1900. Pentru nevoiaşi

Clădirea cu un etaj de pe strada Mihai Eminescu 28, colţ cu strada Nicolae Iorga, a avut, de-a lungul a 120 de ani, mai multe destinaţii, toate în legătură cu copiii. Proiectat de arhitectul Sztarill Ferenc şi ridicat în anul 1900, imobilul a fost destinat Institutului "Szent László", care îngrijea bătrâni şi copii.

Aflat sub conducerea călugăriţelor Ordinului Sf. Vincenţiu, institutul funcţionase încă din 1887 într-o clădire vecină, care către finalul secolului devenise neîncăpătoare. Având o arhitectură neoclasică, clădirea se remarcă prin arcadele ferestrelor parterului, precum şi prin arcadele, coloanele şi micul fronton aflate deasupra intrării principale.

Conform obişnuinţei, în curtea internatului a fost construită o capelă. Stilul arhitectural este cel gotic, remarcabil prin contraforţi, ancadramentele ferestrelor, rozeta de deasupra intrării şi turnul cu fleşă.

De altfel, capela Szent László a fost prima din oraş cu turn, fiind proiectată tot de Sztarill Ferenc şi terminată puţin timp după sediul Institutului. După naţionalizarea comunistă, clădirea Institutului a devenit sediul Şcolii Generale nr. 9, iar capela a fost închisă şi transformată în depozit, ambele degradându-se în timp.

2021. Se aşteaptă şantierul

După anul 1990, Şcoala nr. 9 a fost botezată "George Coşbuc". Capela a fost golită şi renovată pe exterior şi în interior, fiind resfinţită în 14 decembrie 1991. Înălţimea turnului, inclusiv crucea, este de 27 metri, însă în prezent capela este greu reperabilă din cauza zidului înalt către strada Nicolae Iorga şi a vegetaţiei ce o înconjoară.

În anul 2011, şcoala "George Coşbuc" a fost desfiinţată, prin schimburi de clase aici fondându-se Şcoala Gimnazială "Szacsvay Imre", având acum exclusiv clase cu predare în limba maghiară. În total, aici învaţă 847 de elevi, împărţiţi în 40 de clase, din care, în învăţământul primar, trei pregătitoare şi una Step by Step.

De-a lungul anilor, elevii şcolii au participat, pe lângă cursurile obişnuite, la diverse activităţi extracurriculare, între care Corul Şcolii, Zilele Erasmus, tabere şi excursii, acţiuni literare şi artistice, concerte, activităţi sportive şi asociate proiectului Ştiinţescu al Fundaţiei Comunitare Oradea.

Aflate în stare avansată de degradare, corpurile de clădire ale şcolii au intrat în şantier, Primăria angajând aici lucrări ample de restaurare. Cinci din cele şase corpuri vor fi renovate integral, iar un altul va fi desfiinţat.