Oradea şi-a stabilit noile strategii pe baza cărora vrea să atragă fonduri europene în perioada 2021 - 2027.

Trei documente strategice

Consiliul Local a aprobat cu unanimitate de voturi şi fără comentarii Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) şi Planul de Acţiuni pentru Energie Durabilă şi Climă (PAEDC), care vor sta la baza viitoarelor proiecte cu finanţare comunitară.

Potrivit unui comunicat al Primăriei, cele trei documente strategice creionate de asocierea firmelor FIP Consulting şi Romactiv Business pentru suma de 678.000 lei au fost supuse dezbaterii publice începând din vara anului trecut. Elaborarea acestor lucrări a fost finanţată în proporţie de 98% din fonduri europene prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă, diferenţa de 2% fiind acoperită de la bugetul local.

783 de proiecte

Concret, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) cuprinde toate proiectele pe care Oradea şi localităţile din Zona Metropolitană Oradea (ZMO) intenţionează să le finanţeze din fonduri europene în viitorul ciclu de bugetare comunitară 2021 – 2027.

"Elaborarea strategiei reprezintă condiţia principală şi cadrul pentru selectarea la finanţare a proiectelor de investiţii, măsurile prevăzute în aceasta fiind implementate prin dezvoltarea unor proiecte care se vor realiza fie din bugetul local, fie prin atragerea de fonduri nerambursabile", se menţionează în proiectul de Hotărâre de Consiliu Local.

Documentul cuprinde nu mai puţin de 738 de proiecte aflate în planurile de dezvoltare ale municipalităţii orădene şi ale localităţilor din ZMO, al căror buget estimativ se ridică la suma de 4,8 miliarde euro.

Dintre acestea, lista de priorităţi a municipiului Oradea numără 400 de proiecte cu o valoare de 1,8 miliarde euro. Aceasta este deschisă, cu cel mai mare punctaj, de lucrări de regenerare urbană şi de reamenajare a spaţiilor verzi din Parcul Libertăţii, 22 Decembrie, IC Brătianu şi şanţul Cetăţii.

În ordinea priorităților, acestea sunt urmate de o nouă etapă de refacere a zidurilor fortificaţiei, achiziţia a 60 de autobuze cât mai puţin poluante pentru OTL şi amenajarea unei piste pentru biciclete în strada Traian Blajovici.

Un trafic mai aerisit

La rândul său, după cum îi spune şi numele, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a Oradiei vizează printre altele redesenarea traficului în oraş în sensul decongestionării acestuia, reducerii poluării şi îmbunătăţirii calităţii vieţii orădenilor.

Proiectele cuprinse în PMUD au ca scop, printre altele, dezvoltarea transportului în comun prin achiziţia de tramvaie şi autobuze, construirea de linii de tramvai şi modernizarea depoului, creşterea mobilităţii rutiere (pasaje subterane în Bulevardul Magheru, Piaţa Bucureşti, strada Tudor Vladimirescu şi un pasaj suprateran peste şoseaua de centură şi liniile de tren în continuarea străzii Meşteşugarilor) ori construirea unor poduri şi pasarele pietonale peste Crişul Repede (în zona Hilton respectiv în zona insuliţei dintre străzile Sovata şi Splaiul Crişanei).

Documentul mai prevede transformarea în spaţii pietonale a unor zone precum spaţiul de deasupra parcării subterane din Piaţa Independenţei, strada Episcop Mihai Pavel, Parcul Traian şi altele.

Planuri de reducere a poluării

Cel de-al treilea document strategic al oraşului, Planul de Acţiuni pentru Energie Durabilă şi Climă are ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi încetinirea efectelor schimbărilor climatice.

Astfel, în domeniul eficienţei energetice, PAED prevede reabilitarea termică a peste 200 de imobile reprezentând blocuri de locuinţe, şcoli şi grădiniţe, valorificarea energiei geotermale de sub oraş şi crearea de parcuri fotovoltaice.

Apoi, în domeniul sănătăţii este nominalizat printre altele proiectul viitorului spital de boli infecţioase din strada Vlădeasa (128 milioane euro), în cel al educaţiei este menţionată reabilitarea clădirii Colegiului Naţional Mihai Eminescu şi construirea unei şcoli noi în cartierul Nufărul, iar în domeniul îmbunătăţii infrastructurii de afaceri este prevăzută amenajarea terminalului intermodal din zona gării Episcopia.

Documentul mai enumeră proiecte în domenii precum: smart-city (dezvoltarea unui sistem unic de supraveghere video în Oradea, crearea unui sistem de interoperabilitate a unităţilor sanitare publice din oraş, îmbunătăţirea infrastructurii IT a şcolilor), turism (amenajarea grădinii termale Ioşia, reabilitarea interiorului fostului cinematograf Libertatea) şi spaţii verzi (modernizarea parcurilor 1 Decembrie, Petofi, Cetate şi realizarea grădinii urbane Nufărul).