Fie ca Sfintele Sărbători de Paşti să vă aducă linişte! În săptămânile viitoare străzile Oradiei vor cunoaşte din nou ambuteiaje, din zona centrală până în cartiere. Motivul? Se fac noi şi ample lucrări edilitare

„Deciziile cu privire la restricţionarea sau devierea traficului vor fi luate în cadrul Comisiei pentru circulaţie, cu consultarea Poliţiei Rutiere, şi vor fi anunţate cetăţenilor din timp”, promite viceprimarul Florin Birta.

Se „dezgheaţă” constructorii!

Întâi a fost gerul de martie, apoi au lovit ploile, pe urmă au venit sărbătorile de Paşti. Sezonul rece le-a dat bătăi de cap constructorilor, care au amânat deschiderea şantierelor pentru aprilie. Primele lucrări de amploare vor demara săptămâna aceasta. Compania de Apă Oradea are de relocat canalizarea de la intersecţia pârâului Peţa cu strada Universităţii, ca să facă loc constructorilor care urmează să ridice un pod nou.

„Relocarea conductelor se va face prin foraj pe sub pârâu şi va dura cam două săptămâni”, spune viceprimarul Florin Birta. Lucrările se vor desfăşura sub trafic, cu restricţionarea circulaţiei pe pod pe câte un sens de mers, în funcţie de necesităţile şantierului. Apoi va începe adevărata bătaie de cap...

Evitaţi strada Universităţii!

Imediat după relocarea conductelor, Drumuri Bihor va trece la demolarea podului. „În următoarele două săptămâni finalizăm documentaţiile, pentru ca din clipa în care se dă ordinul de începere a lucrărilor de demolare şi până la finalizarea noului pod să nu existe niciun fel de opriri, cu excepţia celor impuse de timpii tehnologici pentru întărirea betonului”, spune directorul societăţii, Dorel Crăciun (foto).

Constructorul şi-a asumat finalizarea lucrărilor în termen de numai 4 luni. „Încercăm să terminăm lucrările pe perioada vacanţei, ca să nu deranjăm traficul după reluarea cursurilor”, spune Crăciun. Pe durata lucrărilor, legătura spre cimitir şi cu cartierele Ceyrat şi Europa se va face pe rute ocolitoare, prin străzile Ronald Reagan şi Traian Blajovici, precum şi prin şoseaua de centură. Arteră care la rândul ei va fi intens solicitată...

Drum peste câmp

Primele efecte ale deschiderii şantierelor se vor vedea în sensul giratoriu din intersecţia străzii Cazaban cu Densuşianu, pe Centură, unde vor intra în lucru utilajele pentru construirea unui nou drum de legătură cu comuna Sântandrei. „Imediat după Paşti vom preda proiectul spre aprobare, după care vom începe cât mai repede lucrul, ca să nu intrăm cu şantierul în anotimpul rece”, spune directorul Drumuri Bihor, care a câştigat şi această licitaţie.

Investiţia în valoare de 6,8 milioane lei vizează construirea a 3,5 kilometri de şosea cu două benzi, pistă pentru biciclişti şi un pod peste vechiul şanţ anticar. „Vom ataca lucrarea din ambele părţi, în paralel cu podul. Acesta ne va ajuta mult, pentru că vom putea alimenta şantierul cu materiale din staţia de betoane şi asfalt de la Palota, fără să mai scoatem camioanele pe centură”, arată Crăciun.

Lucrarea trebuie încheiată în 10 luni, dar constructorul speră să termine în 8: „Ţinta noastră este ca de 1 Decembrie acest drum să fie dat în folosinţă. Aşa, contribuim şi noi la Centenar, şi evităm intrarea cu şantierul în anotimpul rece”.

Piaţă în lucru

Acesta nu va fi, însă, singurul punct de lucru de pe şoseaua de centură. Până la demararea lucrărilor de construire a celor două pasaje care vor supratraversa sensul giratoriu din intersecţia Ogorului - Universităţii, lucrare de 7,7 milioane euro pentru care s-au înscris la licitaţie 6 firme, municipalitatea are de mutat Piaţa Obor peste drum de Cartierul Europa. „Am început lucrările în martie, dar din cauza vremii ploioase nu am avansat mult. În prezent se lucrează la regularizarea canalului din lateralul pieţei, care va fi supratraversat de trei podeţe, şi la nivelarea platoului”, spune directorul tehnic al firmei Selina, Ovidiu Bălan.

Potrivit acestuia, piaţa - cu platformă betonată, alei pietonale, chioşcuri alimentare, corpuri administrative şi împrejmuire - va trebui dată în folosinţă înainte de sfârşitul lunii iulie, pentru a elibera amplasamentul dintre Universitate şi Auchan, unde urmează să fie construită arena sportivă cu 5.000 de locuri.

Subcontractor al firmei Erbaşu la amenajarea viitoarei săli polivalente, în care vor fi investite 59,6 milioane lei, constructorul orădean e cât se poate de conştient de necesitatea urgentării lucrărilor. „Acum se lucrează la proiectarea arenei. Ordinul de începere a lucrărilor va fi dat pe 31 iulie, cel târziu sfârşitul lunii august”, apreciază Bălan.

Centrul sub asediu

Odată cu încălzirea vremii, şi în centrul oraşului va fi un mare şantier. Pe lângă lucrările de la Podul Centenarului (9,6 milioane lei), care va intra săptămâna aceasta în stadiul construirii efective, cele de amenajare a malului stâng al Crişului Repede (25 milioane lei) şi pietonalizarea străzii Vasile Alecsandri (4,1 milioane lei), unde săptămâna aceasta va începe pietruirea ultimei porţiuni, vor fi deschise şi alte puncte de lucru.

„Vara aceasta vor începe lucrările pentru reabilitarea Pieţei Ferdinand, aflată în licitaţie, dar şi cele pentru reamenajarea străzilor Aurel Lazăr, Nicolae Grigorescu şi Libertăţii, care vor deveni pietonale”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Tot în vară va începe reamenajarea arhitecturală a malului stâng al Crişului prin refacerea balustradei şi realizarea unei promenade de-a lungul râului, cu ponton şi trecere pe sub podul Sf. Ladislau.

Lucrări în cartiere

În ce priveşte cartierele, pe luna viitoare sunt programate să înceapă lucrările de prelungire a drumului expres, de la baza serpentinelor ce duc spre Paleu până la sensul giratoriu de lângă Real II. Acestea se vor desfăşura în paralel cu reabilitarea Căii Bihorului de la Podul Teodor Neş până în strada Ion Bogdan. La fel, săptămânile viitoare constructorii vor începe şi modernizarea străzilor Lăcrămioarelor şi Caraiman din Rogerius.

În paralel, societatea Termoficare are planificate lucrări de 27 milioane euro pentru înlocuirea a 20 kilometri de reţea magistrală şi modernizarea a 45 de puncte termice, pe malul stâng al Crişului, prin Velenţa şi Nufărul, până în Sînmartin. Data de începere a lucrărilor nu a fost fixată încă, pentru a nu da tot oraşul peste cap dintr-o dată...

Blocate în licitaţii

De altfel, numărul şantierelor deschise în această primăvară ar fi fost mai mare dacă unele proiecte nu s-ar fi blocat în faza de licitaţie. Spre exemplu, prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului până în Cantermir, de-a lungul Peţei, a fost amânată de contestaţia depusă de unul dintre participanţii la competiţie. „Lucrările vor începe cel mai probabil la sfârşitul verii cu reamenajarea nodului de linii din intersecţia Decebal - Aradului”, spune viceprimarul Mălan.

Tot din cauza unei contestaţii a fost amânată şi semnarea contractului pentru construirea drumului spre Oşorhei prin Podgoria. Şoferii prinşi în ambuteiajele din centrul comunei trebuie să mai aibă în continuare răbdare, ca de altfel toţi orădenii...


VREMEA RESTANŢELOR

Reabilitarea dealului Ciuperca, amânată

Lista lucrărilor din Oradea este completată şi cu restanţe. „În circa trei săptămâni, dacă vremea permite, vom finaliza tronsonul de 660 metri al drumului expres care trece pe terenul CFR”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Constructorii au aşezat deja stratul suport al drumului şi bordurile, aşa că mai au doar de făcut asfaltarea, marcarea şi o împrejmuire cu gard.

În schimb, lucrările pentru reabilitarea dealului Ciuperca după alunecările de teren din 2016 nu au nici acum un termen de finalizare. „Vom recepţiona proiectul tehnic şi vom cere Consiliului Local să aprobe indicatorii tehnico-economici ai investiţiei. Abia apoi vom şti cât vor dura şi vor costa lucrările”, zice edilul.