La 79.000 autoturisme, în Oradea există doar 22.000 locuri de parcare. Inevitabil, pentru fiecare loc se bat 4 maşini. Pentru a evita adâncirea crizei, din 2013 Primăria condiţionează construirea locuinţelor de asigurarea unui loc de parcare pentru fiecare apartament.

Degeaba. Dezvoltatorii fac tot posibilul să încalce prevederea, profitând că municipalitatea nu le verifică şantierele sau chiar închide ochii la ilegalităţi.

Apartamentul şi parcarea!

Pentru a evita escaladarea crizei locurilor de parcare, care a adus pe picior de război vecin cu vecin, în 2001, odată cu actualizarea Planului Urbanistic General postcomunist, municipalitatea orădeană a instituit obligativitatea ca 70% dintre apartamentele nou construite să aibă asigurate parcări.

Adriana Lipoveanu, Instituţia Arhitectului Şef"În 2013, Comisia Municipală pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului a hotărât să autorizeze doar construirea imobilelor care asigură câte un loc de parcare pentru fiecare apartament", spune Adriana Lipoveanu (foto), directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef - IAS. Prevederea a fost preluată în noul PUG, aplicabil de luna aceasta, cu precizarea că pentru apartamentele mai mari de 100 mp sunt obligatorii chiar două parcări.

Cu maşina la vecini

Pentru dezvoltatori, parcările sunt o bătaie de cap. Autorizat în 2008, când normativele încă permiteau, blocul turn al milionarului Tibor Tincău din strada Lăpuşului asigură numai o parte din parcări. Anul trecut, IAS a autorizat al doilea bloc, în imediata vecinătate, doar după ce dezvoltatorul a redus regimul de înălţime la 7 etaje, pentru a asigura necesarul de locuri de parcare. Conform proiectului, pentru cele 126 apartamente vor fi amenajate 46 garaje la demisol şi 91 parcări la sol. Cele 11 locuri suplimentare vor putea fi vândute locatarilor din vechiul imobil. Dacă le vor!

Săptămâna trecută, pe site-ul dezvoltatorului erau rezervate doar 18 garaje şi 8 parcări. Cum un loc la sol costă 3.000 euro şi unul la demisol 5.000 euro, oamenii preferă să gareze aiurea decât să dea banii de-o maşină pe-o parcare! Şi uite aşa Primăria s-a faultat singură: asociaţiile de proprietari refuză să atribuie parcări de domiciliu, pentru că inevitabil unii membri rămân fără loc, oamenii garează cum pot, iar oraşul nu primeşte niciun leu...

Cu girul Primăriei

Tot din vina Primăriei au rămas fără parcări şi locatarii complexului ARED din strada Vladimirescu. Abuziv, dar fără să fie sancţionaţi vreodată, inspectorii IAS au eliberat autorizaţia de luare în folosinţă (ALF) a imobilului, în baza căreia dezvoltatorul a putut vinde apartamentele, iar noii proprietari s-au putut intabula înainte ca dezvoltatorul să fi făcut toate parcările.

"Ideea era că dezvoltatorul va amenaja parcările pe cum vinde apartamentele", spune Lipoveanu. Însă nu doar că n-a făcut-o, dar a şi blocat cu barieră accesul la demisol locatarilor care nu au cumpărat parcările de aici. Firma a fost amendată cu "uriaşa" sumă de 1.000 lei şi chemată în instanţă pentru demolarea barierei, dar nu şi pentru amenajarea parcărilor lipsă. "Primăria a eliberat ALF, recunoscând legalitatea construcţiei, aşa că nu văd ce judecător ne-ar da dreptate", spune directorul juridic al Primăriei, Eugenia Borbei.

Parcări de hypermarket

Ca şi cum nu s-ar fi învăţat minte, acum municipalitatea se pregăteşte să repete greşeala. După ce a vândut complexul din Vladimirescu, obligând o parte din cumpărători să-şi lase maşinile în parcarea Lidl, ARED construieşte alte două blocuri fără parcări suficiente în strada Şt. O. Iosif 3, lângă Kaufland. Că doar parcarea supermarketului e mare! Deja ridicate, cele două blocuri, cu câte 132 apartamente fiecare, nu au nici pe departe destule parcări. Dezvoltatorul şi-a asumat prin proiect suplimentarea locurilor de la sol cu un parking subteran între cele două clădiri, de care însă nici vorbă să se apuce!

"I-am somat că vor primi ALF doar dacă intră în legalitate. Construcţia poate fi încă făcută, chiar dacă cu costuri mai mari", spune Lipoveanu, care susţine că, pe lege, trebuie să aştepte finalizarea lucrărilor pentru a verifica respectarea proiectului. "Nu-i putem amenda. Au autorizaţie de construire valabilă şi pot spune că au timp să le facă". Totuşi, e greu de crezut că dezvoltatorul va mai săpa pentru parcările promise. În cel mai bun caz va încerca să le cumpere de la Kaufland sau va promite că le face peste drum, unde a început ridicarea unui alt bloc...

Investitor favorizat

Într-o situaţie similară sunt şi cele două blocuri din strada Kiev, de lângă parcul Salca. În cazul policlinicii NewMedics din vecinătate, administrată de consilierul judeţean Dacian Foncea, apropiat al primarului Ilie Bolojan, municipalitatea nici nu a impus realizarea de locuri de parcare, asumându-şi să facă ea parcări publice, sub pretextul... încurajării concurenţei de pe piaţa medicală.

Pentru cele două blocuri, însă, cu 39 şi respectiv 37 apartamente, acelaşi dezvoltator ar trebui să asigure 76 locuri. În ciuda spaţiului lipsă, Lipoveanu spune că se poate. "Primul bloc, finalizat anul acesta, are 10 locuri de parcare. Firma a primit ALF doar după ce şi-a cumpărat un teren pentru a asigura şi celelalte locuri", zice directoarea, fără să explice de ce Primăria a făcut luarea în folosinţă înainte ca parcările obligatorii să apară efectiv!

E adevărat că investitorul a demolat casa din spatele clinicii în ideea de a face parcări, dar ridică deja al doilea bloc, cu 22 locuri la demisol şi 19 perimetrale, deci mai are nevoie de spaţiu. "Firma s-a obligat să asigure toate parcările. Dacă nu o face, nu va putea vinde apartamentele", spune Lipoveanu.

Fără ieşire!

Lucrurile nu stau, însă, aşa! Cel mai bun exemplu e blocul din strada Sovata 3. Firma Maximum Construct aproape a dublat de la 12 la 25 numărul de apartamente, reducându-le la limita suprafeţei minime legale pentru o locuinţă, încălcând astfel autorizaţia de construire şi obligaţia asigurării locurilor de parcare. Deşi amendat de IAS cu 10.000 lei, dezvoltatorul şi-a notat imobilul în Cartea Funciară, fără ALF, şi l-a vândut pe apartamente. Primăria a contestat în instanţă şi se judecă cu proprietarii pentru anularea intabulării.

Dacă judecătorii vor da dreptate Primăriei, 13 apartamente vor trebui desfiinţate, nimeni nu ştie pe ce criterii, iar proprietarii vor rămâne şi fără bani, şi fără casă. Dacă instanţa le dă dreptate proprietarilor, se naşte un precedent periculos. "Nimeni nu va mai respecta autorizaţia de construire dacă va vedea că se poate intabula fără ALF", avertizează Lucia Iacob, şefa Serviciului Autorizări din cadrul Primăriei.

Şi asta doar pentru că municipalitatea nu verifică pe şantiere - greu de crezut că doar din neglijenţă - respectarea autorizaţiilor de construire pentru a lua măsuri din timp, pornind de la o simplă somaţie la sistarea lucrărilor. Iar mai târziu e prea târziu...


SCUTIREA ANL
"Nu au toţi maşină!"

În ciuda prevederii ce obligă dezvoltatorii să amenajeze locuri de parcare raportat la numărul apartamentelor, au apărut, pe "stilul românesc", şi excepţii. Municipalitatea a autorizat cele două blocuri ANL cu 132 apartamente din Calea Aradului fără destule parcări. Aceeaşi scutire se va acorda blocului pentru medicii rezidenţi din curtea Spitalului Clinic Municipal şi celor două blocuri ANL proiectate în cartierul Ceyrat.

"Este vorba de locuinţe destinate tineretului. Se presupune că, aflaţi la început de drum, nu toţi chiriaşii au maşini", justifică Adriana Lipoveanu abaterea de la regulă. De parcă amânarea problemei pe viitor înseamnă o rezolvare a ei...