Cine are abonament OTL să şi-l prelungească, cine are bicicletă să o repare, iar cine nu are de niciunele să îşi cumpere încălţări comode. Anul acesta, traficul prin Oradea va fi un chin.

În cel mult două săptămâni Piaţa Unirii va fi închisă circulaţiei rutiere, după care restricţiile se vor extinde spre cartiere. "Vor fi blocaje în tot oraşul", avertizează primarul Ilie Bolojan.

"Lucrări care trebuie făcute..."

03_Ilie_Bolojan_bihoreanul_7.jpgÎn cel mult două săptămâni Primăria va lansa cea mai mare ofensivă de reabilitare a infrastructurii din istoria Oradiei. Peste 26 de şantiere se vor deschide în toate colţurile municipiului. "Va fi deranj în tot oraşul, dar nu avem de ales. Sunt lucrări care trebuie făcute", spune primarul Ilie Bolojan (foto). Municipalitatea are în implementare până la sfârşitul anului proiecte europene în valoare de 119,4 milioane euro. Dacă adăugăm investiţiile în reţelele Companiei de Apă Oradea, valoarea lucrărilor depăşeşte 261,4 milioane euro.

Ofensiva va începe din Piaţa Unirii. Poliţia Locală a anunţat deja locuitorii străzilor Iuliu Maniu şi Traian Moşoiu să parcheze pe străzile învecinate, deoarece din 1 februarie oprirea în zonă va fi interzisă. "Circulaţia pe cele două străzi se va desfăşura pe ambele sensuri până la finalizarea lucrărilor din zona centrală", au anunţat poliţiştii.

Ocolire!

03_Mircea_Malan_bihoreanul_5.jpgDoar vremea rece şi refacerea proiectului au făcut ca Piaţa Unirii să rămână deschisă săptămâna aceasta. "Nu vrem să blocăm circulaţia şi pe urmă să oprim lucrările pentru că ninge sau apar probleme la proiect. Topografii fac acum ultimele verificări ale cotelor din proiect", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Oricum, chiar şi să fi vrut, Primăria încă nu putea închide Piaţa. Lucrările implică demontarea liniei de tramvai din strada Independenţei (de la Primărie până la Parcul 1 Decembrie), fapt pentru care OTL va trebui să transporte călătorii cu autobuze. Şi nu le are! Licitaţia pentru cele 11 maşini este în curs de adjudecare, iar formalităţile vor mai dura.

Deocamdată, şantierul a fost amânat pentru 15 februarie. Până atunci, Drumuri Orăşeneşti îşi va face organizarea de şantier în strada Episcop Mihai Pavel. Lucrările vor începe apoi cu demontarea zidurilor din jurul ansamblului Duiliu Marcu, relocarea în subteran a postului trafo şi demontarea şinelor de tramvai. Mutarea statuilor lui Emanuil Gojdu şi Mihai Viteazul se va face doar cu aviz de la instituţiile de profil, aşa că va mai dura.

Pe toată durata lucrărilor, care trebuie finalizate până în decembrie, circulaţia prin Piaţa Unirii va fi restricţionată. La intrarea dinspre strada Avram Iancu şoferii vor fi obligaţi să vireze la stânga pe Iuliu Maniu sau la dreapta pe Traian Moşoiu, care vor deveni cu dublu sens. La fel, dinspre Podul Ferdinand se va vira la dreapta către Tudor Vladimirescu. Asta până în aprilie, când podul va fi închis...

Reţele, fără săpătură

Practic, tot centrul va fi blocat. În strada Independenţei, CAO va săpa ca să-şi înlocuiască reţelele de apă de sub liniile de tramvai, iar Administraţia Domeniului Public va începe construirea parcării subterane. În Pasajul Vulturul Negru se va lucra la acoperiş, faţade şi mozaic, iar pe strada Vasile Alecsandri societatea Termoficare va monta module termice la intrarea în fiecare imobil.

03_Georgica_Ignat_bihoreanul_1.jpgLa fel, dincolo de Criş vor fi înlocuite punctele termice cu module pe scară, în pregătirea lucrărilor de reabilitare a Pieţei Ferdinand, iar CAO îşi va înlocui reţelele de canalizare de pe străzile centrale precum George Enescu, Parcul Traian, Moscovei, Ady Endre şi altele. Ca să nu sape la adâncimi de peste 4 metri, ceea ce ar însemna blocaje de durată, compania va înlocui reţeaua printr-un procedeu modern, aşa numita cămăşuire, ce presupune introducerea unei conducte noi în interiorul celei existente. "Vom săpa doar unde descoperim avarii, pentru înlăturarea lor", explică managerul de proiect, Georgică Ignat (foto). Dar tot greu se va circula!

Folosiţi podul Dragoş Vodă!

Cel târziu în martie, RCS&RDS va relua îngroparea canalelor tehnice în care toţi operatorii de telefonie vor fi obligaţi să îşi coboare de pe faţadele clădirilor cablurile supraterane. La cei 130 kilometri de reţele de pe 50 de străzi vor lucra simultan 12 firme de construcţii, începând din centru, pentru ca palatele Poinar, Stern, Moskovits şi altele să poată intra la vară în reabilitare.

03_Mircea_Ghitea_bihoreanul.jpgCirculaţia va mai fi îngreunată şi de lucrările la magistralele de termoficare I şi III care pornesc de la CET spre oraş. "Cea mai dificilă porţiune va fi în faţa magazinului Crişul. Aici, o ramură a magistralei va traversa Bulevardul Magheru, şi aşa aglomerat, intrând pe strada Louis Pasteur, iar alta va coborî pe strada Dunării", arată Mircea Ghitea (foto), directorul tehnic al Primăriei.

Restricţii de trafic se vor impune şi pe strada Ecaterina Teodoriu, unde se lucrează la drumul expres. Primăria se aşteaptă la ambuteiaje în majoritatea intersecţiilor traversate de viitoarele pasaje supraterane, fapt pentru care recomandă ocolirea acestora. "Riveranii vor putea coborî în strada Făcliei şi traversa Crişul pe podul Dragoş Vodă, unde lucrările au fost reluate astfel încât podul va fi terminat pe 30 aprilie", spune Ghitea. Până atunci vor trebui să se descurce cum pot...

Centura lentă

Aproape că nu va exista cartier fără tranşee. În Rogerius se vor reabilita reţelele de termoficare, în Ioşia vor fi înlocuite conductele de apă, iar în Nufărul, între străzile Constantin Noica, Bumbacului şi Morii, se vor monta 15,5 kilometri de conducte de termoficare, zona urmând să fie încălzită cu apă geotermală.

Culmea, nici măcar şoseaua de centură nu va oferi scăpare şoferilor. În cel mult două săptămâni traficul prin intersecţia cu DN 76 Oradea-Beiuş va fi restricţionat pe o singură bandă, pentru forarea fundaţiilor pilonilor pasajului. Apoi lucrările se vor muta în centrul sensului giratoriu. La fel s-ar putea întâmpla şi la viitorul pasaj peste DN 79, spre Arad.

Dacă, printr-o minune, CNADNR va începe în primăvară şi lucrările la pasajul din strada Nojoridului ori la reabilitarea podului Ovid Densusianu, circulaţia pe centura circulată de 17.000 de maşini în 12 ore va deveni un coşmar. Ambuteiajele vor începe din Şoseaua Borşului, unde din martie Primăria va începe reabilitarea reţelei de apă pluvială pe porţiunea dintre podul CFR şi Staţia de Epurare, motiv pentru care se va circula pe o singură bandă, urmând ca efectele se se simtă până la ieşirea din oraş spre Cluj, unde se lucrează la pasajul din zona Metro.

Aşa că şoferii vor trebui să se înarmeze cu răbdare. Ca de altfel ctoţi cei care trăiesc sau doar trec prin "şantierul Oradea"...


ANUL ŞANTIERELOR
Lucrări peste lucrări

Deşi nu-l vor afecta în mod direct, lucrările de la dealul Ciuperca, Aquaparcul Nymphaea, campusul şcolar Partenie Cosma şi parcurile Arena, Salca II şi Adona vor pune la rândul lor presiune pe trafic. La fel se va întâmpla şi în cazul lucrărilor la zidul de protecţie al Uzinei de Apă sau la cele pentru extinderea reţelelor de apă şi canalizare din cartierele Grigorescu şi Episcopia, lucrări finanţate din economiile de 22 milioane euro făcute la licitaţiile din cadrul proiectului Aparegio.