1980. Stradă de legătură

Cartierul orădean Ioşia a apărut la sfârşitul anilor ’20 şi începutul anilor ’30, ca urmare a parcelărilor pe care Primăria le-a făcut după reforma agrară. În perioada interbelică, aici au fost construite sute de case, majoritatea modeste, locuite de familii româneşti. Între cele câteva străzi mai importante, care leagă marginile cartierului, se află şi actuala stradă Barcăului. Dacă înainte de Al Doilea Război Mondial e posibil să nu fi avut o denumire oficială, în anii 1940-1944 a purtat numele scriitorului Keszthely Zoltán.

Numele actual a fost atribuit la începutul perioadei comuniste. Fiindcă strada are o lăţime mare, autorităţile interbelice au construit de-a lungul ei o cale ferată, cu funcţiunea atât de linie industrială, cât şi de tramvai. Ea făcea legătura între Gara de Vest şi platforma industrială Phoebus, devenită ulterior Înfrăţirea, fiind folosită pentru transportarea mărfurilor. Pe acelaşi traseu, cu legătură în strada Decebal, au circulat până prin 1970 şi tramvaie, pe linia E, redenumită 7. Linia a fost în uz până în anii ’90, fiind abandonată după închiderea platformei industriale.

2020. Coridor verde

Capătul vechii linii dinspre şoseaua de centură a mai fost folosit o vreme ca linie de garare, în 1997 şi 2002 aici fiind descărcate tramvaiele aduse din Germania. În timp, de-a lungul liniei au apărut mai multe clădiri improvizate, din cărămidă şi tablă, care în anii 2000 au devenit sedii ale unor firme de colectare a fierului vechi. De fapt, fierul vechi era "vedeta" zonei, căci la finalul anilor ’90 pe la jumătatea străzii fiind depozitate zeci de caroserii de tramvai.

În prezent, metalul şi rugina sunt înlocuite cu iarbă şi spaţii de recreere. La comanda Primăriei, o asociere de firme transformă locul, dezafectat de toate construcţiile, într-un parc cu terenuri de sport pe o suprafaţă de 3,8 hectare. Investiţia costă 7,7 milioane lei şi este finanţată din fonduri europene, iar în final locuitorii zonei se vor bucura de noi spaţii verzi, aparate de fitness în aer liber, inclusiv pentru persoane cu dizabilităţi, aparate de joacă pentru copii, pistă pentru alergat, toalete publice şi wi-fi. Strada Barcăului va avea, de asemenea, şi o pistă pentru biciclişti. Pe ambele laturi se află case, unele la fel de vechi precum strada însăşi.