Cea mai complexă investiție din Oradea ultimelor trei decenii, seria celor 7 noi pasaje din Centrul Civic fluidizează circulația prin piețele Gojdu și Cetate. Inaugurate în ultima zi a anului trecut, pasajele scurtează deplasarea pe axa Nufărul - Magheru la sub 3 minute, dar amenință să dea bătăi de cap șoferilor care vor circula perpendicular pe această direcție, după începerea școlii.

Construcția pasajelor subterane din Centrul Civic s-a făcut cu închiderea circulației pentru un an de zile, cu izolarea riveranilor și ambuteiaje în tot orașul. Deschiderea circulației, pe 31 decembrie, s-a lăsat cu orădeni adunați ca la sărbătoare și coloane de mașini claxonând ca la nuntă.

Profitând de zilele libere, când traficul a fost mai relaxat, șoferii au dat ture prin pasaje ca să le testeze. „Va dura puțin ca orădenii să se obișnuiască, dar se va circula mult mai bine decât înainte”, promite primarul Florin Birta. Dar asta se va vedea după începerea școlii...

În ultimele ore

Amenajarea celor 7 pasaje a fost cea mai complexă lucrare din Oradea de după 1989, investiția de circa 40 milioane euro fiind depășită ca valoare doar de construirea noului CET pe gaz, care a costat 77 milioane euro.

Lucrarea a fost licitată în două pachete, ambele câștigate de asocieri din care face parte firma Freyrom, constructorul Podului Centenarului, ceea ce a ușurat coordonarea lucrărilor.

Predarea pasajului din Piața Cetate, licitat separat, programată pentru mai 2023, a fost întârziată cu 7 luni, ca să fie dat în folosință deodată cu cele 6 pasaje din Piața Gojdu. Toate au fost deschise circulației pe 31 decembrie, cu 8 luni înainte de termenul contractual (august 2024), „pentru a reduce ambuteiajele”, potrivit primarului Florin Birta (foto), dar și pentru decontarea tuturor cheltuielilor eligibile din fondurile UE.

Săptămâna trecută, angajații Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională au făcut cereri de decontare a cheltuielilor eligibile, în valoare totală de circa 100 milioane lei. „Am făcut demersurile ca să atragem toate sumele”, spune șeful DMPFI, Marius Moș.

Tot înainte!

Pasajele în lanț, primul sub Piața Cetății și celelalte 6 sub Piața Gojdu (dintre care cel de la capătul Parcului 1 Decembrie e format din două tuneluri, unul dinspre Podul Dacia, altul spre Nufărul) fluidizează circulația pe axa Nufărul - Magheru.

Șoferii sunt încântați. „După Podul Dacia intri din pasaj în pasaj și imediat ești în Cantemir, lângă Electrica”, spune un orădean.

Mai mult, deși viteza de rulare a crescut, pentru că majoritatea mașinilor merg „înainte”, circulația este intuitivă. „În prima săptămână de la deschiderea pasajelor, Poliția Rutieră n-a înregistrat niciun incident”, confirmă purtătorul de cuvânt al Poliției Bihor, Alina Fărcuța (foto).

Cu grijă la încadrări...

Încă neobișnuiți cu zona, șoferii circulă mai atent. „Presemnalizarea este foarte proastă. Nu există niciun panou la vedere care să indice încă de la suprafață unde duce fiecare bandă, de genul «spre Nufărul» sau «spre Cluj». Dacă ai intrat din greșeală în pasajul dinspre Nufărul și voiai să ajungi în centru, te mai poți întoarce doar mergând pe Calea Clujului și Averescu, după o jumătate de kilometru”, spune un șofer Bolt.

Unii orădeni chiar evită pasajele, ca să nu se încurce. „Am avut clienți care mi-au cerut să-i duc prin pasaje, ca să le arăt unde merge fiecare bandă. După ce le-ai traversat o dată te descurci mai ușor”, zice acesta.

Traseu cu ocolire

Lanțul de pasaje are și el limitele lui: este ostil celor care vor să traverseze axul principal Nufărul - Magheru. Spre exemplu, șoferii care se deplasează dinspre Calea Averescu către centru, pentru că nu mai pot încălca linia de tramvai, sunt obligați să coboare prin pasaj, să se încadreze în subteran pe banda dreaptă, de unde pot reveni la suprafață doar după colțul Parcului 1 Decembrie sau în dreptul Oradea Plaza.

În sens invers, cei care vin dinspre Nufărul spre centru sunt obligați să ocolească pasajele prin dreapta, în dreptul blocului Cicero, să vireze apoi stânga la suprafață și să folosească girația de la Oradea Plaza pentru a înainta pe Mihail Kogălniceanu ori Evreilor Deportați.

Atenție la girație!

Traficul este complicat și pentru șoferii care vin dinspre Palatul Ullmann către Nufărul, aceștia coborând la colțul Parcului 1 Decembrie în pasaj pentru a reveni la suprafață în dreptul Oradea Plaza, de unde pot merge doar înainte. Deși virajul la stânga, pentru a continua în pasaje spre Nufărul, este interzis prin marcajul cu linie continuă, mulți șoferi și-au riscat permisele în primele zile încălcând-o, ca să evite sensul giratoriu de la suprafață.

Giratoriu care, la rândul lui, este complicat. Șoferii care merg dinspre Piața Cetate ori Parcul 1 Decembrie spre Nufărul trebuie să se încadreze rapid pe partea dreaptă pentru a ieși spre Cantemir. „Trebuie să oprești în sens și să fii atent la mașini și la pietonii care trec aiurea”, spune un șofer.

În plus, pietonii care merg dinspre Oradea Plaza spre Nufărul trebuie să ocolească giratoriul sute de metri, iar mulți șoferi ies greșit spre Cantemir pe linia de tramvai. De altfel, săptămâna trecută Primăria a înlocuit semnul „Ocolire” cu două direcții de la ieșirea spre Nufărul deoarece una dintre ele era de fapt contrasensul dinspre piață.


ÎN TESTE. Noile pasaje încă dau emoții șoferilor. Mulți dintre cei care se deplasează dinspre Palatul Ulmann către Nufărul încalcă linia continuă în dreptul Oradea Plaza pentru a evita girația complicată de la suprafață (foto 1), pietonii se plâng de lipsa unei zebre prin fosta turbogirație (foto 2), iar balustradele sunt doar provizorii (foto 3)

Lucrările continuă

Deși pasajele au fost deschise, săptămâna aceasta constructorii vor reveni pe șantier. Printre multe altele, mai au de finalizat stația de autobuz din pasaj, cu acces la sol pe scări și cu lifturi, de amenajat balustradele montate pe alocuri atât de sus față de bordură încât sub ele încape lejer un copil, de finalizat iluminatul public și de amenajat spațiile verzi.

La fel, municipalitatea a rămas restantă cu o trecere pentru pietoni în zona fostei turbogirații, va trebui să stabilească dacă șoferii care se deplasează dinspre Palatul Ullmann pe lângă Parcul 1 Decembrie vor putea intra sau nu în pasaj spre Nufărul și de reglat semafoarele de pe bulevardul Cantemir, care creează ambuteiaje la intersecția cu strada Muntele Găina.

Reglaje din mers

„O problemă de trafic ar putea apărea în girația de la Oradea Plaza, care se va aglomera după începerea școlii”, avertizează șeful Direcției Tehnice a Primăriei, Sebastian Marchiș (foto).

Șoferii care vin dinspre Nufărul spre Gojdu vor ocoli pasajele prin această girație, pe străzile Evreilor Deportați și Kogălniceanu, care dau în strada Mihai Viteazul. Mai mult ca sigur, aceasta se va aglomera.

Săptămâna trecută, prin pasaje se circula fluent, dar după începerea școlii punctele de tensiune maximă în trafic se anunță la cele două capete ale Parcului 1 Decembrie, în intersecțiile cu strada Iuliu Maniu și respectiv cu Independenței, unde se întâlnește tot traficul din centru. „Vom vedea ce se întâmplă după începerea școlii și vom face reglajele necesare din mers”, promite Marchiș.

Una peste alta, ansamblul de pasaje și-a atins scopul, fluidizând circulația în Centrul Civic, dar cu riscul ca aceasta să se înfunde pe străzile din jur...


„PARK AND RIDE” DE ORADEA
Trei luni de parcare gratuită!

Prima parcare tip park & ride din Oradea, de sub Catedrala Ortodoxă (foto), a fost deschisă cu o zi înaintea pasajelor din imediata vecinătate. Ea va putea fi folosită gratuit timp de 3 luni, după care, din aprilie, va funcționa în regim specific. „Cu tichetul de parcare, șoferii care își vor lăsa mașinile aici vor putea circula gratis cu mijloacele de transport în comun ale OTL”, a explicat primarul Florin Birta.

Parcarea realizată de Construcții Erbașu pentru 35,5 milioane lei are 225 de locuri pentru mașini, 31 pentru motociclete și 9 rezervate șoferilor cu dizabilități.

Începute în decembrie 2020 cu termen de finalizare de 1 an, lucrările au fost prelungite de descoperirile arheologice. Vestigiile găsite, între care fundația unei biserici din secolele XII și XIV și un fost zid de ravelin al Cetății, pot fi văzute înconjurate cu balustrade de sticlă sau marcate pe podeaua parcării.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!