Preţurile tot mai ridicate din benzinării îi fac şi pe bihoreni să aleagă vehicule electrice. În judeţ sunt înmatriculate 393 de autoturisme electrice, dintre care aproape jumătate achiziţionate în acest an. Principala problemă de care se lovesc, însă, şoferii de electrice este infrastructura de încărcare. În Oradea sunt încă puţine staţii de alimentare, iar în judeţ deloc! 

Spring prinde demaraj

Datele Ministerului Afacerilor Interne privind maşinile înmatriculate în Bihor arată că, la finalul anului trecut, în judeţ erau înregistrate 223.325 de autoturisme, din care mai mult de jumătate (122.552) alimentate cu motorină, 98.497 pe benzină, 1.327 hibrid, iar 249 alimentate de energie electrică.

În anul 2022, electricele s-au înmulţit în Bihor, astfel că 144 de autoturisme noi au fost înmatriculate până acum. Un imbold l-a dat Ministerul Mediului, care a oferit o primă de 10.000 euro la achiziţia fiecărei maşini electrice. 

Cea mai cumpărată maşină electrică de către bihoreni este Dacia Spring, recomandată pentru şoferii de oraş. Conform catalogului Dacia, bateria maşinii are o autonomie de până la 314 km în oraş şi 230 km la consumul "mixt", şi poate fi încărcată acasă, la o priză standard, cu un cablu special, sau la staţiile publice, în mai puţin de o oră, după cum se laudă producătorul. Preţul unei Dacii Spring începe de la 21.800 euro, ceea ce explică şi numărul tot mai mare al acestor vehicule pe şosele. Numai în acest an, în Bihor s-au înmatriculat 78 de Dacii electrice!

Totodată, la finalul anului trecut, în judeţ erau înmatriculate 8 maşini Tesla, iar anul acesta alte 7 au primit numere de Bihor.

Infrastructură deficitară

Printre orădenii care au o maşină electrică se numără şi Călin, proprietarul unei Skode pe care a cumpărat-o în urmă cu aproape un an. "Voiam o maşină nouă, că eram sătul de service-uri. A contat bonusul oferit de stat în alegerea mea", zice orădeanul. 

A făcut deja aproape 20.000 de kilometri cu autoturismul electric, inclusiv o călătorie până la Marea Neagră şi alte două în Austria, şi estimează că a alimentat cu energie în valoare de circa 1.000 lei. Autonomia bateriei este de 300 de kilometri, iar într-o oră maşina se încarcă "full", la o staţie rapidă. Dacă ar opta pentru încărcătoare lente, ar trebui să aştepte 8 ore.

Pentru că locuieşte la bloc, orădeanul depinde de staţiile publice de încărcare. "Şi aici cam încep problemele proprietarilor de electrice", zice el. Oradea are 22 de staţii montate de Primărie, dintre care 6 în parcări supra şi subterane (Independenţei, Bariţiu şi Braşovului) şi 16 printr-un program finanţat de Administraţia Fondului de Mediu. 

Stație de încărcare pentru mașini electrice

Problema este că cea mai mare parte din ele nu funcţionează. "Staţiile de încărcare din parcarea de pe Independenţei sunt defecte de câteva luni, iar multe din staţiile din oraş nu merg", spune Călin. Printre staţiile nefuncţionale se numără cele de pe Bulevardul Dacia, de la aquaparkul Nymphaea ori din curtea Primăriei.

În curând

Mihai JurcaDemarat în urmă cu un an, proiectul de amplasare a celor 16 staţii electrice nu este încă finalizat, explică city-managerul Oradiei, Mihai Jurca (foto), şi de aceea nu toate încărcătoarele sunt disponibile. "În a doua jumătate a lunii septembrie, proiectul va fi încheiat, cu toate procedurile administrative, şi staţiile vor fi funcţionale", promite Jurca. 

Cât despre încărcătoarele din parcarea de pe Independenţei, city-managerul spune că au fost vandalizate, iar municipalitatea aşteaptă de săptămâni bune piesele de schimb, din China. 

Funcţionarea staţiilor a fost îngreunată şi de implementarea unui sistem de plată. Iniţial, Primăria a vrut să ofere încărcările gratuit, iar şoferii ar fi trebuit astfel să plătească doar taxa de parcare aferentă. "Curtea de Conturi a decis că acest lucru nu este posibil, aşa că Primăria taxează costul energiei electrice", zice Jurca. Zece minute de încărcare rapidă costă 18 lei, ceea ce face ca un "plin" să coste undeva la 100 lei, bani la care se adaugă taxa de parcare. 

Teoria şi practica

Când toate staţiile de încărcare vor fi funcţionale, s-ar putea totuşi să se dovedească insuficiente pentru cele 400 de maşini electrice deja existente. În plus, dacă se menţine trendul, şoferii vor ajunge să stea la coadă ca să îşi încarce bateriile, iar municipalitatea nu pare să aibă încă o strategie pentru ce va urma. 

"Ştim că sunt tot mai multe vehicule electrice şi căutăm soluţii pentru extinderea numărului de staţii. Chiar şi aşa, trebuie să recunoaştem că Oradea este unul din oraşele din ţară cu cea mai bună infrastructură de încărcare", zice Jurca. Teoria ca teoria, practica ne mânâncă...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!