La fel precum colegii lor din Consiliul Local Oradea, aleșii bihorenilor au aprobat, miercuri, un acord de parteneriat între administrația județeană și cea municipală cu CNAIR și Consiliul Local și cel Județean Arad, pentru implementarea proiectului drumului expres care va lega cele două reședințe de județ.

Practic, Primăria Oradea și CJ Bihor, la fel ca instituțiile omoloage din Arad, vor recupera banii cu care au contribuit la documentații, iar în vară va fi organizată licitația pentru desemnarea constructorilor.

Pregătiri pentru licitație

Potrivit hotărârii adoptate cu unanimitate de voturi în CJ Bihor, CNAIR urmează să se ocupe de exproprierea terenurilor ce vor fi afectate de viitoarea șosea, de întocmirea documentațiilor cadastrale, de contractarea serviciilor de audit de siguranță rutieră și de derularea procesului de accesare a finanțării europene nerambursabile, iar cele patru administrații din Bihor și Arad de derularea procedurilor de achiziție pentru contractarea execuției și de derularea procesului de prefinanțare, plată, rambursare și decontare a lucrărilor pe măsură ce acestea sunt executate.

În reuniunea de miercuri, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a declarat că „suntem în faza de a semna spre sfârșitul lunii partea de finanțare pentru studiile tehnice”, ceea ce înseamnă că administrațiile județene din Bihor și Arad, precum și cele municipale din Oradea și Arad își vor recupera suma de 11 milioane euro cu care au contribuit la actualizarea studiului de fezabilitate al proiectului și elaborarea proiectului tehnic.

Tot Bolojan a arătat că acești bani sunt din fondurile pe actualul Program Operațional Infrastructură Mare (care se încheie în acest an), iar lucrările de execuție propriu-zisă „intră pe Programul Operațional Sectorial Transporturi în perioada viitoare”, adică în următorul exercițiu financiar european.

„Ne propunem ca până la sfârșitul acestei luni să depunem și documentațiile pe mediu, am avut o întârziere fiindcă aproape tot teritoriul orașului Chișineu Criș este pe un sit Natura 2000, și până la sfârșitul lunii iunie să avem proiectul tehnic finalizat și să demarăm licitația după ce Guvernul va aproba indicatorii tehnico-economici”, a mai spus Bolojan.

O „premieră națională”

În ședința extraordinară a Consiliului Local Oradea, desfășurată miercuri, cu o oră înaintea celei a CJ Bihor, primarul Oradiei, Florin Birta, a subliniat că este „o premieră națională” faptul că două municipii și două consilii județene pun în practică direct un astfel de proiect important de infrastructură, și prin intermediul CNAIR.

„Este un proiect complex, dar cred că va fi un model de bună practică pentru România”, a spus Birta. Și în Consiliul Local, acordul de parteneriat a fost aprobat cu unanimitate de voturi.

Proiect de peste 10 miliarde lei

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, proiectul drumului expres Oradea - Arad a fost „îngropat” mai bine de un deceniu în sertarele fostei CNADNR și preluat de la actuala CNAIR, la inițiativa lui Bolojan, la finele anului 2020, când administrațiile locale din Bihor și Arad s-au asociat în acest sens pentru a actualiza vechiul studiu de fezabilitate și a comanda proiectul tehnic.

Evaluat la aproximativ 10,71 miliarde lei, proiectul presupune construirea unei șosele cu o lungime de 120,1 km, cu profil de autostradă (cu 4 benzi), la care se mai adaugă și alți 18 km de drumuri de legătură, plus o conexiune cu un nou punct de trecere a frontierei româno - ungare în zona Bekescsaba (de 9,85 km), unde va fi racordat la autostrada M44 din țara vecină.

În Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX Oradea – Arad va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

Lucrările de execuție vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!