Industria poate migra peste noapte, agricultura poate avea un an prost, comerţul se poate prăbuşi. Dar turismul este capabil să dezvolte economia rapid şi relativ constant. Oradea a pariat pe un nou businesss, al ospitalităţii, şi pare că a câştigat.

"În ultimii trei ani numărul turiştilor veniţi în oraş s-a dublat, de la 162.000 la 223.000, datorită investiţiilor făcute în Aquapark, în centrul istoric şi în organizarea de evenimente", spune Mihai Jurca, directorul Agenţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR).

Hai să vezi!

Cetate medievală scoasă din ruină, Aquapark nou, palate art-nouveau întinerite, biserici şi sinagogi refăcute, drumuri asfaltate, curăţenie şi o piaţă centrală ca-n filme. Investiţiile de circa 83 milioane euro făcute de municipalitate în ultimii ani, dublate de campaniile de promovare la târguri de profil şi infotripuri cu jurnalişti şi bloggeri din ţară şi străinătate, au făcut Oradea de neignorat.

Mihai Jurca, director Agenției pentru Promovarea Turismului în Oradea și RegiuneConform Institutului Naţional de Statistică, anul trecut oraşul a atras circa 223.000 de turişti, numărul lor depăşindu-l pentru prima oară pe cel al localnicilor. Dacă la nivel naţional cele 12,7 milioane de turişti înregistraţi în evidenţele hotelierilor au însemnat o creştere de 10% faţă de 2017, iar în judeţul Bihor cei 477.000 turişti una de 16%, atractivitatea Oradiei a crescut mult mai spectaculos. "Creşterea numărului de vizitatori a fost de circa 21%", spune Mihai Jurca (foto). Practic, oraşul a atras anul trecut, împreună cu staţiunile Băile Felix şi 1 Mai, 90% din vizitatorii întregului judeţ, depăşind astfel reşedinţe de judeţ precum Timişoara şi Cluj.

Investiţii pe profit

Statisticile sunt confirmate de încasările oraşului din taxa aplicată hotelierilor pe tariful de cazare. Dacă în 2014 şi 2015, când aceasta era de 1%, hotelierii orădeni au vărsat bugetului local 310.000 lei şi respectiv 330.000 lei, în 2016, când a fost majorată la 2%, suma a urcat la 723.000 lei, pentru ca anul trecut să "sară" la 850.000 lei.

Previzibil, topul celor mai buni contribuabili este deschis de hotelul de 5 stele DoubleTree by Hilton, cu 70.500 lei, urmat de Ramada cu 52.500 lei, de Continental cu 47.400 lei, şi de Nevis, care a vărsat bugetului local 27.000 lei aferent încasărilor din cazări.

Creşterea încasărilor se datorează şi faptului că, intuind potenţialul afacerii, din 2011 operatorii au început să construiască noi facilităţi (Sky Hotel şi Caro Boutique), să facă reabilitări (Astoria Grand Hotel), precum şi modernizări şi extinderi (Centrul Spa Nevis şi Hotel Elite).

Toţi hotelierii orădeni au încheiat un 2017 profitabil. "Dacă înainte făceam eforturi să atragem grupuri, acum e mai uşor. În weekend-urile prelungite cu ocazia sărbătorilor legale, cererea a ajuns să depăşească numărul de camere", spune Mihaela Meşteru, director de vânzări la unul dintre hotelurile noi.

6 milioane de euro!

Nimeni nu vine în Oradea, însă, ca să doarmă! Dacă 30% din vizitatorii de anul trecut au fost turişti de business, obligaţi să înnopteze în oraş, ceilalţi 70% au venit pentru distracţie, relaxare şi culturalizare. "Dacă pornim de la procentajul turiştilor de plăcere şi facem o medie de 100 lei pe persoană pe zi, fără să socotim cazarea, câştigul este destul de clar", zice directorul APTOR. În medie, durata sejurului a fost de 1,8 zile, ceea ce înseamnă că turiştii "de plăcere" au adus anul trecut în Oradea cam 28 milioane lei, echivalentul a 6 milioane euro, adică 14.000 salarii medii lunare.

Liviu Andrica, șeful Administrației Domeniului Public OradeaGrosul pare să fi mers la Aquaparkul Nymphaea. "Unitatea a încheiat anul 2017 cu încasări de 3 milioane euro la un număr de 300.000 vizitatori", spune Liviu Andrica (foto), directorul Administraţiei Domeniului Public, care gestionează parcul acvatic. Câştigul oraşului este însă mult mai mare, deoarece turiştii vizitează, cumpără şi, evident, se cazează. "Încasările Grădinii Zoologice au crescut anul trecut cu circa 25%, localurile şi-au crescut cifra de afaceri cu 30%, iar în weekend-uri hotelurile sunt pline", spune Andrica, folosind date primite de la oamenii de afaceri.

Chirie cu ziua

Invazia turiştilor a pus presiune, logic, pe piaţa imobiliară. "Preţurile apartamentelor au urcat anul trecut cu 15-20%. Mulţi clienţi investesc în locuinţe din blocurile noi, de pe Sucevei şi Calea Aradului, ca să le închirieze", spune mangerul Agenţiei Gamminvest, Mirko Giuffrida, arătând cum multe imobile capătă uz hotelier. "Tot mai mulţi turişti atenţi la preţuri aleg să închirieze un apartament sau o casă unde să doarmă şi să gătească, pentru a ieşi mai ieftin".

Site-uri precum Olx.ro, Booking.com şi Airbnb.com abundă, de altfel, în anunţuri de cazare în Oradea, cu sau fără factură. Preţurile, sub cele ale hotelurilor şi pensiunilor, variază între 20-50 euro/zi pentru un apartament, iar pentru o casă pornesc de la 50 euro şi depăşesc 100 euro, în funcţie de amplasare, dotări şi număr de camere. Proprietarii nu se plâng de clienţi. "Anul trecut, cu o săptămână înainte de 1 iunie, am căutat cazare pentru şase musafiri, în toate formulele - hotel, pensiune, airbnb, orice... Şi n-am găsit", spune un orădean.

De la zero...

Oricât de spectaculoasă, creşterea turismului orădean, bazată pe ineditul destinaţiei, pe posibilităţile variate de petrecere a timpului liber, pe siguranţa oraşului şi preţuri încă accesibile, se îndreaptă însă inevitabil spre o fază de stagnare.

Octavian Dan, consultant în afaceri"Serviciile trebuie îmbunătăţite. Avem un aquapark de 5 stele, dar unii clienţi s-au plâns că miroase la toaletă. Avem cafenele ca în străinătate, dar chelnerul nu ştie să-ţi prezinte o cafea şi, cu atât mai puţin, să îţi recomande trei locuri de vizitat sau de luat masa", spune Octavian Dan (foto), consultant în afaceri. Acesta e şi motivul pentru care Aquapark-ul, centrul istoric şi Băile Felix atrag preponderent turişti români, mulţi din judeţele limitrofe. Străinii au alte pretenţii!

Calitatea personalului este determinantă în industria ospitalităţii. "Majoritatea profesioniştilor au plecat. Un bucătar bun poate câştiga aici 5.000-6.000 lei, dar afară, unde şi preţurile sunt altele, ia tot atât în euro", spune un specialist în turism. Rămaşi fără variante, hotelierii preferă să califice tineri la locul de muncă. "Din 10 tineri, 7 renunţă rapid, 3 învaţă meserie. Dintre ei, 2 pleacă afară imediat ce capătă experienţă, dar măcar tot rămâi cu unul", povesteşte un hotelier. Nu e mult, dar e ceva!

Pariul pe turism

Oricât de greu i-ar fi, Oradea plusează în pariul pe turism. "Primăria investeşte în reabilitarea zonei istorice, a obligat agenţii economici din centru să ţină deschis pentru turişti inclusiv în weekend şi va continua organizarea de evenimente care să atragă vizitatori", spune Mihai Jurca.

Bazându-se pe un buget de peste 4,2 milioane lei, mai mare cu un milion faţă de 2017, APTOR va organiza anul acesta peste 30 de evenimente, cu accent pe cele cu succes la marele public, cum e Târgul de Crăciun, şi pe cele ce aduc notorietate, precum Festivalul Internaţional European Music Open, proaspăt premiat de revista Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor.

Investiţiile în construirea de noi hoteluri vor rămâne apanajul privaţilor. ADP a renunţat, cel puţin deocamdată, să ridice un hotel alături de Aquapark. "Avem alte priorităţi", spune Andrica.

"Mândru că sunt orădean"

În schimb, APTOR va lansa o campanie de promovare a oraşului pe toate destinaţiile oferite de Aeroportul Oradea. Cum Ryanair, compania care a adus anul trecut 25.000 de pasageri, îşi va suspenda zborurile internaţionale din toamnă, oraşul se va promova în parteneriat exclusiv cu Blue Air. De altfel, majoritatea turiştilor de city-break sunt, tocmai datorită acestui parteneriat, bucureşteni.

În plus, anul acesta asociaţia va duce şi o campanie de marketing, cu apogeu în 2019, când lucrările din zona centrală a oraşului vor fi pe final. "Campania va avea, printre altele, o componentă menită să stârnească mândria locală, iar localnicii să poată prezenta vizitatorilor atuurile oraşului. Orădeanul este mândru de oraşul său, chiar dacă este cârcotaş", concluzionează Mihai Jurca. Lecţia de învăţat ar fi că banii lui vin din buzunarele turiştilor pe care îi vede în Oradea...


BIHORUL TURISTIC
"Suntem atractivi"

Creşterea numărului de turişti se remarcă nu doar în Oradea, ci şi în judeţ. "Din 50 de localităţi cu potenţial turistic, 40 au raportat anul trecut o creştere a numărului de sosiri", spune Bántó Norbert, directorul Agenţiei de Management a Destinaţiei Bihor, din subordinea Consiliului Judeţean. Paradoxal, în ciuda creşterii la 477.000 a numărului de turişti în Bihor, numărul nopţilor de cazare a scăzut însă cu 5,6%, la 1,3 milioane de înnoptări. "Este o tendinţă generală. În loc să stea 2 săptămâni într-un loc, turistul vizitează 3 zile o zonă, peste o lună merge 3 zile altundeva şi tot aşa".

Cea mai importantă creştere se simte în Băile Felix. "Suntem atractivi, anul trecut gradul de ocupare a crescut de la 73% la 76%, chiar dacă am mai ridicat un hotel. Dar în turism întotdeauna e loc de mai bine", spune directorul complexului President, Dumitru Fechete, care are propria strategie de creştere a numărului de înnoptări. "Dacă vrei să îţi stea turistul mai mult de 10 zile, trebuie să îi oferi şi altceva decât apă termală, pentru că altfel se plictiseşte. La toate infotripurile am promovat nu doar complexul President, ci şi excursii Băile Felix - Oradea - Turda. Aşa, pe lângă băi, omul mai face o plimbare în oraş şi la celebra salină, şi stă mai mult", spune Fechete.