1906. Vagoane de marfă pe liniile de tramvai
În anul 1882, în Oradea intrau în funcţiune primele linii ferate industriale, care deserveau fabricile vremii, vagoanele de marfă fiind tractate de locomotive cu abur. De pe calea ferată, vagoanele erau trase pe străzi şi apoi împinse până în curţile întreprinderilor. Vechile linii au fost electrificate în 1906, odată cu construirea primelor linii de tramvai, iar apoi extinse.
Cea mai importantă reţea funcţiona în zona Căii Clujului de azi. Ea începea din apropierea gării Oradea Est, mergea pe lângă fosta fabrică de spirt şi drojdie, pe care o deservea, cotea pe strada Dobrogeanu Gherea şi avea punctul terminus în vechiul depou de tramvaie de pe amplasamentul actualei Pieţe Cetate. De acolo porneau alte linii, către fosta piaţă din Parcul 1 Decembrie, respectiv către strada Sucevei.
O altă linie industrială exista pe strada Barcăului, în cartierul Ioşia, deservind vechile manufacturi şi uzina Înfrăţirea. Pentru transportul vagoanelor, pe aceste linii au fost folosite de-a lungul anilor şase locomotive electrice. Trei dintre ele au fost construite în anii 1905-1906, alte două au fost realizate la Oradea în timpul şi după cel de-al Doilea Război Mondial, o alta fiind adusă de la Debrecen.
2016. Locomotive devenite patrimoniu industrial
Căile ferate industriale au fost utilizate până în anii ´90, când zona industrială de pe Calea Clujului şi cea de pe vechea platformă Înfrăţirea au încetat să mai funcţioneze ori şi-au relocat activitatea. De altfel, linia de tramvai de pe Clujului a fost desfiinţată în 1994, odată cu reabilitarea arterei. Doar o linie simplă a mai făcut legătura între calea ferată şi fabrica de spirt şi drojdie până la începutul anilor 2000.
Cât priveşte locomotivele electrice, societatea de transport local mai deţine în prezent trei bucăţi. Au fost folosite până în anul 1994, când ajunseseră la vârstă de nonagenar, după care au fost depozitate în curtea autobazei Salca, unde s-au degradat sub intemperii. O primă locomotivă a intrat în restaurare în anul 2006, în prezent fiind expusă pe un soclu în incinta depoului.
O a doua locomotivă a fost restaurată în 2009, iar în 2011 a fost expusă în intersecţia din vecinătatea Colegiului Emanuil Gojdu. În acelaşi an a fost reabilitată şi a treia locomotivă, păstrată în depoul OTL. Primele două au fost incluse în categoria "patrimoniu industrial", ultima nefiind clasificată, în perspectiva instalării unui nou motor pentru a fi utilizată în scop turistic.