-au smuls barba"

De atunci, Maica Teodora, părintele Ioachim şi sora Cosmina s-au refugiat pe la credincioşi. Nimeni nu ştie unde. Exilaţii au apelat la sponsorii mănăstirii, să medieze conflictul, iar joia trecută chiar credeau că au reuşit. "Oameni din Episcopie le-au transmis prin intermediari să se întoarcă la Voivozi pentru că nu se va lua nicio măsură împotriva lor", povesteşte un apropiat al fugarilor.

04 parintele Ioachim.jpgDar, surpriză! Întorşi la mănăstire, călugăriţele şi preotul au fost din nou luaţi la bătaie. "Când am ajuns acolo, stareţul Chesarie cu încă unul şi două femei s-au repezit la maica s-o lovească. Eu am scos telefonul mobil să filmez şi atunci mi-au luat telefonul, mi-au smuls jumătate din barbă şi m-au lovit peste cap. Noi ne-am ales cu bătaia, iar ei cu munca noastră de 15 ani", se plânge părintele Ioachim (foto).

Călugărul spune că agresorii l-au tâlhărit de telefonul mobil ca să nu poată dovedi agresiunea, aşa că s-a dus şi la medicul legist. "Avem câte 3 zile de îngrijiri medicale şi eu, şi măicuţa". Când au ieşit de la Medicina Legală, Ioachim şi Teodora au făcut imprudenţa să povestească incidentul unui reporter de la Realitatea TV, în speranţa că povestea lor va ajunge cunoscută şi vor fi apăraţi de Preafericitul Patriarh Daniel. Dar a ieşit pe dos!

Şi totuşi există blestem!

Biserica Ortodoxă nu suportă niciun amestec în "treburile interne". Alarmată de Patriarhie, Episcopia de Oradea, care până atunci a ascuns scandalul sub preş, a trecut la represalii publice. Printr-un comunicat de presă dat publicităţii vineri de Sofronie, răzvrătiţii au fost acuzaţi de "grave abateri, inclusiv de la disciplina economico-financiară" şi acuzaţi de furt.

"Din biserica de lemn, monument istoric, au dispărut mai multe odoare, între care două icoane mari, îmbrăcate în întregime în argint masiv şi placate cu aur şi pietre preţioase de mari dimensiuni, şi racla cu sfinte moaşte. Din chilii au dispărut icoane şi tablouri donate de credincioşi, precum şi toată lenjeria şi obiectele din dulapuri, din cămări proviziile de iarnă, iar din gospodărie toate animalele", pretinde Episcopia.

Preasfinţitul nu s-a ferit nici să-i ameninţe cu blestemul pe răzvrătiţi şi pe susţinătorii lor. "Oricine îndrăzneşte să înstrăineze bunuri din averea unei mănăstiri încalcă grav sfintele canoane şi rânduielile vieţii călugăreşti, căzând sub incidenţa blestemului ctitoricesc. Rugăciunea de dezlegare poate fi făcută, cu folos, numai după înapoierea bunurilor furate. Cine are cunoştinţă de locul sau locurile unde sunt ascunse bunurile furate de la Mănăstirea Voivozi, este îndatorat să ia toate măsurile ce se impun pentru ca acestea să se întoarcă la proprietarul de drept", scrie comunicatul.

Tot vineri, preotul Ioachim a fost oprit de la slujire şi, împreună cu maica Teodora, va fi deferit Consistoriului Monahal Eparhial, adică tribunalului Episcopiei. Altfel spus, vor fi judecaţi asemeni unor hoţi de rând. Şi e greu de crezut că vor găsi milă şi îndurare...


LA JUDECATĂ
Victime sigure

Consistoriul Eparhial se întruneşte pentru a treia oară în ultimii 20 de ani. Prima dată a fost convocat de episcopul Ioan Mihălţan pentru a-l judeca pe preotul Roman Bereteu, acuzat de o legătură extraconjugală cu ofiţerul SRI Adriana Săvan. A doua oară s-a reunit la convocarea arhiereului vicar Petroniu Florea Sălăjanul, pentru preotul Vasile Sabău, cel filmat în timp ce făcea sex cu o credincioasă.

Convocat acum de episcopul Sofronie, Consistoriul îi va pedepsi, în mod cert, pe Teodora şi Ioachim. În primul rând, un ordin sinodal ţinut secret faţă de mireni interzice clericilor să dea declaraţii presei fără aprobarea scrisă a episcopului, sub ameninţarea excluderii din Biserica Ortodoxă. Şi asta fără judecată!

În al doilea rând, canoanele bisericeşti le interzic călugărilor să deţină bunuri personale, aşa că nu pot invoca faptul că lucrurile scoase din mănăstire le aparţin.

În al treilea rând, Statutul BOR interzice expres înstrăinarea obiectelor sacre, care prin sfinţire şi folosire la oficierea slujbelor devin proprietatea Bisericii. Canonic, icoanele luate de Teodora aparţin mănăstirii, chiar dacă le-a cumpărat din Rusia pe bani donaţi de familia sa. Teodora putea cel mult să-l roage pe episcop să o lase să se mute cu "inventarul" în altă eparhie...