Oradea are pasaje rutiere subterane și palate cu fațade reabilitate, care iau ochiul, pregătește asigurarea necesarului energetic al școlilor cu panouri fotovoltaice și amenajarea unui CET pe hidrogen, planuri care ridică ambițiile orașului la cer. Între timp, însă, pe pământ, aproape tot a patra stradă e neasfaltată și cu gropi.

„Drumul este sub orice critică! Azi am fost la un pas să-mi sparg baia de ulei de la mașină! Este inadmisibil să circuli în așa hal în Oradea! Doar promisiuni peste promisiuni!”, reclama un șofer vinerea trecută, prin aplicația Oradea City Report, legat de starea deplorabilă a străzii Ciheiului. Iar sesizările se țin lanț...

„Doar impozite doriți!”

De la începutul anului 2024, orădenii reclamă aproape zilnic pe Oradea City Report starea drumurilor. Alternanțele de îngheț și dezgheț, plus ploile, au făcut ca arterele să se umple de gropi. Cel mai rău s-au stricat drumurile neasfaltate, acoperite cu pământ și piatră spartă. Lipsite de un strat de fundare care să le dea stabilitate și de sisteme de canalizare care să preia apele, s-au umplut de bălți. 

„Dacă plătim impozite mari, de ce nu avem condiții: asfalt, apă, canal, iluminat stradal? Doar impozite doriți!”, reclamă un orădean din strada Vega, din zona Căii Sântandreiului. „Strada Apateului este plină de gropi și abia se poate circula. Vă rog să luați măsuri!”, cere un orădean din strada din cartierul Grigorescu. „Strada Lascăr Catargiu necesită reparații”, scrie un altul, din Podgoria. 

Oamenii se plâng, de asemenea, de starea străzilor Ciheiului, Dejului, Ovidiu Cotruș, Piatra Craiului, Răsăritului ori Sofiei, toate acoperite doar cu pământ...

Începând din centru 

Conform evidențelor municipalității, la sfârșitul anului trecut, Oradea avea 935 de străzi, dintre care 724 modernizate și 211 neasfaltate, adică aproape un sfert din total. Ani de zile ritmul asfaltărilor a fost redus, la 10 străzi sau mai puține anual, direct proporțional cu bugetele alocate.

Primarul Florin Birta (foto) recunoaște că oamenii au de ce să fie supărați. „Intenția noastră este ca toate străzile să fie modernizate. Strategia Primăriei a fost de a asfalta întâi zona centrală și cartierele de blocuri, după care s-a lucrat în cartierele vechi, cum sunt Podgoria și Episcopia, pentru a asfalta apoi străzi din cartierele Grigorescu, Tineretului și Veteranilor”, explică Birta.

Edilul spune că a accelerat ritmul lucrărilor. „Anul trecut au fost reabilitate cam 100 de străzi. Printre acestea au fost 51 de străzi nemodernizate, care s-au asfaltat total sau în parte, cel mai mare număr de după căderea comunismului”, a spus Birta.

Cap la cap, în 2023 au fost asfaltate integral 35 de străzi în diferite cartiere. O performanță!

Plan: 50 de străzi asfaltate pe an

Proiectul de buget pentru 2024, încă în dezbatere, vizează modernizarea a 146 străzi. „Dintre acestea, pentru jumătate dintre amplasamente vor fi realizate doar documentațiile tehnice, pe o parte se vor face înlocuiri de rețele, dar tot vom avea cam 50 de străzi reabilitate efectiv”, promite primarul.

Calculele sunt simple. „Estimez un ritm de asfaltare de 40 - 50 străzi pe an. Dacă se va menține acest trend, în cel mult 5 ani nu va mai exista stradă neasfaltată în Oradea”, zice Birta.

Termenul e strâns, pentru că an de an se înființează străzi noi. Potrivit evidențelor Primăriei, în perioada 2019 - 2023 au apărut prin dezvoltări imobiliare 54 de drumuri publice noi, dintre care 9 străzi numai în ultimul an. Care și ele se vor cere asfaltate...

Cu trei ani de programare... 

Procesul modernizării unei străzi este lung, iar turnarea asfaltului, singurul care se vede, este doar ultima fază. „Ca să asfaltezi o stradă trebuie să fie deja absolut toate rețelele trase”, explică directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto).

Astfel, înainte de a comanda studiul de fezabilitate pentru reabilitarea unei străzi, document premergător licitării lucrărilor, municipalitatea anunță toți proprietarii de rețele - de la apă și căldură la gaz și internet - să le repare înainte ca artera să fie asfaltată. „Anunțăm rețeliștii cu 2-3 ani înainte ca o stradă să intre în lucru, pentru că, dacă nu își rezolvă problemele, ne amână asfaltarea cu încă un an”, zice Marchiș.

Reprezentanții municipalității și cei ai Companiei de Apă Oradea și Termoficare negociază de două săptămâni planul de investiții pentru anul acesta. Scopul e să nu se încurce reciproc, așa cum s-a întâmplat cu ocazia modernizării străzilor din zona Horea, de la Bacăului la Vaida Voivod, care au rămas sparte iarna trecută pentru ca operatorul de apă să poată introduce în primăvară și canalizarea. 

... și doi ani „întârziere” 

Chiar și așa, cu toate negocierile, ritmul de asfaltare impus de municipalitate depășește posibilitățile de execuție ale societăților subordonate. „În momentul de față CAO este în urmă cu lucrările la rețele cu circa doi ani față de necesarul cerut de Primărie. Este un decalaj mai vechi pe care trebuie să îl recuperăm”, recunoaște directorul Companiei, Lucian Chindlea (foto).

Societatea se confruntă cu un volum prea mare de lucrări, pe fondul șantierelor din oraș, pentru a face și înlocuiri de rețele care nu au fost avariate. „Toate investițiile orașului se lovesc de infrastructura CAO. Pentru anul acesta, de exemplu, avem de deviat rețelele de la viitorul pasaj pe sub Bulevardul Decebal, de la viitorul pasaj din fața Magazinului Crișul, de dublat capacitatea de preluare a apelor pluviale din strada Louis Pasteur, pentru a nu crea probleme în aval, și multe altele”, spune Chindlea. 

Ca să facă față lucrărilor, CAO își va înființa propriul compartiment de construcții. „Vom muta cei mai buni muncitori de pe avarii la înlocuiri de rețele”, anunță directorul. Marile lucrări de extindere a conductelor vor fi scoase în continuare la licitație pentru a fi atribuite firmelor de construcții, dar măcar reparațiile care țin în loc asfaltările ar putea fi urgentate...

DRUM DE PĂMÂNT. Străzi precum Gheorghe Doja, Sofiei și Școalelor, a căror modernizare a fost amânată până la înlocuirea rețelelor din subteran, ar putea intra în asfaltare anul acesta.

Blocați în exproprieri

De parcă nu era de ajuns, mai există problema proprietății terenurilor pe care trec drumurile de asfaltat. Spre exemplu, pe strada Valea Frumoasă, deși există un constructor desemnat, Primăria nu a putut începe asfaltarea deoarece o parte din drum este în proprietatea privată a riveranilor.

Municipalitatea avea săptămâna trecută o listă cu 40 de străzi a căror situație juridică trebuie lămurită. „Părerile sunt împărțite. Majoritatea orădenilor care au proprietăți acceptă să cedeze orașului câțiva metri pătrați de teren, cât dețin sub viitoarea stradă, ca să o vadă asfaltă, dar cei care au luat terenuri ca să le revândă refuză să cedeze din ele”, explică un angajat al municipalității.

În acest caz, singura soluție rămâne exproprierea, soluție juridică de care Primăria s-a ferit în ultimii ani, ca să scape de imaginea de expropriator, acum, în an electoral, cu atât mai dezavantajoasă.

„Încă avem străzi care pot fi asfaltate fără probleme. În primă fază vom avea discuții cu riveranii, iar, dacă nu vom avea de ales, vom face exproprieri de teren, garduri sau beciuri. Pentru o jumătate de metru de teren nu vom demola însă case”, promite primarul Florin Birta. Pentru că, până la urmă, degeaba se asfaltează strada dacă cineva își pierde casa...


RECORD
146

de străzi neasfaltate vor intra anul acesta în diferite faze de modernizare



DE FĂCUT!
Pregătiri de asfaltări

Săptămâna trecută, în așteptarea adoptării bugetului local, reprezentanții municipalității creionau lista străzilor nemodernizate care ar putea fi asfaltate din acest an. În frunte este strada Gheorghe Doja, care urmează să fie modernizată până spre pădurea Săldăbagiu de Munte, unde Primăria ia în calcul să mute Grădina Zoologică, pentru a face loc, pe actualul amplasament, viitorului stadion municipal.

La fel, urmează să intre în lucru strada Sofiei, din continuarea străzii Piatra Craiului, după ce în ultimii ani au fost făcute mai multe studii geo care să stabilească măsurile ce trebuie luate pentru prevenirea alunecărilor de teren.

În ce privește lucrările din vatra veche a orașului, municipalitatea are în plan modernizarea străzilor Școalelor (Velența), Feldioarei (zona Parcului 22 Decembrie), Barbu Lăutarul (Cantemir), Plantelor și Pavilioanelor CFR (zona Matei Corvin). 

De asemenea, urmează să fie continuată asfaltarea străzii Americii (în spatele Metro), care în prezent se oprește în câmp. „Strada Americii trebuia să fie o legătură între Ogorului și Rădăuților sau Moreni, dar a fost modernizată doar pe o porțiune din cauza unor probleme de proprietate”, spune primarul Birta. Odată problemele depășite, în primăvară lucrările ar putea fi licitate...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!