1981. După inundații

Dezvoltarea Oradiei în anii comunismului a însemnat și sporirea numărului de poduri peste Crișul Repede. În jurul anului 1980, în urbe existau patru poduri rutiere, două feroviare și două pietonale, printre cele mai vechi fiind Podul Decebal, construit în 1913. În martie 1981, din cauza viiturilor, podul a fost avariat, apoi demolat.

Fiindcă celelalte poduri erau mai departe, pentru facilitarea accesului între cele două maluri a fost montat un pod provizoriu, din pontoane plutitoare și scânduri. Podul se afla în aval de cel demolat și a funcționat până în 1983, când a fost finalizat noul pod Decebal. Un an mai târziu, la solicitarea locuitorilor din Ioșia-Nord, podul de pontoane a fost mutat lângă Sala Sporturilor, astfel putându-se ajunge mai lesne în cartierul Rogerius.

Podul de pontoane se degrada repede, deseori ruginind și pierzând scânduri, iar iarna devenea foarte periculos dacă îngheța. O reparație capitală a avut loc în 1995, când lipseau inclusiv părți din balustradă, iar podul a trebuit demontat, scos din râu și refăcut complet. Similare au fost reparațiile din anul 2000, iar apoi, în următorii 11 ani, s-au făcut lucrări de mai mică amploare.

2022. Rută aglomerată

Podul de pontoane a rămas în funcțiune până în anul 2011. Amplasamentul său a fost vizat încă din jumătatea anilor ’70 pentru construirea unui pod permanent, fie rutier, fie pietonal. Intenția a revenit de mai multe ori, atât în anii ’90, cât și după 2000, dar nu a fost implementată din lipsă de bani.

În 2009, municipalitatea a aprobat proiectul noului pod din zonă. Au fost propuse mai multe variante, între care un pod hobanat, cu arc Langer, unul simplu pe piloni, precum și o structură mixtă, piloni și hobanat. S-a optat pentru structura pe doi piloni și grinzi metalice, șantierul demarând în octombrie 2010. Investiția de 11,8 milioane lei la vremea respectivă a fost finalizată în 12 luni și inaugurată de Ziua Orașului, pe 12 octombrie 2011.

Podul are 108 metri lungime, cu două benzi de circulație, una pe sens, trotuare cu piste pentru bicicliști și pasaje pietonale subterane pe fiecare mal. O perioadă, podul a purtat denumirea populară „Sovata”, în 2015 fiind botezat oficial Podul Carol I. În 2011, podul de pontoane a fost dezafectat și pus în conservare pentru a fi folosit în situații de urgență, dar nu a mai fost utilizat deloc de atunci.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!