Dacă ceva poate merge prost va merge! "Aproape că nu există lucrare importantă la care să nu întâmpinăm probleme sau întârzieri", recunoaşte primarul Ilie Bolojan.

De la construcţia pasajului subteran pe sub Bulevardul Magheru şi reabilitarea Pieţei Ferdinand, până la prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului, şantierele îngreunează traficul şi pun la încercare nervii şoferilor. Fără ca Primăria să facă ceva!

Atenţie, ambuteiaj!

De săptămâna trecută, odată cu începerea şcolii, străzile orădene sunt neîncăpătoare. Se circulă bară la bară! "Ca să ajung cu copilul la şcoală în Rogerius, pornesc de acasă la 7:15. Pe drumul expres, coada de maşini se întinde de la podul Theodor Neş până în strada Ana Ipătescu", reclamă un şofer. În sens invers, dinspre Rogerius, coada se întinde din strada Louis Pasteur până în strada Frunzei.

Părinţii copiilor de şcoală sunt disperaţi. "Marţi dimineaţă am sunat 20 de minute fără să găsesc vreun taxi. Toate erau prinse în trafic. La ora 7:45 am urcat cu copilul în tramvai la Piaţa Rogerius, la 7:55 eram la gară, iar de aici la Aleea Ştrandului am făcut 12 minute. Va trebui să îmi trezesc copilul cu o oră mai devreme ca să ajungă la şcoală, pentru că toate străzile sunt în şantier!", protestează o mămică.

Întârzieri neprogramate

Traficul rutier este dat peste cap de şantierele întârziate. Cel mai bun exemplu sunt lucrările din Magheru, unde săpăturile la tunel, programate să înceapă încă din 1 august, sunt şi astăzi în stadiul de proiect.

Reabilitarea Pieţei Ferdinand, începută în luna mai, şi-a încetinit ritmul până la abandon, iar transformarea străzii Aurel Lazăr în arteră pietonală, începută la sfârşitul lui iulie cu îndepărtarea asfaltului, a fost reluată abia vinerea trecută.

La fel, în zona Calea Aradului, constructorii au anunţat închiderea sensului giratoriu de la intersecţia cu strada Vlădeasa pentru începutul lunii august, dar vor ajunge până aici cu noua linie de tramvai abia săptămâna aceasta.

Modernizarea Căii Bihorului în continuarea drumului rapid avansează atât de lent încât l-a scos din fire pe primarul Ilie Bolojan, iar despre amenajarea trecerii de nivel cu calea ferată din strada Uzinelor nu se mai aude nimic.

După avize, aprobări...

Ilie Bolojan, primar OradeaAdevărul este că Primăria Oradea a scăpat lucrările din mână. "Orice întârziere a unei vize a proiectantului sau a unei aprobări a Inspecţiei în Construcţii ne decalează execuţia şi cu două luni", dă primarul Ilie Bolojan (foto) vina pe birocraţie.

Spre exemplu, la construirea pasajului subteran din Magheru, atribuită în ianuarie firmei Freyrom SA pentru 14,5 milioane lei, constructorul a avut două luni să depună documentaţia pentru autorizaţia de construire, a aşteptat o lună după aceasta, apoi încă una după ordinul de începere a lucrărilor. Cel din urmă document a fost trimis la Bucureşti pentru avizul tehnic pentru mijloacele de transport feroviar, obligatoriu fiindcă se va lucra sub linia de tramvai, dar şi unui expert în poduri, pentru că podul Dacia va fi reconfigurat.

Ulterior, la cererea finanţatorului european, proiectul a fost trimis şi la reverificare unei firme independente din Cluj şi abia apoi a ajuns la Inspectoratul de Stat în Construcţii pentru viza finală. Lucrările nu au început nici astăzi. Săptămâna trecută proiectul abia ajunsese în faza relocării reţelelor...

Cu conductele la plimbare

Primarul spune că vina aparţine Companiei de Apă Oradea: "Compania ar fi trebuit să aibă conductele mutate". Totuşi, n-a putut sancţiona pe nimeni.

"Am aflat că relocarea conductelor, inclusă iniţial în proiectul european, va cădea în sarcina noastră abia la semnarea contractului pentru pasajul subteran. Ne-am mişcat cu licitaţia cât de repede am putut", explică directorul tehnic al CAO, Gheorge Popa.

Inginerul spune că Freyrom nu are cum reproşa CAO întârzierea frontului de lucru. "Lucrările i-au revenit unui asociat al constructorului. N-ar trebui să existe probleme de organizare".

Săpături de iarnă

Florin Birta, viceprimar OradeaPentru a mai recupera din handicap, până la mutarea conductelor de apă, internet, încălzire şi gaz, constructorii vor lucra la reabilitarea podului Dacia şi reconfigurarea carosabilului prin amenajarea a trei benzi de circulaţie auto pe sens. "După 1 noiembrie, aici vor fi aduse două foreze. Avem de săpat 375 de piloţi foraţi şi nu vrem să rupem, în plină iarnă, o conductă de termoficare sau de alimentare cu gaz", zice viceprimarul Florin Birta (foto).

Dacă nu s-a ştiut mobiliza peste vară, municipalitatea vrea să forţeze constructorul să lucreze la iarnă. "Circulaţia tramvaielor va fi sistată pentru o lună sau două, undeva în ianuarie - februarie", anunţă vicele. Cam când ar avea nevoie orădeanul mai tare de transportul în comun...

Când nu-i una, e alta...

Există însă proiecte şi mai încurcate. Pe şantierul de reabilitare a Pieţei Ferdinand, care a dat peste cap circulaţia din centrul oraşului încă din luna mai, cresc bălării. Întâi Primăria a descoperit că o parte din trotuarul de lângă sediul grupului de firme Transilvania aparţine fraţilor Micula şi a umblat să îi convingă să îşi asume partea lor de cheltuieli.

Mircea Mălan, viceprimar OradeaApoi, s-a trezit că lucrările sunt blocate de Consiliul Judeţean. "Conducerea Teatrului a descoperit abia acum că are de făcut lucrări de hidroizolaţie pe exteriorul fundaţiei clădirii", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). În plus, constructorul Gavella nu are cum lucra până ce Electrica nu îşi va muta toate cele trei posturi trafo în subteran. "Constructorii vor veni prin noiembrie. Degeaba am discutat cu reprezentanţii Electrica încă de acum doi ani. Se scuză că n-au avut buget".

Primăria nu ia în calcul penalizarea Gavella. "Nu avem niciun temei legal. Firma are la dispoziţie 18 luni pentru finalizarea investiţiei", zice Mălan.

Criza, bat-o vina!

La fel se întâmplă şi în cazul prelungirii liniei de tramvai din Calea Aradului. Constructorul Abed Nego trebuia să ajungă încă din august cu linia de tramvai în strada Vlădeasa, lucru care se va întâmpla abia săptămâna aceasta. "Conducerea firmei a promis că va recupera acest handicap", spune Mircea Mălan.

Odată ajuns cu tronsonul al doilea al liniei din spatele centrelor comerciale până la fosta moară, constructorul îşi va încerca norocul cu al treilea tronson în strada Atelierelor, unde nu ar trebui să întâmpine probleme de exproprieri şi relocări de reţele. Edilul nu îşi face însă iluzii cu privire la viteza lucrărilor. "Din 120 de angajaţi, câţi are Abed Nego, 100 sunt mutaţi pe alte şantiere. Firma are multe lucrări şi îşi mută oamenii de pe un şantier pe altul".

Mălan este de părere că întârzierile se datorează crizei de personal din construcţii. "Patronii se plâng că nu găsesc meseriaşi", spune edilul. Şi totuşi, judecând după cifrele de afaceri şi profiturile declarate la sfârşitul anului trecut, constructorii ar avea de unde-şi plăti meseriaşi, dacă ar vrea neapărat. Abed Nego a încheiat anul trecut cu un profit de 105.000 lei, Gavella cu 460.000 lei la 80 de angajaţi, iar Freyrom a rămas cu 212.000 lei cu doar 47 de angajaţi. Numai orădenii ies pe minus...


VREM (MAI MULŢI) BANI!
Drumul rapid înaintează… încet

Singura lucrare în grafic, prelungirea drumului rapid din strada Ion Bogdan peste Valea Frumoasă până în sensul giratoriu de la Real II, se îndreaptă şi ea spre impas. Lucrările în valoare de 23,1 milioane lei, cu termen de predare în septembrie, au fost amânate până la sfârşitul anului pentru că angajaţii asocierii de firme reprezentate de Drumuri Orăşeneşti nu au putut lucra peste iarnă. Constructorii au amenajat cea mai mare parte a drumului de circa 2,7 kilometri, de la baza serpentinelor spre Paleu la viitorul viaduct dinspre Biharia, şi urmează să treacă săptămâna viitoare la turnarea stratului de binder.

Pentru data de 17 septembrie sunt aşteptate să ajungă în şantier primele grinzi care vor fi urcate pe piloni pentru a forma structura podului. Dacă vor veni... "Constructorul a solicitat suplimentarea costurilor cu grinzile de beton pentru că furnizorul le-a scumpit. Din punctul nostru de vedere, cererea nu se justifică. Avem un contract, acesta trebuie respectat. N-ar fi exclus să ajungem la un proces", spune directorul economic al Primăriei, Eduard Florea.