1981. Rapid spre Capitală

Deschisă traficului feroviar în anul 1860, gara din Oradea a fost, întâi, staţie terminus pentru trenurile dinspre Budapesta, iar apoi o oprire importantă pe traseul către Cluj şi Braşov. După mai mult de o sută de ani, zeci de garnituri continuau să oprească în oraş, conform mersului trenurilor valabil pentru vara anului 1981.

Zilnic, câte 40 de trenuri plecau şi soseau din Gara Mare, existând patru categorii: cursă, personal, accelerat şi rapid. Cinci dintre acestea făceau legătura cu Bucureşti, existând şi câte un tren sezonier până în Mangalia, iar un altul până în Ruse, via Chitila. Existau legături bune şi către oraşele vecine. Către Satu Mare mergeau zilnic opt trenuri, din care unul până în Baia Mare. Către Cluj-Napoca mai mergeau, pe lângă trenurile de Bucureşti, încă trei din categoria personal.

Cinci trenuri, personal şi accelerat, legau Oradea de Timişoara, iar către Iaşi exista un accelerat. Un alt tren personal lega oraşul de nodul feroviar Teiuş. Către staţiile din judeţ mergeau mai multe trenuri. În Episcopia Bihor ajungeau garnituri dinspre Bucureşti şi Mangalia, iar în Valea lui Mihai cele de Satu Mare, plus încă două curse. Spre şi dinspre zona Tinca - Vaşcău circulau mai multe trenuri cursă şi personal, atât prin Ceica, cât şi pe la Ciumegiu, iar către Marghita mergea un singur tren.

2021. Rute mai puţine

Gara Mare rămâne şi azi principalul punct feroviar al oraşului. Conform mersului trenurilor valabil în anul curent, din Oradea pleacă zilnic 39 de trenuri, iar 40 sosesc. Tipurile de tren sunt similare celor din anii ’80, dar au alte denumiri: Regio, Regio Express şi Interregio, operate atât de către CFR, cât şi de firme private.

Rutele au rămas şi ele aproximativ aceleaşi, când vorbim de oraşele mari. Totuşi, legătura cu Bucureşti se face acum cu un singur tren de noapte, iar în sezonul cald s-a păstrat trenul către Mangalia. Cea mai circulată rută este către Cluj-Napoca, pe unde merg atât trenurile către Capitală, câte un Interregio de Braşov şi Iaşi, precum şi alte 12 trenuri. Câteva garnituri parcurg traseul doar până în Piatra Craiului, Bratca şi Huedin. Zilnic, câte şase trenuri până în Satu Mare, din care unul merge apoi spre Halmeu, iar altul duce călătorii la Baia Mare.

Din direcţia opusă sosesc, în total, şase trenuri. În plus, între Oradea şi Valea lui Mihai, pe aceeaşi rută, merg zilnic trei trenuri Regio. Legătura cu Arad şi Timişoara este asigurată cu şase trenuri care circulă în toate momentele zilei. Spre deosebire de anii trecuţi, din Oradea nu mai circulă niciun tren către sudul Bihorului, iar ca urmare a restricţiilor din ultimul an, au fost anulate trenurile internaţionale spre şi dinspre Ungaria.