1979. Comerţ pe sec
Comerţul socialist nu excela nici prin diversitatea, nici prin calitatea mărfurilor oferite. În iunie 1979, ziarul Crişana publica o mică anchetă privind disponibilitatea băuturilor răcoritoare în magazine, dat fiind începutul sezonului estival. Magazinele de stat, singurele existente, erau prost aprovizionate, de exemplu cofetăria Nufărul primind în lunile mai şi iunie răcoritoare doar de două ori.
Similar, cofetăria Intim de pe actualul bulevard Dacia nu primise astfel de produse de o lună. Ceva mai bine stăteau lucrurile în centru, cofetăria Bujorul de pe strada Alecsandri primind băuturi aromate de două ori pe săptămână. Deşi se comandau circa 100.000 de sticle zilnic, producătorii nu puteau onora nici jumătate, din lipsa materiilor prime sau a capacelor metalice.
Astfel de capace erau produse în Valea lui Mihai, dar nu erau conforme cu STAS-ul, instalaţiile de îmbuteliere fiind şi ele uzate moral şi tehnic. Despre diversitatea ofertei nu putea fi vorba, pe piaţă existând citronadă şi Quick-Cola, ambele de slabă calitate, alte sucuri lipsind "din cauze obiective". De altfel, Cola locală era cea mai prezentă, 95% dintre comenzi fiind pentru aceasta.
2021. Este de unde alege
După mai bine de 40 de ani, timp în care comerţul şi obiceiurile de consum s-au transformat radical, oferta de băuturi răcoritoare, precum şi de locuri unde ele pot fi consumate, este mai diversă ca oricând.
Şi azi, calitatea variază de la slabă până la bună şi foarte bună, în funcţie de ingredientele folosite (naturale sau artificiale) şi de procesul de producţie (artizanal sau industrial). Având felurite arome şi culori, ele sunt de găsit, în cantităţi mai mult decât îndestulătoare, atât în magazinele alimentare, cât şi în restaurante, cafenele şi cofetării, amenajate în centrul oraşului şi în cartiere.
Cu precădere în centrul istoric, unde, spre deosebire de anii ’70, sunt mult mai multe spaţii pietonale, răcoritoarele pot fi consumate, în lunile calde, pe terase. Limonade şi sucuri proaspete pot fi savurate, alături de o prăjitură, şi în interiorul cofetăriilor, răcorite de aparatele de aer condiţionat.
Tot în sezonul estival, în parcuri se comercializează variante de fresh-uri şi sucuri în chioşcuri cochete şi prin comerţul ambulant. Mai nou, mici afaceri cu băuturi răcoritoare realizate din ingrediente naturale atrag tot mai mulţi consumatori.