Sânmartinul va deveni un cartier al municipiului Oradea! Anunţul a fost făcut joi, de primarii celor două unităţi administrative, Ilie Bolojan şi Lucian Popuş, într-o conferinţă de presă comună, la Primăria Oradea.
Oradea, capitala turismului
Potrivit celor doi, scopul demersului este dezvoltarea comună a celor două localităţi, prin creşterea numerică a populaţiei, pentru a asigura dezvoltarea economică, relansarea turismului prin punerea în valoare a arhitecturii oraşului şi dezvoltrea staţiunilor balneo-climaterice Băile Felix şi 1 Mai, respectiv atragerea de fonduri europene.
"Vrem să punem în valoare resursa de apă geotermală, turismul balnear din Sânmartin, cu tot ce înseamnă arthitectura acestui oraş, şi să potenţăm acest mixt, astfel încât în următorii ani să creştem facilităţile turismului din Oradea şi Sânmartin. Vrem să avem o dezvotare mult mai importantă şi pe acest domeniu şi în final să ajungem să fim recunocuscuţi drept capitala turismului balnear românesc, pentru turiştii din România, dar şi pentru cei din afară", a afirmat primarul Ilie Bolojan.
Edilul a spus că fuziunea cu Sânmartinul va genera o populaţie mai mare pentru municipiul de pe Criş. Astfel, dacă în prezent Oradea are 196.400 de locuitori, prin unificarea cu Sânmartinul ar câştiga încă 10.363 de persoane, municipiul revenind înapoi în categoria oraşelor de rang întâi.
Bolojan a spus că a ales această comună datorită faptului că zona de dezvoltare a oraşului este spre câmpie. "Oradea a ajuns la o oarecare limită de dezvoltare, iar rezerva de terenuri a oraşului se va consuma în câţiva ani. Direcţia de dezvoltare nu este spre dealuri, unde costurile de infrastructură sunt extrem de mari, ci spre câmpie, iar debuşeul acestei presiuni este comuna Sânmartin", a spus el.
Transport integrat
De altfel, cele două localităţi au cele mai bune relaţii de colaborare în cadrul unor proiecte de dezvoltare comune. Sânmartin este deja deservit de OTL, operatorul de transport local al Oradiei, şi se încălzeşte cu energie termică de la Termoficare Oradea.
"Transportul integrat pe care îl pregătim în momentul de faţă între Oradea şi Sânmartin va permite circulaţia oamenilor din Oradea către staţiuni, dinspre Sânmartin către locurile de muncă din Oradea, sau la şcoli, la costuri mult mai mici, în mult mai bune condiţii, astfel încât prin oferirea acestor avantaje să putem spune că trecem într-o altă etapă de dezvoltare pentru localităţile noastre", a explicat Bolojan.
În prezent, locuitorii din Sânmartin plătesc 110 lei pentru abonamentul OTL, iar prin trecerea comunei la Oradea vor plăti doar 70.
Pentru unificarea celor două localităţi, consiliile locale din Oradea şi Sânmartin se vor întruni în şedinţe separate în luna martie, pentru a analiza documentaţia neceară organizării unui referendum pentru consultarea populaţie.
Start la unificare
Potrivit primarului Lucian Popuş, calendarul fuziunii va începe luna viitoare, cu aprobarea unificării de către cele două consilii locale, pentru ca apoi locuitorii să fie chemaţi să îşi exprime acordul pentru unificare printr-un referendum care va fi organizat odată cu alegerile prezidenţiale din luna noiembrie. Pentru ca referendumul să fie valabil, la urne vor trebui să se prezinte 50% plus 1 din cetăţenii cuprinşi pe listele electorale.
"Sperăm într-un rezultat pozitiv al referendumului. Acesta va fi înaintat Guvernului României, iar fuziunea sperăm să fie cu aplicabilitate cel târziu din 1 ianuarie 2016. Am încredere în acest proiect şi mă gândesc la binele locuitorilor din Sânmartin, care împreună cu cei din Oradea vor progresa", a spus primarul comunei Sînmartin, Lucian Popuş.
El a mai afirmat că prin această fuziune prin absorţie, cele două localităţi vor avea şanse mai mari să acceseze fonduri europene pentru infrastructură şi dezvoltarea turismului. "În domeniul atragerii fondurilor europene, în perioada 2014-2020, există prioritate pentru aglomerările urbane", a spus Popuş, nominalizând că una dintre priorităţile Sânmartinului va fi "construcţia acvaparcului, cu care până acum nu am avut sorţi de izbândă".