Oradea va avea propria legătură la autostrada Transilvania. "Am constatat că în proiectul autostrăzii nu era prevăzut nodul rutier prin care Oradea să aibă o legătură directă în autostradă. De câteva zile colaborăm cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ca să permită o legătură pe patru benzi la Zona Metropolitană Oradea în afară de nodul rutier de la intersecţia Drumului Naţional Oradea - Satu Mare", a anunțat primarul Ilie Bolojan, vineri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Edilul a calificat drept "o scăpare a CNAIR" lipsa acestei legături din proiectul autostrăzii Transilvania, cu atât mai mult cu cât municipalitatea a încheiat în urmă cu câţiva ani un protocol cu compania în vederea conectării oraşului la reţeaua europeană de autostrăzi.

"Această conectare ne pune pe hartă. Vă daţi seama ce ar fi însemnat ca autostrada să treacă la 15 kilometri de oraş fără că acesta să fie conectat şi tot traficul rutier să treacă prin Biharia", a spus edilul.

Biharia expropriază, Oradea plăteşte...

Pentru realizarea legăturii la autostradă, Primăria s-a obligat printr-un protocol încheiat cu CNAIR să asigure toată documentaţia necesară investiţiei şi inclusiv terenul aferent.

Amplasamentul, situat la limita comunelor Biharia şi Tămăşeu, este la doar 4 kilometri de graniţa cu Ungaria şi la 2,5 kilometri de nodul prin care se leagă la autostradă comuna Biharia.

"În baza unei înţelegeri cu Primăria Biharia, comuna urmează să exproprieze cele trei hectare de teren, pentru că este pe teritoriul ei. Oradea urmează să finanţeze această expropriere, să preia terenul iar pe urmă să îl transfere statului român", a explicat Bolojan.

Potrivit primarului, pe amplasamentul expropriat, pe lângă nodul rutier va fi amenajată o zonă de parcări şi de servicii mai mult decât necesară, având în vedere vecinătatea frontierei.  

"Estimez că în toamnă ar putea apărea Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, iar la anul să înceapă aceste lucrări dacă nu apar alte probleme şi există organizare", a spus Bolojan.

Investiţie de 120 milioane euro

Proiectul nodului rutier face parte dintr-o investiţie mai mare, în valoare de 120 milioane euro, care vizează construirea unui drum lung de 19 kilometri care să lege centura municipiului de viitoarea autostradă.

"Drumul, lung de 19 kilometri, va cuprinde un pod peste Crişul Repede, un pasaj peste Şoseaua Borşului în zona Gazprom, un pod peste linia ferată şi pasaje pentru a ieşi la graniţa dintre comunle Bihaia şi Tămăşeu", a declarat primarul.

Potrivit proiectului, noua cale rutieră se va intersecta prin giraţii atât cu viitoarea legătură cu comuna Sîntandrei pornind din sensul giratoriu de la intersecţia străzii Cazaban cu şoseaua de centură cât şi cu prelungirea drumului expres care în prezent este proiectată să se oprească la giraţia de lângă Real II.

"Acest proiect de conectare nu ajută doar Oradea, ci tot judeţul. Coborând de pe autostradă vei putea ajunge pe viitoarea legătură direct în Borş sau, circulând pe şoseaua de centură vei putea merge spre Sîntandrei, Nojorid sau Oşorhei", în oricare dintre direcţii.

Lucrările la noua arteră de legătură şi nodul rutier se vor desfăşura în paralel cu construcţia autostrăzii Transilvania.