1893. Un frumos pod de fier

Legătura peste Crişul Repede dintre actualele pieţe Unirii şi Ferdinand a avut mereu o însemnătate aparte. În perioada Renaşterii, podul lega două cartiere, Oraşul Nou, la sud, şi Olosig, la nord, rupte administrativ şi apoi reunite. Acolo a existat un pod de lemn ce-şi avea capătul sudic undeva între biserica Sf. Ladislau şi locul unde se află acum Primăria, construit la sfârşitul secolului al XVIII-lea din ordinul episcopului romano-catolic Miklós Csáky.

Afectat de mai multe inundaţii, podul a fost reconstruit de trei ori, în 1817, în 1851 şi în 1878. Cum lucrările rezistau din ce în ce mai puţin şi erau din ce în ce mai scumpe, autorităţile au decis construirea unui pod de fier pe acelaşi amplasament.

Noul pod avea 56 de metri lungime şi 11 metri lăţime, fiind terminat în 1893. La inaugurare a primit numele Sfântului Ladislau, dar orădenii îi mai spuneau şi Podul Mic. Pe podul metalic a fost mai apoi instalată şi linia de tramvai ce făcea legătura între Gara Mare şi centrul oraşului. Modelul podului din fier fiind de succes, Primăria a mai ridicat încă unul mai în amonte, în zona cunoscută acum sub numele "La Nuiele".

2015. Reabilitarea podului actual

După Dictatul de la Viena, din 1940, autorităţile horthiste au propus demolarea podului metalic din centrul Oradiei, dar în cele din urmă, în octombrie 1944, acesta a fost bombardat de armata germană aflată în retragere. Construirea unui alt pod pe acelaşi amplasament s-a materializat foarte greu, în principal din cauza schimbărilor administrative dese şi apoi a schimbării de regim. Provizoriu, orădenii puteau trece de pe un mal al Crişului pe celălalt folosind un pod din lemn, îngust, care nu mai permitea şi circulaţia tramvaiului. Abia în 1950 a fost finalizată construcţia unui pod pe structură de beton armat, cu două culee şi doi piloni, simplist şi care nu amintea deloc de istoria tumultoasă a locului. Acest pod, care nu a purtat oficial niciun nume, având totuşi denumirea "populară" Podul Ferdinand, nu a fost reabilitat niciodată până în 2015. În prezent, Primăria derulează un proiect de modernizare în valoare de 1,6 milioane euro, ce presupune consolidarea structurii de rezistenţă, refacerea carosabilului şi balustradelor, a sistemului de iluminat şi reţelelor de utilităţi. Tot în acest an, podul a reprimit oficial vechiul nume, al regelui care a fondat oraşul.