1998. Numai tramvaie pragheze

Transportul în comun cu tramvaie a debutat în Oradea pe 25 aprilie 1906, pe atunci existând trei linii care legau actuala Piaţă Unirii de Gara mare, de gara Velenţa, de Calea Aradului şi de grădina Rhedey, azi Parcul Bălcescu.

De atunci, reţeaua s-a extins, ajungând în noi cartiere, capacitatea de transport a crescut, iar vehiculele au tot fost înlocuite. La începutul anilor 1990, în oraş circulau câteva zeci de tramvaie cu remorcă produse de Electrometal Timişoara, plus câteva articulate furnizate de URAC Bucureşti. Având avantajul capacităţii mari de transport, aceste vehicule se uzau foarte repede din cauza calităţii slabe şi a infrastructurii învechite pe care circulau.

În 1994, în oraş au fost aduse primele tramvaie Tatra cu remorcă, produse în Praga şi procurate la mâna a doua din Germania. Fiind mult mai fiabile şi mai silenţioase decât vehiculele existente, dar şi mai calde iarna, celor zece garnituri li s-au mai adăugat alte câteva zeci până în 1997, ca să înlocuiască tramvaiele existente înainte. În toamna şi iarna anului 1997, flota a fost completată cu peste 30 de tramvaie Tatra articulate, fiind şi momentul din care tramvaiele rămase în circulaţie înainte de 1994 au fost casate.

2021. Pe fonduri europene

După înlocuirea completă a flotei de tramvaie între anii 1994 şi 1997 au avut loc şi alte procese asemănătoare, dar parţiale, cum a fost procurarea celor zece Siemens în 2008-2009.

De câţiva ani, transportul cu tramvaie trece printr-o nouă înlocuire aproape integrală a flotei. În 2017, Primăria a decis să achiziţioneze un nou lot de tramvaie la mâna a doua, care au circulat în Berlin, fiind vorba de modelul articulat Tatra deja existent în oraş, dar într-o variantă modernizată.

Cele 30 de vehicule au fost puse în circulaţie de la finalul aceluiaşi an şi până în vara lui 2018, înlocuind o parte a garniturilor uzate şi care circulau deja pe liniile urbei de 20 de ani. Reuşind să obţină finanţare din fonduri europene, în primăvara anului 2018 autoritatea locală a lansat licitaţia pentru achiziţionarea a zece tramvaie noi, cu posibilitatea extinderii lotului la 20.

Ofertant unic a fost Astra Arad, primele patru tramvaie intrând în circulaţie în vara anului 2020. Furnizarea celor 20 de vehicule este prevăzută să se încheie în vara lui 2021. În paralel, OTL a scos din circulaţie cea mai mare parte a tramvaielor cu remorcă, din cele peste 40 existente doar cinci rămânând active. Astfel, în patru ani, aproape întreaga flotă de tramvaie a fost înlocuită.