Dacă valoarea unui luptător e dată de adversarii cu care se confruntă, Oradea ar fi un smardoi de colţul străzii. Municipiul care se vrea concurentul Clujului şi Timişoarei nu rezistă nici măcar în "liga mică" a oraşelor Bistriţa, Baia Mare şi Zalău.

O analiză a Institutului pentru Politici Publice din Bucureşti clasează Oradea abia pe locul 5 în topul celor mai performante oraşe. Şi nu la nivel naţional, ci doar în Nord-Vestul ţării!

Clujul, în top...

ONG specializat în evaluarea performanţei administraţiilor locale, IPP Bucureşti a publicat săptămâna trecută rezultatele celei mai recente analize făcute la nivel naţional. Într-un studiu efectuat la nivelul anului 2013, IPP a prelucrat datele primite din ţară despre serviciile de alimentare cu apă şi canalizare, salubrizare, termoficare, iluminat şi transport public. "În urma evaluării datelor s-a făcut un clasament la nivel regional. Primele locuri au fost incluse într-un clasament naţional în care nu a fost însă cuprinsă Capitala", spune Elena Tudose, director de programe în cadrul ONG-ului.

Topul naţional va fi dat publicităţii în următoarele săptămâni, dar rezultatele parţiale sunt surprinzătoare: Cluj-Napoca are cele mai performante servicii, în vreme ce Oradea nu doar că nu prinde topul naţional, dar abia ocupă locul 5 în cel regional!

Scump, dom’le, scump!

Conform auditului, oraşul de pe Crişul Repede este depăşit nu numai de Cluj, ci şi de Bistriţa, Baia Mare şi Zalău. Analiza a luat în calcul gradul de acces al populaţiei la serviciile municipalităţii, numărul de reclamaţii şi nivelul tarifelor, concluzia fiind că Oradea e cel mai scump oraş din regiune în condiţiile în care orădenii au cele mai mici salarii din zonă.

Spre exemplu, o călătorie cu tramvaiul care costă 2,5 lei în Oradea, în Cluj şi Zalău este doar 2 lei, pentru ca în Bistriţa şi Baia Mare să fie doar 1,8 lei, respectiv 1,35 lei. Apoi, cu un preţ de 3,17 lei pe metrul cub, orădenii plătesc cea mai scumpă apă, în condiţiile în care la Cluj şi Zalău tarifele sunt de 2,63 lei/mc La fel, Oradea are cea mai scumpă încălzire, 253,52 lei/gigacalorie, mult peste Zalău (170 lei) ori Cluj (165 lei).

Totuşi, Oradea e departe de a fi cel mai scump oraş din ţară, fiind devansat de alte 14 municipii. În schimb, municipalitatea se remarcă prin faptul că asigură una din cele mai mici subvenţii din ţară la termoficare! Cu doar 20,49 lei/Gcal, Oradea e întrecută la zgârcenie doar de Arad, unde bugetul local acoperă 17,42 lei din costul real al gigacaloriei.

"E greu să faci comparaţii"

Fără a contesta auditul, city-managerul Eduard Florea (foto) vede lucrurile mult mai nuanţat. "E greu să faci comparaţii. Situaţia diferă de la un oraş la altul. Poate că avem cea mai scumpă apă din regiune, dar în ultimii 10 ani oraşul a investit constant în reţele, iar finanţatorii ne-au obligat să actualizăm tarifele cu rata inflaţiei pentru a acoperi creditele. La fel, banii pe care nu i-a dat CET-ului pentru subvenţii Primăria i-a folosit pentru retehnologizarea centralei şi înlocuirea reţelelor". Ceea ce în alte oraşe nu se întâmplă...

În plus, Florea spune că iluminatul public e mai scump decât în regiune pentru că tariful cuprinde şi costurile pentru extinderea reţelelor pe străzile noi, iar salubritatea costă mai mult pentru că Oradea este unul dintre puţinele oraşe care deţin o groapă de gunoi conformă standardelor de mediu ale UE. Singurul aspect de necontestat îl constituie gaura din buzunarul orădenilor, care plătesc cele mai mari tarife din cele mai mici salarii...

Calificaţi şi recalificaţi

Cum nu poate reduce preţurile, municipalitatea vrea creşterea veniturilor orădenilor. Primarul Ilie Bolojan (foto) a dat publicităţii, săptămâna trecută, proiectul unei strategii care vizează relansarea economică a oraşului şi, implicit, creşterea salariilor. "Nivelul de salarizare din Oradea este sub cel din oraşele care sunt poli de creştere. Avem nevoie în continuare de noi locuri de muncă şi îndeosebi bine plătite", zice edilul. Reorientarea economiei de pe comerţ şi industrie uşoară spre domenii competitive presupune, însă, recalificarea personalului.

În acest sens, primarul pregăteşte fuzionarea colegiilor tehnice Traian Vuia şi Andrei Şaguna într-o unitate de învăţământ profesional după model german. Măsura va fi aplicată din anul şcolar 2016-2017, pentru ca până atunci maiştrii şi inginerii să poată învăţa în fabrici materia de predat. Înainte de a intra la clasă, dascălii vor da examene în faţa unei comisii formate inclusiv din reprezentanţi ai companiilor. "Dacă vor, firmele îşi vor putea pune propriii ingineri să predea anumite discipline", zice Bolojan.

Învăţământul profesional, axat pe cererea de pe piaţa muncii, va fi completat de o şcoală cu predare în limba engleză, menită să pregătească personalul de suport al companiilor pe poziţii de operator call-center, facturare sau secretariat, pentru care salariile depăşesc 500 euro. "Şcoala va fi cu coplată şi se va adresa atât orădenilor, cât şi copiilor expaţilor", spune primarul.

Agenţie de dezvoltare

Pentru a sprijini exportatorii orădeni, municipalitatea vizează şi amenajarea unui terminal intermodal de transport în Episcopia. Întins pe 18 hectare, acesta va avea conexiuni la linia ferată şi la şoseaua E 60, şi va asigura transbordarea mărfurilor prin cel puţin 10 rampe de încărcare şi depozitare, în hale cu o suprafaţă totală de 40.000 mp şi în depozite de frig de 5.000 mp. Investiţia de 10 milioane euro are deja asigurată finanţare prin POR şi trebuie finalizată până în 2019.

În plus, având în vedere experienţa acumulată de Euro Business Parc în colaborarea cu firmele, primarul pregăteşte transformarea societăţii în agenţie de dezvoltare. "Euro Business şi-a atins nivelul de maturitate în forma în care a funcţionat până acum şi nu se mai poate dezvolta. Din acest motiv vom trece la un nivel superior". Agenţia va gestiona în continuare parcurile industriale şi va atrage investitori, dar va răspunde, printre altele, şi de susţinerea afacerilor locale, şi de intermedierea relaţiei angajaţi-angajatori. Un fel de mega-firmă pentru mega-problemele oraşului. Dintre care prima ar trebui să fie cea de a ajuta orădenii să câştige cât mai mulţi bani, ca să-i poată da pe facturi...


SFATUL "BĂTRÂNILOR"
Comitetul pentru Oradea

Potrivit strategiei primarului Ilie Bolojan, municipalitatea va lua toate deciziile strategice cu consultarea mediului de afaceri. Edilul va înfiinţa un grup de lucru, numit Comitetul pentru Oradea, care va reuni reprezentanţi ai municipalităţii, mediului universitar şi celui de afaceri, în scopul identificării de soluţii la problemele care pot afecta oraşul, de la politici publice la măsuri de planificare urbană. "Dacă sunt companii competitive la nivel global, înseamnă că pot da nişte sfaturi utile conducerii administraţiei locale în deciziile importante", spune edilul.