Orice problemă e o provocare, iar cine îi găsește soluția își asigură succesul. Aceasta este, simplu spus, filozofia unei firme din Oradea înființate de un inginer plecat după Revoluția din 1989 în Germania, dar repatriat în orașul natal.

BIHOREANUL vă arată cum a dezvoltat compania Allengra un dispozitiv ultrasonic pentru măsurarea fluxului de carburanți în motoarele termice, fapt ce i-a adus un contract cu Federația Internațională de Automobilism pentru Formula 1, dar și cu World Superbike Championship, ceea ce a stârnit și interesul unor companii din transporturile rutiere, aeriene și navale.

„Așa cum Clujul are IT-ul, Oradea are șansa dezvoltării prin inginerie”, consideră cel care a avut ideea dispozitivului inovator, ce nu mai permite constructorilor din F1 să „ciolească”.

De la o știre 

Cu o lună înainte ca pandemia să oprească lumea în loc, în februarie 2020, într-o zi de sâmbătă, tânărul Niels Junker (foto) citea pe smartphone o știre pe un site dedicat pasionaților de F1: „FIA (n.r. - Federația Internațională de Automobilism) răspunde zvonurilor persistente despre un posibil truc al motorului Ferrari și a lansat o licitație pentru un debitmetru de combustibil”.

Născut la Oradea în 1993, Niels a crescut în Germania, unde mama și tatăl său, Raul Junker, inginer electronist, plecaseră după Revoluția din 1989. Întâi a revenit acesta, iar în 2005 a lansat firma Allengra, specializată în producția de dispozitive de măsurare a fluidelor pentru echipamente din diverse domenii, de la sisteme de încălzire până la aparate de cafea. 

„Amândoi urmăream cursele de Formula 1, tata din vremea lui Ayrton Senna, eu eram fan Michael Schumacher. Când eram mic, visam să fiu și eu «acolo», în F1”, povestește BIHOREANULUI tânărul Niels, IT-ist și director comercial al firmei.

„După ce am văzut știrea, am intrat pe site-ul FIA și am aflat că, într-adevăr, se scotea la licitație dezvoltarea unui dispozitiv care să măsoare fluxurile de benzină în motoarele monoposturilor. Mașinile din F1 trebuie să respecte o limită a consumului de combustibil, așa încât piloții să aibă șanse echilibrate, dar aveau debitmetre despre care se spunea că au fost „fentate” de Ferrari, ca să consume mai multă benzină și, implicit, să aibă mai multă putere. FIA avea această bănuială din 2019, iar în 2020 căuta o soluție”, spune Niels.

De la idee...

Tânărul și-a sunat tatăl cu o propunere îndrăzneață. „Știam că senzorii din F1 aveau debitmetre care măsurau fluxul de combustibil cu o frecvență de 2 kiloherți, deci de 2.000 de ori pe secundă. Problema era că pompa de benzină putea fi sincronizată cu debitmetrul ținând cont de această frecvență, așa încât să introducă mai mult combustibil între aceste puncte de măsurare. I-am zis tatălui meu «Hai să găsim noi soluția!». La început a fost sceptic, a zis că alții sunt sigur mai buni. Am insistat până a promis că se mai gândește. Luni dimineață, a adunat echipa și a anunțat că o să dezvoltăm un debitmetru pentru F1”, își amintește Niels.

În scurt timp, firma orădeană a transmis FIA că intenționează să participe la licitație. „Inițial am primit un mesaj că licitația se amână din cauza pandemiei. Nu se știa când vor mai fi curse. După trei ore, însă, am primit un alt e-mail, că FIA era interesată și dorea să-i expunem conceptul”.

Inginerii Allengra au dezvoltat treptat soluția inovatoare. „Am elaborat, întâi doar teoretic, conceptul unui debitmetru ultrasonic cu frecvențe variabile, care să măsoare, de exemplu, și la 3,9 kiloherți, și la 4,1 kiloherți, cu două tuburi. Un tub măsoară cu niște frecvențe și transmite datele la calculatorul mașinii, celălalt la staff-ul FIA. Așa nu mai poate să «ciolească» nimeni. Cine ar încerca să trișeze ar fi descalificat”, descrie Niels principiul de funcționare a debitmetrului Allengra, care se montează între pompa de benzină și injectoare.

... la produs 

Primele versiuni ale noului debitmetru cu senzor ultrasonic, care nu mai poate fi „păcălit”, au fost gata la finele aceluiași an 2020, iar anul următor au început testări la fabrica Mercedes pentru motoare de Formula 1 din Brixworth. Dispozitivul a fost perfecționat, iar în 2024, când FIA a reluat licitația, Allengra s-a înscris în competiție. Și a câștigat. 

„Am făcut teste, bineînțeles, și pe mașinile de F1. Specialiștii noștri au mers pe circuitul de la Abu Dhabi, unde dispozitivele au fost testate pe patru mașini - Williams, McLaren, Mercedes și Sauber – viitoarea echipă Audi F1. În urma rezultatelor, FIA a semnat contractul cu noi pentru o perioadă de patru ani, din 2026 până în 2030”, a declarat BIHOREANULUI fondatorul și directorul general al Allengra, Raul Junker (foto).

Mai mult, probele au fost atât de lămuritoare încât Allengra a fost contractată și de World Superbike Championship, pentru ca debitmetrele să fie montate și pe motoarele din campionatul mondial al super-motocicletelor (foto), încă de anul trecut.

„Nu e chiar cea mai rea reclamă”

Valoarea contractelor nu poate fi făcută publică, dar costul unui debitmetru este, spune Niels, sub 2.000 euro, la care se adaugă și servicii aferente, cu alte costuri. „Nu aș spune că ne îmbogățim, dar sunt o carte de vizită pentru prestigiul nostru. A furniza soluții hi-tech pentru Formula 1 nu e chiar cea mai rea reclamă...”, spune Niels. 

De altfel, reputația dobândită de firma orădeană a atras deja și interesul altor companii mari. „Ne-a contactat deja cel mai mare fabricant de camioane din Germania - încă nu am voie să-i divulg numele -, care e interesat să aibă soluția noastră pe el. Ne-au căutat și companii din aviație, și din transporturile navale. Sincer, nu mă așteptam ca publicitatea făcută prin contractul cu FIA să aibă efecte atât de rapide și de concrete”, mărturisește tânărul antreprenor.

A reacționat inclusiv compania locală de transport public din Oradea. „Avem, este adevărat că la început, un proiect cu OTL, ca să punem astfel de dispozitive pe autobuzele din flota sa. Între altele, obiectivul este să monitorizăm cât de eficient conduce un șofer, pentru că apoi poate fi schimbat stilul de șofat așa încât să fie mai economic”, explică inginerul. 

Oradea pe hartă

Performanța orădenilor de la Allengra este cu atât mai remarcabilă cu cât de anul viitor motoarele din F1 vor folosi numai așa numitul „combustibil sustenabil”, obținut nu prin metodele clasice de forare și rafinare, ci din deșeuri, prin procese chimice extrem de complexe, cu tehnologii sofisticate dezvoltate de companii precum Shell, Total Energies ori OMV.

„Fiecare producător ne trimite la Oradea probe de benzină pentru a calibra senzorii pe acești combustibili, din arderea cărora nu mai rezultă emisii de CO2. Avem contracte de confidențialitate cu toți, pentru siguranța probelor și nedivulgarea secretelor”, spune Niels, cu mândria că firma se află pe o hartă mondială a inovațiilor.

De altfel, afirmă tânărul, Allengra își are concentrată în Oradea întreaga echipă de ingineri și de muncitori, în Germania, la München, existând doar un birou de vânzări: „Tata a revenit în Oradea fiindcă a considerat că în România oamenii sunt mai creativi și lucrează mai bine, de aceea a pus aici toată dezvoltarea”.


DE LA F1 LA SUPERBIKE. Testele făcute anul trecut pe mașinile Williams, McLaren, Mercedes și Sauber, pe circuitul F1 din Abu Dhabi, au fost atât de convingătoare încât debitmetrele firmei conduse de Raul și Niels Junker (foto) echipează de atunci și motocicletele din World Superbike Championship

„Să avem mai multă încredere în noi”

Plecat din țară pe când avea doar 2 ani, Niels vorbește la perfecție româna, fiindcă venea des în vizită, iar apoi a și ajuns să trăiască în Oradea. Despre români, în rândul cărora a ajuns să se includă, tânărul crede că prea mulți sunt fataliști, resemnați și frustrați, ceea ce este total greșit. „Ar trebui să avem mai multă încredere în noi, în puterea noastră de a ne adapta, de a inova, de a înnoi. Noi, românii, avem un mare potențial”, spune Niels.

Specializat în IT, el e convins că Oradea se va dezvolta datorită ingineriei. „Pentru IT îți ajung calculatoare și softuri, pentru inginerie investițiile sunt mai mari, ai nevoie de echipamente. Dar, așa cum Clujul a reușit cu IT-ul, Oradea are o șansă extraordinară cu ingineria. Realizarea Parcului Științific și Tehnologic, unde cei interesați au la dispoziție echipamente moderne, este o chestiune uriașă, mai ales pentru studenți și inginerii tineri. Eu mă simt foarte norocos pentru această posibilitate, și sper că și alții vor folosi aceste facilități. Avem o creativitate mare, trebuie doar să avem curaj, să ne mișcăm, s-o punem la treabă...”. 

Un optimism care îi poate inspira și pe alții, de vreme ce, iată, deja a dus la succes. 


DINTR-UN „GARAJ”
De la încălzire și espresoare...

Înființată de inginerul electronist Raul Junker în 2005, firma orădeană Allengra s-a lansat în businessul mare în 2012, când într-un mic service auto de la marginea orașului a început să asambleze componente high-tech pentru centrale de gaz produse de compania germană Viessman. 

Cu timpul, Allengra a conceput și fabricat senzori și echipamente din cele mai diverse domenii, de la pompe de căldură și automate de cafea profesionale până la echipamente de curățare și din industria chimică.

În prezent, Allengra funcționează într-un sediu modern din strada Nojoridului, cu 80 de angajați, iar în 2023, anul pentru care sunt disponibile cele mai recente date financiare, a avut o cifră de afaceri de 28 milioane lei, cu un profit net de 5,67 milioane lei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!